EBELİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3014002011
Ders İsmi: Ruh Sağlığı ve Ebelik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin; insanı ve insanı etkileyen içsel ve dışsal faktörleri, insan davranışlarını, davranışların olağan örüntülerini ve normalden sapma durumlarını, ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirme, ruhsal bozuklukları iyileştirme ve rehabilitasyon sürecini, gebelik ve doğum sonrası dönemde kadında görülebilecek ruhsal bozuklukları tanıyabilmesi ve gerekli yönlendirmeleri yapabilmesi, ruhsal açıdan sağlıklı bir gebelik ve lohusalık için gerekli girişimleri planlayabilmesi, olumlu anne-bebek ilişkisinin gelişmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği:
Bu ders; Ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler,Kişiliğin gelişim dönemleri ve özellikleri,İletişim , iletişim teknikleri,Ruh sağlığında temel kavramlar; Stres, anksiyete,kriz,kayıp,Nevrotik bozukluklar,Duygu Durum bozuklukları,Şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar,Çocuk ve ergenlerin ruhsal sorunları,Kişilik bozuklukları ve madde kullanım bozukluları,Yeme ve uyku bozuklukları,Cinsel sağlık ve cinsel işlev bozuklukları,Gebelikte yaşanan ruhsal değişiklikler,Lohusalık döneminde yaşanabilecek ruhsal sorunlar,Toplum ruh sağlığı; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlıklı ve ruh sağlığı bozuk olan birey ve gruplarla terapötik iletişim ilke ve tekniklerini uygular
2) Gebelikte ruh sağlığı ve ruhsal problemleri değerlendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığının önemi, korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesini analiz eder.
2) Doğum esnasında ruh sağlığı yönünden bireyi değerlendirir ve ebelik yaklaşımlarını yürütür.
3) Doğum sonrası dönemde görülen ruhsal problemleri tanımlar ve ebelik yaklaşımlarını yürütür.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Kadın ruh sağlığını etkileyen faktörleri tanımlar
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
2) Kişiliğin gelişim dönemleri ve özellikleri 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
3) İletişim , iletişim teknikleri 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
4) Ruh sağlığında temel kavramlar; Stres, anksiyete,kriz,kayıp, 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
5) Nevrotik bozukluklar 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
6) Duygu Durum bozuklukları 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
7) Şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar, 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
8) Çocuk ve ergenlerin ruhsal sorunları, 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
9) Kişilik bozuklukları ve madde kullanım bozukluları 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
10) Yeme ve uyku bozuklukları, 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
11) Cinsel sağlık ve cinsel işlev bozuklukları 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
12) Gebelikte yaşanan ruhsal değişiklikler 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
13) Lohusalık döneminde yaşanabilecek ruhsal sorunlar 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
14) Toplum ruh sağlığı 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara 2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara 3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/ 4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008 5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara
2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara
3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/
4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008
5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007
Diğer Kaynaklar: 1. Öztürk, O. (2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitapevi, Ankara
2. Erdemir F. (2002) Hemşirelik Tanıları, Nobel Kitabevi, Ankara
3. https://maternalmentalhealthalliance.org/projects/specialist-maternal-mental-health-midwives/
4. Kathlen R. Simpson, Patricia A. Greehan, Prenatal Nursing (3. Edition), Lipincott, Williams&Wilkins Valter Kluver, London, AWHONN, 2008
5. Pillitteri A., Maternal&Child Health Nursing, Care of the Childbearing& Childbearing Family, Lipincott Williams&Wilkins, California, 2007

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

5

6

3

Program Kazanımları
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100