EBELİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3014002012
Ders İsmi: Antenatal Hizmetlerde Hasta ve Çalışan Güvenliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciye, antenatal hizmet sunan sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili risklerin azaltılması, hasta güvenliği kültürünün geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması konularında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Neden Hasta Güvenliği? Neden Çalışan Güvenliği?, Hasta Güvenliğine Hukuki Bakış ve Sorumluluklar, Hasta ve Çalışan Güvenliğinde Temel Konu: El Hijyeni, Laboratuarda Hasta ve Çalışan Güvenliği, Hasta Güvenliğinde İlaç Güvenliğinin Rolü, Güvenli Çalışma Ortamları ve Çalışan Güvenliği, Cerrahi Uygulamalarda Güvenlik, Güvenlikte Renkli Kod Uygulamaları, Güvenli Çalışma Ortamları ve Çalışan Güvenliği, Tanı ve tedavide Hasta Güvenliği, Hasta Güvenliği Depolarda Başlar, Hastane Atıklarının Yolculuğu, Sağlık Çalışanlarının Güvenliğe Katkısı Nasıl Arttırılır?, Güvenli Tesis, Güvenli Hastane, Hasta Güvenliğinde Kalibrasyonun Önemi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Antenatal hizmetlerde hasta güvenliğini tanımlar.
2) Antenatal hizmetlerde çalışan güveliğini tanımlar.
3) Çalışan güveliğini etkileyen faktörleri sıralar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Hasta güvenliğini etkileyen faktörleri açıklar.
2) Hasta ve çalışan güvenliğini sağlayıcı önlemleri açıklar.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Tanışma Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
2) Antenatal Hizmetlerde Hasta Güvenliğinde Temel Kavramlar ve Kapsam Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
3) Antenatal Hizmetlerde Hasta ve Çalışan Güvenliğine Hukuki Bakış ve Sorumluluklar Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
4) Hasta Güvenliği Standartları Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
5) Hasta Güvenliği Göstergeleri ve İzleme Yöntemleri Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
6) Çalışan Güvenliği Standartları Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
7) Çalışan Güvenliği Göstergeleri ve İzleme Yöntemleri Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
8) Antenatal Hizmetlerde Hasta Kimliğinin Doğrulanması ve Renkli Kodlar Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
9) Antenatal Hizmetlerde Hasta Güvenliğinde Enfeksiyonların Kontrolü ve İzolasyon Önlemleri Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
10) Antenatal Hizmetlerde Hasta Güvenliğinde En Temel Unsur: İlaç Güvenliği Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
11) Antenatal Hizmetlerde Hasta Güvenliğinde Düşmeler Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
12) Antenatal Hizmetlerde Hijyenik Plan ve Atık Yönetimi Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
13) Hasta Güvenliğinde Etkili İletişim Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
14) Dersin Değerlendirilmesi Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.
Diğer Kaynaklar: Bulun M (2009) , Hasta Güvenliği İyi Uygulamalar,Sage yayıncılık,İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

Program Kazanımları
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60