Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, umut verici bir teorik model olmasından ziyade tasarım, şartname, simülasyon için tam teşekküllü bir dil olmaya , büyük ayrık olay sistemlerinin doğrulanması ve uygulanması için Petri Ağlarının nasıl geliştirildiğini göstererek Petri Ağlarının teorik ve pratik yönlerinin tutarlı bir tanımını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Petri ağı formalizmi, yerler, geçişler, giriş/çıkış yayları, durumlar, etkin ve devre dışı geçişler, ateşleme kuralı, ulaşılabilir işaretleri. Davranışsal ve yapısal özellikler. Sonlu durum makinelerinin modellenmesi,
yemek felsefecileri problemi, üretici-tüketici sorunu, senkronizasyon kontrolü, iletişim protokolü, paralel faaliyetler, boru hattı bilgisayarları. Ulaşılabilirlik ve kapsanabilirlik ağaçları ile analiz, durum denklemi
ve ayrıştırma yöntemi. Renkli Petri ağlarını ve hiyerarşik Petri'yi tanıtan yüksek seviyeli Petri ağları ağlar. CPNTools yazılımını kullanarak süreç modelleme. Arabağlantı ağlarını içeren vaka çalışmaları, kaynak tahsisi, telefonlar ve dağıtılmış veri tabanı. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Sistem, Model ve Kontrol |
Ders Kitabı |
2) |
Ayrık Olay Sistemlerin Analizi |
Ders Kitabı |
3) |
3 Supervisory Kontrol |
Ders Kitabı |
4) |
3 Supervisory Kontrol |
Ders Kitabı |
5) |
Petri Ağları ve Supervisory Kontrol Teoris |
Ders Kitabı |
6) |
Petri Ağları ve Supervisory Kontrol Teoris |
Ders Kitabı |
7) |
Zamanlı ve Hibrid Petri Ağlar ve Automata Modelleri |
Ders Kitabı |
8) |
Zamanlı ve Hibrid Petri Ağlar ve Automata Modelleri |
Ders Kitabı |
9) |
Olasılık Zamanlı Automata |
Ders Kitabı |
10) |
Kontrol edilen Markov Zincirleri |
Ders Kitabı |
11) |
Ara Sınav |
|
12) |
Ayrık Olay Simulasyonu |
Ders Kitabı |
13) |
Ayrık Olay Sistemlerin Otomasyon Petri-Ağ Modelleri |
Ders Kitabı |
14) |
Otomasyon Petri Ağ Modellerinin Kontrolcu tasarımına
dönüştürülmesi
|
Ders Kitabı |
15) |
Otomasyon Petri Ağ Modellerinin Kontrolcu tasarımına
dönüştürülmesi |
Ders Kitabı |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak geniş ve derin bilgilere ulaşma, değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi. |
4 |
2) |
Sınırlı ya da eksik bilgiyi kapatmak ve uygulamak için bilimsel yöntemleri kullanma ve farklı disiplinlerin bilgilerini bütünleştirme kabiliyeti. |
4 |
3) |
Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, problemleri çözmek için yöntemler geliştirebilme ve çözümde yenilikçi yöntemler kullanabilme. |
4 |
4) |
Yeni ve/veya orijinal fikirler ve algoritmalar geliştirme becerisi; sistem, bileşen veya süreç tasarımında yenilikçi çözümler geliştirmek. |
4 |
5) |
Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknikler ve yöntemler ve bunların kısıtları hakkında geniş bilgi sahibi olma kabiliyeti. |
3 |
6) |
Analitik modelleme ve deneysel araştırma tasarlama ve uygulama, süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözme ve yorumlama becerisi. |
2 |
7) |
Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü seviyesinde sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme kabiliyeti. |
3 |
8) |
Çok disiplinli ekiplerde liderlik etme, karmaşık durumlara çözüm geliştirme ve sorumluluk alma kabiliyeti. |
4 |
9) |
Toplumsal, yasal, etik ve ahlaki değerlerin bilincinde olmak ve bu değerler çerçevesinde araştırma ve uygulama çalışmaları yapabilmek. |
3 |
10) |
Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamalar hakkında farkındalık ve bunları inceleme ve gerekirse öğrenme kabiliyeti. |
5 |