MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3015002003
Ders İsmi: Moleküler Biyolojide Modern Teknikler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 4 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Meliha Burcu IRMAK YAZICIOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yüksek lisans öğrencilerinin bilimsel araştırmalarda kullanılan ileri moleküler biyolojik teknikleri hem teorik hem de uygulamalı olarak öğrenmeleri, teknikleri laboratuvar ortamında uygulayarak el becerilerini artırmaları amacıyla planlanmış bir derstir.
Dersin İçeriği: Moleküler biyolojide kullanılan önemli teknikler ve kullanım alanları; klonlama, tek molekül ve tek hücre analizleri, in situ melezleme ile lokasyon belirleme, RNAi taramaları, gen ekspresyon analizleri, model organizma kullanımı ve protein analizi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler moleküler biyoloji laboratuarlarında yaygın kullanılan metodları öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler moleküler biyoloji metodlarının araştırma konularına nasıl uygulanacağını öğrenir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Teori Konu Başlıkları: Makromoleküllerin izolasyonu ve saflaştırılmasında kullanılan yöntemler Uygulama Konu Başlıkları: Biyolojik materyalden DNAve RNA izolasyonu
2) Teori Konu Başlıkları: PCR tipleri ve uygulamaları Uygulama Konu Başlıkları: PCR uygulamaları
3) Teori Konu Başlıkları: Transfeksiyon yöntemleri Uygulama Konu Başlıkları: Transfeksiyon uygulamaları
4) Teori Konu Başlıkları: Protein İzolasyon Yöntemleri Uygulama Konu Başlıkları: Biyolojik materyalden protein izolasyonu ve kantitasyonu
5) Teori Konu Başlıkları: Spektral Teknikler-I Uygulama Konu Başlıkları: Spektrofotometri Uygulamaları
6) Teori Konu Başlıkları: Spektral Teknikler-II Uygulama Konu Başlıkları: ELISA Uygulamaları
7) Teori Konu Başlıkları: Temel Flow Sitometrik Yöntemler Uygulama Konu Başlıkları: Temel Flow Sitometri Uygulamaları
8) Ara sınav
9) Teori Konu Başlıkları: Elektroforetik yöntemler Uygulama Konu Başlıkları: Agaroz Jel Elektroforezi ile Nukleik Asit Analizi
10) Teori Konu Başlıkları: Elektroforetik yöntemler Uygulama Konu Başlıkları: PAGE ve SDS-PAGE Jel Elektroforezi ile Protein Analizi
11) Teori Konu Başlıkları: Blotlama Yöntemleri Uygulama Konu Başlıkları: Western Blotlama
12) Teori Konu Başlıkları: İleri Mikroskobi Yöntemleri-I Uygulama Konu Başlıkları: İmmunfluoresan işaretleme ve Analiz-I
13) Teori Konu Başlıkları: İleri Mikroskobi Yöntemleri-II Uygulama Konu Başlıkları: İmmunfluoresan işaretleme ve Analiz-II
14) Teori Konu Başlıkları: İleri Mikroskobi Yöntemleri-III Uygulama Konu Başlıkları: Boyanma sonrası işaretlenmenin mikroskopta gözlenmesi ve karşılaşılan problemlerin çözümü
15) Final Sinavi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Locquin and Langeron (1983). Handbook of Microscopy. Butterwaths
Ausubel et al (2002). Short Protocols in Molecular Biology. Wiley
Brown (2000). Essential Molecular Biology VI. AP
Brown (2000). Essential Molecular Biology VII. AP
Brown (2006). Gene Cloning and DNA Analysis - An Introduction. Blackwell
Glick and Pasternak (2003). Molecular Biotechnology. ASM Press
Kracher. Molecular Biology - A Practical Approach.
Krenzer and Massey (2000). Recombinant DNA and Biotechnology. ASM
Micklos and Freyer (1990). DNA Science. CSHL
Primrose (2001). Molecular Biotechnology. Panima
Robertson et al (1997). Manipulation & Expression of Recombinant DNA. AP
Sambrook et al (2001). Molecular Cloning. CSHL
Twyman (1999). Advanced Molecular Biology. Viva
Watson et al (1992). Recombinant DNA. Freeman
Primrose and Twyman (2006). Principles of Gene Manipulation and Genomics. Blackwell
Diğer Kaynaklar: Locquin and Langeron (1983). Handbook of Microscopy. Butterwaths
Ausubel et al (2002). Short Protocols in Molecular Biology. Wiley
Brown (2000). Essential Molecular Biology VI. AP
Brown (2000). Essential Molecular Biology VII. AP
Brown (2006). Gene Cloning and DNA Analysis - An Introduction. Blackwell
Glick and Pasternak (2003). Molecular Biotechnology. ASM Press
Kracher. Molecular Biology - A Practical Approach.
Krenzer and Massey (2000). Recombinant DNA and Biotechnology. ASM
Micklos and Freyer (1990). DNA Science. CSHL
Primrose (2001). Molecular Biotechnology. Panima
Robertson et al (1997). Manipulation & Expression of Recombinant DNA. AP
Sambrook et al (2001). Molecular Cloning. CSHL
Twyman (1999). Advanced Molecular Biology. Viva
Watson et al (1992). Recombinant DNA. Freeman
Primrose and Twyman (2006). Principles of Gene Manipulation and Genomics. Blackwell

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
9) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
11) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
13) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
14) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
16) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
9) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
11) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
13) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
14) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
16) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 7 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Sunum / Seminer 5 3 15
Ödevler 10 4 40
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 181