ERGOTERAPİ (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3011002001
Ders İsmi: Ev Rehabilitasyonu ve Çevresel Düzenlemeler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Aybüke ERSİN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kişinin aktivite performans becerilerini etkileyen temel faktörlerden biri olan performans çevresi ve performans alanlarının kişinin çevresini ilgilendiren konuları ele almak bu dersin temel amacıdır
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği ev çevresinde uygulanan rehabilitasyon uygulamalarının ve eve yönelik çevresel düzenlemelerin ergoterapi bakış açısıyla uyguladığı müdahaleleri temel alan yöntemlerden ve ilgili literatürden oluşmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ev ortamındaki çevreyi değeğerlendirebilme becerisie sahip olur
2) Ev çevresindeki problemleri tespit edebilir ve bu problemlerin etkenlerini aktivite performans alanlarıyla ilişkilendirebilir.
3) Ergonomik değerlendirmeleri düzenleyici ve adapte edici eleştirel görüşe sahiptir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çevresel adaptasyon ile ilgili müdahale stratejisi geliştirme yetisine sahiptir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ev rehabilitasyonu; Temel Kavramlar Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
2) Ev rehabilitasyonu; Multidisipliner Çalışma Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
3) Ev ortamına genel bakış Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
5) Mülk çevresi değerlendirmesi ve ev alanı çevresi Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
6) Ev ortamı değerlendirmeleri Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
7) Ev ortamı değerlendirmeleri Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
8) Ara Sınav Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
9) Ev çevresi için iç ve dış alan yardımcı cihazları Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
10) Kişiye özgü ev düzenlemeleri Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
11) Kişiye özel ev düzenlemesi ve estetik algısı Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
12) Özel ihtiyacı olan bireylerde ev düzenlemeleri (Mental hastalıklar) Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
13) Akıllı evler ve ulaşılabilirlık Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
14) Teknolojik imkanlar ve ev çevresi düzenlemesi Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
15) Ev simülasyonlarına bakış Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
16) Final Sınavı Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002. -Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006. -Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003. -Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010. -Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002.
-Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006.
-Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003.
-Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010.
-Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.
Diğer Kaynaklar: -Cook AM, Hussey SM. Asssistive Technologies Principles and Practice, Mosby, St.Louis, 2002.
-Pendleton HM, Krohn-Schultz W. Pedretti?s Occupational Skills for Physical Dysfunction, Mosby, 2006.
-Crepeau EB, Cohn ES, Schell BAB. Willard & Spackman?s Occupational Therapy, Lippincot Williams & Wilkins, 2003.
-Scaffa ME, Reitz SM, Pizzi MA. Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness, Davis Plus, 2010.
-Süreli yayınlar: American Journal of Occupational Therapy (AJOT), Journal of Occupational Science, Canadian Journal of Occupational Therapy, Journal of Occupational Therapy, Australian Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ergoterapi alanındaki kanıta dayalı mesleki bilgilerin ve becerilerin ergoterapi bakış açılarının temeli ile değerlendirme planlama ve müdahale etmeye yönelik becerileri kazanır.
2) Ergoterapideki müdahale prensiplerinde korumaya, tedavi etmeye ve geliştirmeye yönelik kavramları anlar, kendi mesleki rolünü ergoterapist rolüyle düşünür ve bu müdahaleleri kanıta dayalı bilgileri kullanarak mesleğin gereklerini yerine getirir ve bununla ilgili becerileri kazanır.
3) Ergoterapi biliminin kişiselleştirilebilirliğini ve özgünlüğünün yaratıcı özelliklerini kavrayarak bilişim teknolojileri ve uluslararası dil becerileriyle danışmanlık ve doğrudan hizmet verebilen akademik araştırma ve müdahale sahasında çalışma becerilerini kazanır.
4) Etik standartlarını , etik değerlerini, haklarını ve mesleki özgünlüğünü koruyucu bir tutum sergiler.
5) Çalıştığı sahadaki interdisipliner paydaşları ile dış mesleki paydaşlarıyla etkili çalışabilir. Bulunduğu müdahale sahasında ve klinikte öğrencilerin gözetimini sağlar ve eğitimlerine katkı sağlayacak deneyimi aktarabilir. Ergoterapistlerin özgün becerilerini klinik uygulama sahasında öğrencilere aktarabilir.
6) Toplumsal müdahale alanlarında ergoterapi hizmetlerinin sosyal hizmet değerlerindeki geliştirme süreçlerine ve yaşam boyu öğrenme ve öğretme süreçlerine uygun davranış geliştirir.
7) Rehabilitasyon uygulamalarındaki evrensel modelleri multidisipliner ergoterapi yaklaşımlarındaki yetkin bilgileri ile eleştirel bir şekilde ele alabilir.
8) Toplumda bulunan dezavantajlı kişi,grup ve toplulukların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) toplumda bulunan sosyal rollerindeki katılımlarını ve temsillerindeki yaklaşımları desteklemekle birlikte bu hakların geliştirici evrensel değerlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinde aktif rol oynar.
9) Kültürel, fiziksel, sosyal çevre ile ekonomik, politik, coğrafik ve demografik faktörlerin, kişilerde oluşturduğu kendine bakım, üretkenlik ve serbest zaman aktiviteleri üzirindeki etki dinamiklerini analiz eder; Bu konuda geliştirilen güncel yaklaşımları takip eder, toplumu bu konuda bilgilendirerek bilinçlendirir ve bu konuda eğitim verir.
10) Ergoterapi alanındaki tıbbi, sosyolojik ve teorik bilim alanındaki bilgi genişliğine ulusal ve uluslararası erişerek ergoterapi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısı sergileyerek eleştiri yapabilir ve geliştirmeye yönelik katılım sağlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ergoterapi alanındaki kanıta dayalı mesleki bilgilerin ve becerilerin ergoterapi bakış açılarının temeli ile değerlendirme planlama ve müdahale etmeye yönelik becerileri kazanır.
2) Ergoterapideki müdahale prensiplerinde korumaya, tedavi etmeye ve geliştirmeye yönelik kavramları anlar, kendi mesleki rolünü ergoterapist rolüyle düşünür ve bu müdahaleleri kanıta dayalı bilgileri kullanarak mesleğin gereklerini yerine getirir ve bununla ilgili becerileri kazanır.
3) Ergoterapi biliminin kişiselleştirilebilirliğini ve özgünlüğünün yaratıcı özelliklerini kavrayarak bilişim teknolojileri ve uluslararası dil becerileriyle danışmanlık ve doğrudan hizmet verebilen akademik araştırma ve müdahale sahasında çalışma becerilerini kazanır.
4) Etik standartlarını , etik değerlerini, haklarını ve mesleki özgünlüğünü koruyucu bir tutum sergiler.
5) Çalıştığı sahadaki interdisipliner paydaşları ile dış mesleki paydaşlarıyla etkili çalışabilir. Bulunduğu müdahale sahasında ve klinikte öğrencilerin gözetimini sağlar ve eğitimlerine katkı sağlayacak deneyimi aktarabilir. Ergoterapistlerin özgün becerilerini klinik uygulama sahasında öğrencilere aktarabilir.
6) Toplumsal müdahale alanlarında ergoterapi hizmetlerinin sosyal hizmet değerlerindeki geliştirme süreçlerine ve yaşam boyu öğrenme ve öğretme süreçlerine uygun davranış geliştirir.
7) Rehabilitasyon uygulamalarındaki evrensel modelleri multidisipliner ergoterapi yaklaşımlarındaki yetkin bilgileri ile eleştirel bir şekilde ele alabilir.
8) Toplumda bulunan dezavantajlı kişi,grup ve toplulukların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) toplumda bulunan sosyal rollerindeki katılımlarını ve temsillerindeki yaklaşımları desteklemekle birlikte bu hakların geliştirici evrensel değerlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinde aktif rol oynar.
9) Kültürel, fiziksel, sosyal çevre ile ekonomik, politik, coğrafik ve demografik faktörlerin, kişilerde oluşturduğu kendine bakım, üretkenlik ve serbest zaman aktiviteleri üzirindeki etki dinamiklerini analiz eder; Bu konuda geliştirilen güncel yaklaşımları takip eder, toplumu bu konuda bilgilendirerek bilinçlendirir ve bu konuda eğitim verir.
10) Ergoterapi alanındaki tıbbi, sosyolojik ve teorik bilim alanındaki bilgi genişliğine ulusal ve uluslararası erişerek ergoterapi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısı sergileyerek eleştiri yapabilir ve geliştirmeye yönelik katılım sağlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 25
Sunum 3 % 25
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 3 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 64
Ara Sınavlar 1 30
Final 1 30
Toplam İş Yükü 180