AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2010211009
Ders İsmi: Diş Hekimliğinde Klinik Yardımcılığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Bilge ALP KARTALOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Özkan Semih ÇANKAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Diş hekimliğinin cerrahi ve protetik branşlarında yapılan tedavi uygulamalarına aşina olmak.
Dersin İçeriği: Ağız, diş ve çene cerrahisinde ve protetik diş tedavisinde hasta hazırlığını tanımlamak.
Tedavi aşalarında kullanılan aletlerin sterilizasyon aşamalarını açıklamak. İlgili branşlarda
kullanılan malzemelerin tamamının etkin kullanımlarını kavramak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ağız, diş çene cerrahisi ve protetik diş tedavisinde yapılan uygulamalara etkin bir şekilde hakim olur.
2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3) İlgili branşlarda kullanılan çağdaş yöntem ve tekolojileri kullanacak yetkinliğe sahip olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Protetik diş tedavisine giriş / ağız boşluğu anatomisi, anatomik düzlemler ve yönler, diş anatomisi Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
2) Sabit protetik restorasyonların yapım aşamaları / diş grupları, numaralandırma sistemleri Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
3) Sabit protezlerin yapım aşamaları-I (preparasyon)/ enfeksiyon kontrolü ve sterilizasyon Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
4) Sabit protezlerin yapım aşamaları-II (ölçü)/ oral cerrahiye giriş Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
5) Sabit protezlerin yapım aşamaları-III (alt yapı prova)/ ağız, diş çene cerrahisi malzemeleri Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
6) Sabit protezlerin yapım aşamaları-IV(geçici restorasyon)/ diş hekimliğinde cerrahi operasyonlar Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
7) Sabit protezlerin yapım aşamaları-V(üst yapı provası,simantasyon)/ cerrahi tedavide hastanın hazırlanması Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
8) Ara Sınav
9) Bölümlü protezler-I / diş çekimi Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
10) Bölümlü protezler-II / gömülü diş cerrahisi Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
11) TME rahatsızlıkları, çene-yüz protezleri, DDY/ diş hekimi asistanı açısından cerrahinin önemi Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
12) CAD/CAM uygulamaları / ilk yardım bilgisi Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
13) Dental fotoğrafçılık / hastaya uygulanan post-operatif işlemler Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
14) implant üzeri protezler/ lokal hemostatik ajanlar Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
15) Diş hekimi asistanı açısından protezin önemi / diş hekimliğinde bulaşıcı hastalıklar Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Diş Hekimi Asistanlığı Seyan Akar
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği
Diş Hekimi Asistanlığı Seyhan Akar
Diğer Kaynaklar: Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği
Diş Hekimi Asistanlığı Seyhan Akar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır.
9) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır.
9) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 213