DİYALİZ | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | 5010003076 | ||||||||
Ders İsmi: | Türk ve Dünya Mutfakları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Erkan KOLAT | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. Betül KOÇAK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dünya mutfaklarının özelliklerini, yöresel yemekleri ve sağlıkla ilişkisini değerlendirmektir |
Dersin İçeriği: | Bu ders; Yemek ve kültür,Yemek ve kültür II,Mutfağın tarihsel gelişimi,Mutfağın tarihsel gelişimi,Türk Mutfağının genel özellikleri ,Türk geleneksel besinleri ve sağlık etkileşimi,Güney Amerika kıtası mutfakları,Asya kıtası ülkeleri mutfakları- Doğu ve Batı Asya ülkeleri,Asya kıtası ülkeleri mutfakları- Güney ve Kuzey Asya ülkeleri,Avrupa kıtası ülkeleri mutfakları- Doğu Avrupa,Avrupa kıtası ülkeleri mutfakları- Diğer Avrupa ülkeleri,Kuzey Amerika kıtası mutfakları,Afrika kıtası mutfakları,İçecekler ve kültür; konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yemek ve kültür | ppt |
2) | Yemek ve kültür II | ppt |
3) | Mutfağın tarihsel gelişimi | ppt |
4) | Mutfağın tarihsel gelişimi | ppt |
5) | Türk Mutfağının genel özellikleri | ppt |
6) | Türk geleneksel besinleri ve sağlık etkileşimi | ppt |
7) | Güney Amerika kıtası mutfakları | ppt |
8) | vize sınavı | sınav |
9) | Asya kıtası ülkeleri mutfakları- Güney ve Kuzey Asya ülkeleri | ppt |
10) | Avrupa kıtası ülkeleri mutfakları- Doğu Avrupa | ppt |
11) | Avrupa kıtası ülkeleri mutfakları- Diğer Avrupa ülkeleri | ppt |
12) | Kuzey Amerika kıtası mutfakları | ppt |
13) | Afrika kıtası mutfakları | ppt |
14) | İçecekler ve kültür | ppt |
15) | Asya kıtası ülkeleri mutfakları- Doğu ve Batı Asya ülkeleri | ppt |
16) | final sınavı | sınav |
Ders Notları / Kitaplar: | Zencir, E., Yöresel Mutfaklar, Anadolu Üniversitesi,2019, Eskişehir. Bilgin, A., Önçel, S., Osmanlı Mutfağı, Anadolu Üniversitesi, 2019, Eskişehir. Dündar Arıkan, A., Türk Mutfak Kültürü, Anadolu Üniversitesi, 2018, Eskişehir. Gökdemir, A., Mutfak Hizmetleri Yönetimi, Detay Yayıncılık, 2005, Ankara. Fermani, M., Endüstriyel Yiyecek Üretimi, Detay Yayıncılık, 2003, Ankara. Belge, M., Tarih Boyunca Yemek Kültürü, İletişim Yayınları, 2001. |
Diğer Kaynaklar: | Zencir, E., Yöresel Mutfaklar, Anadolu Üniversitesi,2019, Eskişehir. Bilgin, A., Önçel, S., Osmanlı Mutfağı, Anadolu Üniversitesi, 2019, Eskişehir. Dündar Arıkan, A., Türk Mutfak Kültürü, Anadolu Üniversitesi, 2018, Eskişehir. Gökdemir, A., Mutfak Hizmetleri Yönetimi, Detay Yayıncılık, 2005, Ankara. Fermani, M., Endüstriyel Yiyecek Üretimi, Detay Yayıncılık, 2003, Ankara. Belge, M., Tarih Boyunca Yemek Kültürü, İletişim Yayınları, 2001. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||||||||||
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. | |||||||||||||
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |||||||||||||
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | |||||||||||||
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. | |||||||||||||
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. | |||||||||||||
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir. | |||||||||||||
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır. | |||||||||||||
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |||||||||||||
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |||||||||||||
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |||||||||||||
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | |||||||||||||
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
2) | Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. | |
3) | Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
4) | Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | |
5) | Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. | |
6) | Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. | |
7) | Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir. | |
8) | Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır. | |
9) | Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |
10) | Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |
11) | Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |
12) | Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |
13) | Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | |
14) | Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Anlatım | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 80 |