ERGOTERAPİ (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3011002010
Ders İsmi: Ergoterapide Oyun ve Rekreasyonel Aktiviteler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Aybüke ERSİN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı ergoterapide kullanılan oyun ve rejreasyonel aktivite alanlarında ergoterapi yetkinliklerini, oyunun aktivite analizini ve rehabilitasyon sürecine kullanımına yönelik beceriyi kazandırmaktır
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği; oyunun aktivite olarak analiz edilmesi, oyunun değişkenleri ve etkileri ile birlikte ergoterapi alanında oyun ve rekreasyonel aktivitelerin kullanımına yönelik literatür bilgisinden oluşmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Oyunun gelişim üzerindeki etkenlerini tespit edebilir ve buna uygun oyunu seçebilir.
2) Oyunu bir performans alanı olarak tanımlayaibilir ve değerlendirebilir.
3) Oyun ve rekreasyonel aktiviteleri ergoterapi müdahalelerine uygun şekilde yapılandırabilir.
4) Sağlık ve rehabilitasyon uygulamaları için oyun tedavisini kullanabilme becerisini geliştirmeye yönelik teorik bilgi ve pratik beceri düzeyini geliştirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oyun algısı ve bu algının gelişimi O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
2) Oyunun etkileri ve özellikleri O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
3) Oyun teorilerinin incelenmesi O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
4) Rekreasyonel aktivite ve oyun teorileri O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
5) Yaşa eş oyun teorisi ve rekreasyon uyumu O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
6) Oyun çeşitliliği ve uygun oyun-yaş uyumu O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
7) Engellilere yönelik aktivite ve oyun O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
8) Ara Sınav O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
9) Fiziksel kapasite ve aktivite O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
10) Kognitif yetersizliklerde oyun terapisi O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
11) Oyun ve rekreasyonel aktivitenin performans alanları O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
12) Oyun ve rekreasyonel aktivitenin aktivite alanları O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
13) Gelişimsel bozukluklara yönelik oyun ve rekreasyonel aktivite O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
14) Oyun ve rekreasyonel aktivitenin zaman yönetimine olan etkisi O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
15) Oyun ve rekreasyonel aktivitelere yönelik modellerin ergoterapi modelleri ile karşılaştırılması O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
16) Final Sınavı O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999. Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994.
Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA
Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999.
Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987.
Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
"


Diğer Kaynaklar: "O'Connor, K., Schaefer, C.E (Ed.). Handbook of Play Therapy, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1994.
Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA
Jernberg, AM, Booth, P. Theraplay. San Francisco: Jossey-Bass Publisher, 1999.
Anderson, J., Hinojosa, J:, Strauch, C.: ''Integrating Play in Neurodevelopmental Treatment '', The American Journal of Occupational Therapy, 41(7):421-426, 1987.
Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA.
"


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ergoterapi alanındaki kanıta dayalı mesleki bilgilerin ve becerilerin ergoterapi bakış açılarının temeli ile değerlendirme planlama ve müdahale etmeye yönelik becerileri kazanır.
2) Ergoterapideki müdahale prensiplerinde korumaya, tedavi etmeye ve geliştirmeye yönelik kavramları anlar, kendi mesleki rolünü ergoterapist rolüyle düşünür ve bu müdahaleleri kanıta dayalı bilgileri kullanarak mesleğin gereklerini yerine getirir ve bununla ilgili becerileri kazanır.
3) Ergoterapi biliminin kişiselleştirilebilirliğini ve özgünlüğünün yaratıcı özelliklerini kavrayarak bilişim teknolojileri ve uluslararası dil becerileriyle danışmanlık ve doğrudan hizmet verebilen akademik araştırma ve müdahale sahasında çalışma becerilerini kazanır.
4) Etik standartlarını , etik değerlerini, haklarını ve mesleki özgünlüğünü koruyucu bir tutum sergiler.
5) Çalıştığı sahadaki interdisipliner paydaşları ile dış mesleki paydaşlarıyla etkili çalışabilir. Bulunduğu müdahale sahasında ve klinikte öğrencilerin gözetimini sağlar ve eğitimlerine katkı sağlayacak deneyimi aktarabilir. Ergoterapistlerin özgün becerilerini klinik uygulama sahasında öğrencilere aktarabilir.
6) Toplumsal müdahale alanlarında ergoterapi hizmetlerinin sosyal hizmet değerlerindeki geliştirme süreçlerine ve yaşam boyu öğrenme ve öğretme süreçlerine uygun davranış geliştirir.
7) Rehabilitasyon uygulamalarındaki evrensel modelleri multidisipliner ergoterapi yaklaşımlarındaki yetkin bilgileri ile eleştirel bir şekilde ele alabilir.
8) Toplumda bulunan dezavantajlı kişi,grup ve toplulukların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) toplumda bulunan sosyal rollerindeki katılımlarını ve temsillerindeki yaklaşımları desteklemekle birlikte bu hakların geliştirici evrensel değerlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinde aktif rol oynar.
9) Kültürel, fiziksel, sosyal çevre ile ekonomik, politik, coğrafik ve demografik faktörlerin, kişilerde oluşturduğu kendine bakım, üretkenlik ve serbest zaman aktiviteleri üzirindeki etki dinamiklerini analiz eder; Bu konuda geliştirilen güncel yaklaşımları takip eder, toplumu bu konuda bilgilendirerek bilinçlendirir ve bu konuda eğitim verir.
10) Ergoterapi alanındaki tıbbi, sosyolojik ve teorik bilim alanındaki bilgi genişliğine ulusal ve uluslararası erişerek ergoterapi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısı sergileyerek eleştiri yapabilir ve geliştirmeye yönelik katılım sağlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ergoterapi alanındaki kanıta dayalı mesleki bilgilerin ve becerilerin ergoterapi bakış açılarının temeli ile değerlendirme planlama ve müdahale etmeye yönelik becerileri kazanır.
2) Ergoterapideki müdahale prensiplerinde korumaya, tedavi etmeye ve geliştirmeye yönelik kavramları anlar, kendi mesleki rolünü ergoterapist rolüyle düşünür ve bu müdahaleleri kanıta dayalı bilgileri kullanarak mesleğin gereklerini yerine getirir ve bununla ilgili becerileri kazanır.
3) Ergoterapi biliminin kişiselleştirilebilirliğini ve özgünlüğünün yaratıcı özelliklerini kavrayarak bilişim teknolojileri ve uluslararası dil becerileriyle danışmanlık ve doğrudan hizmet verebilen akademik araştırma ve müdahale sahasında çalışma becerilerini kazanır.
4) Etik standartlarını , etik değerlerini, haklarını ve mesleki özgünlüğünü koruyucu bir tutum sergiler.
5) Çalıştığı sahadaki interdisipliner paydaşları ile dış mesleki paydaşlarıyla etkili çalışabilir. Bulunduğu müdahale sahasında ve klinikte öğrencilerin gözetimini sağlar ve eğitimlerine katkı sağlayacak deneyimi aktarabilir. Ergoterapistlerin özgün becerilerini klinik uygulama sahasında öğrencilere aktarabilir.
6) Toplumsal müdahale alanlarında ergoterapi hizmetlerinin sosyal hizmet değerlerindeki geliştirme süreçlerine ve yaşam boyu öğrenme ve öğretme süreçlerine uygun davranış geliştirir.
7) Rehabilitasyon uygulamalarındaki evrensel modelleri multidisipliner ergoterapi yaklaşımlarındaki yetkin bilgileri ile eleştirel bir şekilde ele alabilir.
8) Toplumda bulunan dezavantajlı kişi,grup ve toplulukların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) toplumda bulunan sosyal rollerindeki katılımlarını ve temsillerindeki yaklaşımları desteklemekle birlikte bu hakların geliştirici evrensel değerlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinde aktif rol oynar.
9) Kültürel, fiziksel, sosyal çevre ile ekonomik, politik, coğrafik ve demografik faktörlerin, kişilerde oluşturduğu kendine bakım, üretkenlik ve serbest zaman aktiviteleri üzirindeki etki dinamiklerini analiz eder; Bu konuda geliştirilen güncel yaklaşımları takip eder, toplumu bu konuda bilgilendirerek bilinçlendirir ve bu konuda eğitim verir.
10) Ergoterapi alanındaki tıbbi, sosyolojik ve teorik bilim alanındaki bilgi genişliğine ulusal ve uluslararası erişerek ergoterapi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısı sergileyerek eleştiri yapabilir ve geliştirmeye yönelik katılım sağlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 25
Sunum 3 % 25
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 3 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 64
Ara Sınavlar 1 30
Final 1 30
Toplam İş Yükü 180