BİLİŞİM GÜVENLİĞİ TEKNOLOJİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2022121002
Ders İsmi: Siber Güvenliğe Giriş
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşenur ÖZTÜRK
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilişim sistemlerinde var olan güvenlik zafiyetlerini öğrenme/tanıma, saldırılara karşı alınması gereken önlemleri öğrenme
Dersin İçeriği: Siber güvenlik kavramları ve uygulamaları, bilgisayar, ağ ve web uygulamaları güvenliği

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Siber güvenlik uygulamalarını öğrenme
2) Web uygulamalarında oluşabilecek güvenlik açıklarını tanıma
3) Temel şifreleme yapılarını öğrenme
4) Web uygulamalarında oluşabilecek güvenlik açıklarını tanıma
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bilgisayar ve ağ güvenliğini sağlama
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Siber güvenliğe giriş Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
2) Siber güvenlik kavramları Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
3) Siber güvenlik uygulamaları Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
4) Siber güvenlik uygulamaları Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
5) Bilgisayar güvenliği Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
6) Bilgisayar güvenliği Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
7) Bilgisayar güvenliği Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
8) Yıl İçi Değerlendirme Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
9) Ağ güvenliği Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
10) Ağ güvenliği Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
11) Ağ güvenliği Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
12) Temel şifreleme yapıları Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
13) Web uygulama güvenliği Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
14) Web uygulama güvenliği Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin yürütücüsü tarafından notlar paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar: - Siber Güvenliğe Giriş, van Oorschot, Paul C. Palme Yayınevi
- Uygulamalarla Siber Güvenliğe Giriş, M. Alparslan Akyıldız, Gazi Kitabevi
- Siber Araçlar Ansiklopedisi, Mustafa Atakan Kasacı, Abaküs Kitap
- Cybersecurity Essentials, Charles J. Brooks, Christopher Grow, Philip Craig, Donald Short, John Wiley

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

3

5

2

Program Kazanımları
1) Programlamaya yönelik güvenlik algoritmaları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak
1) Bilgi güvenliği, siber güvenlik, ağ güvenliği ve veri koruma konularında derinlemesine kuramsal bilgiye sahiptir.
2) Bilgi güvenliği yönetim sistemleri, ulusal ve uluslararası güvenlik standartları ile etik ve hukuki düzenlemeler konusunda bilgi sahibidir.
2) Son kullanıcı güvenliği için gerekli yazılımların kurulum ve yönetimini gerçekleştirebilmek
3) Siber tehditlerin sınıflandırılması, saldırı vektörleri ve savunma mekanizmaları konularında analitik düşünme yeteneğine sahiptir.
3) Bilgisayar ağlarının kurulumunu, yönetimini gerçekleştirebilme ve ağ işletim sistemini kullanabilme becerisine sahip olmak
4) Kriptografi, dijital imza, kimlik doğrulama ve erişim kontrolü gibi güvenlik teknolojilerini teorik düzeyde kavrar.
5) Ağ güvenliği politikaları oluşturabilir; güvenlik duvarları ile saldırı tespit/önleme sistemleri gibi araçları etkin şekilde yönetebilir.
6) Kriptografik algoritmaların uygulanması ve veri şifreleme tekniklerinin kullanımı konularında beceri sahibidir; siber tehdit istihbaratını analiz edebilir.
7) Penetrasyon testleri ve güvenlik değerlendirme süreçlerini yürüterek sistem açıklarını tespit edebilir ve önleyici tedbirler geliştirebilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Programlamaya yönelik güvenlik algoritmaları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak 3
1) Bilgi güvenliği, siber güvenlik, ağ güvenliği ve veri koruma konularında derinlemesine kuramsal bilgiye sahiptir. 3
2) Bilgi güvenliği yönetim sistemleri, ulusal ve uluslararası güvenlik standartları ile etik ve hukuki düzenlemeler konusunda bilgi sahibidir.
2) Son kullanıcı güvenliği için gerekli yazılımların kurulum ve yönetimini gerçekleştirebilmek 2
3) Siber tehditlerin sınıflandırılması, saldırı vektörleri ve savunma mekanizmaları konularında analitik düşünme yeteneğine sahiptir.
3) Bilgisayar ağlarının kurulumunu, yönetimini gerçekleştirebilme ve ağ işletim sistemini kullanabilme becerisine sahip olmak 3
4) Kriptografi, dijital imza, kimlik doğrulama ve erişim kontrolü gibi güvenlik teknolojilerini teorik düzeyde kavrar.
5) Ağ güvenliği politikaları oluşturabilir; güvenlik duvarları ile saldırı tespit/önleme sistemleri gibi araçları etkin şekilde yönetebilir.
6) Kriptografik algoritmaların uygulanması ve veri şifreleme tekniklerinin kullanımı konularında beceri sahibidir; siber tehdit istihbaratını analiz edebilir.
7) Penetrasyon testleri ve güvenlik değerlendirme süreçlerini yürüterek sistem açıklarını tespit edebilir ve önleyici tedbirler geliştirebilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 124