EBELİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3014002007
Ders İsmi: Ebelikte Öğretim
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı:
Öğrencinin eğitim ve ebelik bilimindeki bilgi kaynaklarını kullanarak, sağlıklı ya da hasta bireylerin gereksinimleri doğrultusunda sağlığı geliştirme ve hastalıklardan korunmaya yönelik eğitim programlarını planlama, yürütme ve değerlendirmede gerekli olan bilgi, beceri ve tutumları geliştirmesini ve bu becerileri yaşam boyu sürdürmesini amaçlar
Dersin İçeriği:
Temel eğitim kavramları, öğrenme teorileri, Öğretim ve Öğrenme Süreci, araç gereç geliştirilmesi, öğretim planı hazırlama ve sunma

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Eğitim ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2) Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimlerine uygun eğitim programı geliştirebilir
3) Kişisel ve mesleki gelişimi için sürekli eğitimin gerekliliğinin farkında olur
4) Öğrenim hedeflerine uygun öğrenme yöntem ve tekniklerini belirleyebilir ve uygulayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hizmet içi eğitim programını uygular.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Hasta eğitim programını uygulayabilir.
2) Eğitim için gerekli araç ve gereçleri belirleyebilir ve temin edebilir ya da hazırlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Eğitim Teknolojisi ve Öğretim Yöntemleri 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
2) Sağlık Eğitimi 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
3) Yaratıcılık 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
4) İşbirliğine Dayalı Öğrenme 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
5) Eleştirel Düşünme 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
6) Öğretme ve Öğrenme stilleri 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
7) Öğretimde teknoloji kullanımı 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
8) Grup eğitim uygulamaları 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
9) Probleme dayalı öğretme- öğrenme I 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
10) Probleme dayalı öğretme- öğrenme II 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
11) Antenatal Eğitim 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
12) Anne- Baba Okulları 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
13) Doğuma Destek Eğitimi 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998 2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998 3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998
2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998
3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001
Diğer Kaynaklar: 1. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, LEMON Hemşirelikte Eğitim Materyali, Ankara, 1998
2. LEMON Eğitmen Rehberi, T.C.Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara, 1998
3. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Eskişehir, 2001

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

7

3

4

6

Program Kazanımları
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100