EBELİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3014002013
Ders İsmi: Kanıta Dayalı Ebelik Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kanıta dayalı ebelik uygulamaları konusunda temel tanımlar, kanıt kaynakları, kanıt dereceleri ile ilgili ileri bilgilere ulaşabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Kanıta Dayalı Uygulamaların Tarihçesi Kanıt Nedir? Kanıta Dayalı Uygulama Nedir? Kanıta Dayalı Ebeliğin Önemi Kanıta Dayalı Uygulama Basamakları Kanıt Tiplerinin Tanımlanması Araştırmaların Kanıt Değerleri ve Kanıt Kategorileri Örnek Araştırmalar ile Kanıt Değerlerinin İncelenmesi Ara Sınav Doğum Öncesi Dönem Kanıt Temelli Çalışma Sonuçlarına Örnekler Doğum Eyleminde Kanıt Temelli Çalışma Sonuçlarına Örnekler Doğum Sonu Dönem Kanıt Temelli Çalışma Sonuçlarına Örnekler Alternatif Doğum Yöntemlerinin Kanıta Dayalı Uygulamalar İle İncelenmesi Doğum Ağrısının Giderilmesinde Farmakolojik Yöntemlerin Kanıta Dayalı Uygulamalar İle İncelenmesi Doğum Ağrısının Giderilmesinde Nonfarmakolojik Yöntemlerin Kanıta Dayalı Uygulamalar İle İncelenmesi Anne Bebek Bağlanmasının Kanıta Dayalı Uygulamalar İle İncelenmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kanıta Dayalı Tıbbın tanımını yapabilmesi
2) Kanıta Dayalı uygulamanın tanımını yapabilmesi
3) Kanıt düzeylerini sayabilmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bilimsel kanıtın derecesine nasıl karar verilebileceğini bilmesi
2) Kanıta Dayalı Uygulama Kaynaklarını ifade edebilmesi
3) Kanıta dayalı veri tabanlarını kullanabilmesi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kanıta Dayalı Tıp ve Tarihçesi ve Kanıta Dayalı Uygulamalar 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
2) Kanıta Dayalı Tıp ile ilgili tüm tanımlar Kanıt düzeyleri: Elde edilebilir en iyi kanıt nedir? 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
3) Kanıta Dayalı Uygulama Süreci 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
4) Kanıta Dayalı Uygulama Kaynakları 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
5) Sistematik İnceleme (Systematic reviews) 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
6) Kanıta Dayalı Uygulama Rehberleri 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
7) Elektronik Kütüphane Veri Tabanlarının Kullanımı ve Kaynak Tarama, 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
8) Obsetrik uygulamalardan ebelik mesleğine özel kanıt temelli rehberler ve protokol örnekleri 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
9) Antenatal döneme ilişkin kanıt temelli çalışma örneklerinin incelenmesi 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
10) Doğum eylemine ilişkin kanıt temelli çalışma örneklerinin incelenmesi 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
11) Postpartum döneme ilişkin kanıt temelli çalışma örneklerinin incelenmesi, 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
12) Obsetrik uygulamalardan yeni doğana ilişkin kanıt temelli klinik protokol örnekleri 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
13) Obsetrik uygulamalardan ebelik mesleğine özel klinik rehber örnekleri 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 " 2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 "
2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/
Diğer Kaynaklar: 1. "Elginkan Vakfı Mesleki Teknik Eğitim Merkezi,Doğum Öncesi ve Sonrasi Kadın sağlığında Güncel Yaklaşımlar,IV.Temel Sağlık Hizmetleri Sempozyumu 12-14 Nisan 2006 "
2. Mazurek Melnyk B., Fineout-Overholt E. (2011). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare: A Guide to Best Practice 2nd edition. • http://kutuphane.ankara.edu.tr/ • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ • http://www.cochrane.org/

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

6

Program Kazanımları
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60