EBELİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3014002023
Ders İsmi: Ebelikte Araştırma Yöntemleri ve Biyoistatistik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilimsel araştırma yöntemi, araştırma ve sunum teknikleri ile ilgili öğrencilerin araştırma süreçlerinde kullanabilecekleri yöntem ve teknikler hakkında temel bilgi vermek.
Dersin İçeriği: Bilimsel araştırma yöntemi, araştırma ve sunum teknikleri ile ilgili temel bilgileri kavramak; araştırma sürecinde temel kavramlar, araştırma problemi, araştırma modeli, literatür tarama, veri analizi, araştırmanın raporlanması ve sunulması konusunda bilgi ve beceri kazanmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilimsel araştırma sürecini anlar, bilimsel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları ve bilimsel yaklaşımın temelini açıklar, araştırma ve sunum tekniklerini bilir, bilimsel araştırmada etik konusunu kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Araştırma sürecini planlar, literatür taraması yapar, araştırma raporunu hazırlar ve sunum olarak tasarlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bilimsel araştırma ve sunum teknikleri ile ilgili genel kurallara ve etik ilkelere uyarak, sorumluluk ve özen gösterir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilimsel araştırma yöntemleri ve temel kavramlar, bilimsel yaklaşımın esaslarının değerlendirilmesi 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
2) Bilimsel yöntem, metodoloji ve unsurlarının öğrenilmesi 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
3) Araştırma yaklaşımları ve yöntemlerinin sınıflandırılması, araştırma planı hazırlanması 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
4) Araştırma modeli, hipotezler, araştırma evreni ve örneklem kavramları 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
5) Literatür tarama, veri tabanlarında araştırma yapılmasının gösterilmesi 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
6) Veri kaynakları, veri toplama yöntem ve analizi 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
7) Elde edilen veriler nasıl sınıflandırılır? Bulguların yorumlanması ve taslak metin oluşturulması 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
8) Araştırma raporu nasıl yazılır? Genel yazım kuralları ve kriterleri, biçimsel yapı 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
9) Akademik metinlerde nasıl referans gösterilir? Metin aktarma ve doğru kaynak gösterme nasıl yapılır? 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
10) Etik kavramı, bilimsel araştırmada etik ilkeler 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
11) Bilimsel rapor, araştırma, proje, makale, tez biçimsel yapı ve teknik kuralları 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
12) Araştırma raporu örnek ve uygulamalar 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
13) Sunum teknikleri örnek ve uygulamalar 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019. 2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. 3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016. 4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019.
2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015.
3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016.
4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
Diğer Kaynaklar: 1. Saldamlı, Asım. Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2019.
2. Gliner, Jeffrey A., George A. Morgan ve Nancy L. Leech . Uygulamada Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015.
3. Sümbüloğlu, Vildan, ve Kadir Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayınları, 2016.
4. Aziz, Aysel. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Sunum / Seminer 14 2 28
Ödevler 14 5 70
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 284