BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3017002011
Ders İsmi: Petri Nets
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, umut verici bir teorik model olmasından ziyade tasarım, şartname, simülasyon için tam teşekküllü bir dil olmaya , büyük ayrık olay sistemlerinin doğrulanması ve uygulanması için Petri Ağlarının nasıl geliştirildiğini göstererek Petri Ağlarının teorik ve pratik yönlerinin tutarlı bir tanımını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Petri ağı formalizmi, yerler, geçişler, giriş/çıkış yayları, durumlar, etkin ve devre dışı geçişler, ateşleme kuralı, ulaşılabilir işaretleri. Davranışsal ve yapısal özellikler. Sonlu durum makinelerinin modellenmesi,
yemek felsefecileri problemi, üretici-tüketici sorunu, senkronizasyon kontrolü, iletişim protokolü, paralel faaliyetler, boru hattı bilgisayarları. Ulaşılabilirlik ve kapsanabilirlik ağaçları ile analiz, durum denklemi
ve ayrıştırma yöntemi. Renkli Petri ağlarını ve hiyerarşik Petri'yi tanıtan yüksek seviyeli Petri ağları ağlar. CPNTools yazılımını kullanarak süreç modelleme. Arabağlantı ağlarını içeren vaka çalışmaları, kaynak tahsisi, telefonlar ve dağıtılmış veri tabanı.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenci matematik ve bilgisayar modellemeler arasında ilişki kurmayı öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Herhangi bir problemi analiz edip petri ağlarıyla modelleyip deterministik analizler ve stokastik analizler yapabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sistem, Model ve Kontrol Ders Kitabı
2) Ayrık Olay Sistemlerin Analizi Ders Kitabı
3) 3 Supervisory Kontrol Ders Kitabı
4) 3 Supervisory Kontrol Ders Kitabı
5) Petri Ağları ve Supervisory Kontrol Teoris Ders Kitabı
6) Petri Ağları ve Supervisory Kontrol Teoris Ders Kitabı
7) Zamanlı ve Hibrid Petri Ağlar ve Automata Modelleri Ders Kitabı
8) Ara sınav Ders Kitabı
9) Zamanlı ve Hibrid Petri Ağlar ve Automata Modelleri Ders Kitabı
10) Olasılık Zamanlı Automata Ders Kitabı
11) Kontrol edilen Markov Zincirleri Ders Kitabı
12) Ayrık Olay Simulasyonu Ders Kitabı
13) Ayrık Olay Sistemlerin Otomasyon Petri-Ağ Modelleri Ders Kitabı
14) Otomasyon Petri Ağ Modellerinin Kontrolcu tasarımına dönüştürülmesi Ders Kitabı
15) Final Ders kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. James Peterson. Petri Net Theory and Modelling of Systems, Prentice-Hall.
2. Kurt Jensen. Coloured Petri Nets. Basic Concepts, Analysis Methods and Practical Use, Vol 1-3, Springer Verlag.
Diğer Kaynaklar: 1. James Peterson. Petri Net Theory and Modelling of Systems, Prentice-Hall.
2. Kurt Jensen. Coloured Petri Nets. Basic Concepts, Analysis Methods and Practical Use, Vol 1-3, Springer Verlag.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak geniş ve derin bilgilere ulaşma, değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi.
2) Sınırlı ya da eksik bilgiyi kapatmak ve uygulamak için bilimsel yöntemleri kullanma ve farklı disiplinlerin bilgilerini bütünleştirme kabiliyeti.
3) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, problemleri çözmek için yöntemler geliştirebilme ve çözümde yenilikçi yöntemler kullanabilme.
4) Yeni ve/veya orijinal fikirler ve algoritmalar geliştirme becerisi; sistem, bileşen veya süreç tasarımında yenilikçi çözümler geliştirmek.
5) Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknikler ve yöntemler ve bunların kısıtları hakkında geniş bilgi sahibi olma kabiliyeti.
6) Analitik modelleme ve deneysel araştırma tasarlama ve uygulama, süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözme ve yorumlama becerisi.
7) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü seviyesinde sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme kabiliyeti.
8) Çok disiplinli ekiplerde liderlik etme, karmaşık durumlara çözüm geliştirme ve sorumluluk alma kabiliyeti.
9) Toplumsal, yasal, etik ve ahlaki değerlerin bilincinde olmak ve bu değerler çerçevesinde araştırma ve uygulama çalışmaları yapabilmek.
10) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamalar hakkında farkındalık ve bunları inceleme ve gerekirse öğrenme kabiliyeti.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak geniş ve derin bilgilere ulaşma, değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi.
2) Sınırlı ya da eksik bilgiyi kapatmak ve uygulamak için bilimsel yöntemleri kullanma ve farklı disiplinlerin bilgilerini bütünleştirme kabiliyeti.
3) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, problemleri çözmek için yöntemler geliştirebilme ve çözümde yenilikçi yöntemler kullanabilme.
4) Yeni ve/veya orijinal fikirler ve algoritmalar geliştirme becerisi; sistem, bileşen veya süreç tasarımında yenilikçi çözümler geliştirmek.
5) Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknikler ve yöntemler ve bunların kısıtları hakkında geniş bilgi sahibi olma kabiliyeti.
6) Analitik modelleme ve deneysel araştırma tasarlama ve uygulama, süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözme ve yorumlama becerisi.
7) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü seviyesinde sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme kabiliyeti.
8) Çok disiplinli ekiplerde liderlik etme, karmaşık durumlara çözüm geliştirme ve sorumluluk alma kabiliyeti.
9) Toplumsal, yasal, etik ve ahlaki değerlerin bilincinde olmak ve bu değerler çerçevesinde araştırma ve uygulama çalışmaları yapabilmek.
10) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamalar hakkında farkındalık ve bunları inceleme ve gerekirse öğrenme kabiliyeti.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ödevler 2 30 60
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 189