TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2000111005
Ders İsmi: Temel Mikrobiyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Hacer ÖZTÜRK AKIN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Öğr.Gör. Hacer ÖZTÜRK AKIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsanlarda hastalık etkeni olan mikroorganizmaların genel özelliklerini tanımak, bulaşma ve korunma yolları hakkında bilgi sahibi olmak ve yaptığı hastalıkları değerlendirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders; Mikrobiyolojiye giriş,Mikroorganizmaların sınıflandırılması,Mikrobiyota ve mikroorganizma patogenezi,Bakteri yapısı ve fizyolojisi,Tıbbi önemi olan bakteriler ve hastalıkları,Mantarlar ,Virüslerin yapısı ,Tıbbi önemi olan virüsler ve hastalıkları,Konak-mikroorganizma arası ilişkiler,Mikrobiyolojik tanı yöntemleri,Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi,hastane enfeksiyonları korunma ve kontrol yöntemleri,İmmunolojiye giriş,Antimikrobiyal ilaçlar konularını içermektedir

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mikroorganizmaları tanıyabilecektir.
2) Mikroorganizmaları sınıflandırır
3) Mikroorganizmaların bulaşma ve bundan korunma yollarını özetleyebilecektir.
4) Mikroorganizmaların yaptığı hastalıkları açıklayabilecektir.
5) Bakteriler ve yaptığı hastalıkları tanımlar.
6) Virüsler ve yaptığı hastalıkları açıklar.
7) Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun ayrımını yapar, sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini bilir.
8) En sık görülen hastane enfeksiyonlarını ve korunma yöntemlerini bilir.
9) İmmunolojinin genel özelliklerini açıklar.
10) Antimikrobiyal ilaçların kullanım alanı ve etki mekanizmasının genel özelliklerini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mikrobiyolojiye giriş,tarihçe,sınıflandırma Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, ıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
2) Mikroorganizmaların yapısı Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, ıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
3) Mikrobiyota,mikroorganizmaların metabolizması, üremesi Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, ıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
4) Enfeksiyon hastalıklarında tanı yöntemleri Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, ıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
5) Konak-mikroorganizma arası ilişkiler Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, ıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
6) Bakteri enfeksiyonlarının patogenezi Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, ıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
7) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa,Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
8) ARA SINAV
9) Mikroorganizmalar ve yaptıkları enfeksiyonlar Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa,Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
10) Mikroorganizmalar ve yaptıkları enfeksiyonlar Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa,Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
11) Mantarlar Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa,Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
12) Virüsler Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa,Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
13) Hastane enfeksiyonları, korunma ve kontrol yöntemleri Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa,Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
14) İmmunolojiye giriş Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa,Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
15) Antimikrobiyal ilaçlar Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa,Tıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013
16) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, ıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013r.
Diğer Kaynaklar: YokTıbbi Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji-Doç. Dr. Özgül Kısa, ıbbi Mikrobiyoloji, Geo F. Broooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A. Morse.2014. Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmunuloji, Warren Levinson, 2008.,Tıbbi Mikrobiyoloji Prof.Dr.Emel Bozkaya 2013/ None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88