EBELİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3000002007
Ders İsmi: Epigenetik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Banu TAKTAK KARACA
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere genom yapısı , genomun organizasyonu ve gen ifadesinde genetik ve epigenetik (metilasyon, asetilasyon) değişiklikler
Dersin İçeriği: Genom Anatomisi, Genomun Çalışması, Genom fonksiyonu, DNA metilasyonu, Histon Modifikasyonu ve Epigenetik, Gen Regülasyonunda Kodlanmayan RNA’lar, Genomik İmpirinting Mekanizması, X kromozom inaktivasyonu.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu dersin sonunda öğrenciler, genom yapısı genom organizasyonu hakkında detaylı bilgi sahibi olacaklardır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenciler gen ifadesindeki değişiklik mekanizmaları tanımlayabileceklerdir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler epigenetik değişikliklerin organizma üzerindeki rollerini öğreneceklerdir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genom Anatomisi ve çalışması Ders kitabı ve Ders notları
2) Genom Fonsiyonu ve Regülasyon Aktivitesi Ders kitabı ve Ders notları
3) DNA metilasyonu ve Genome Ders kitabı ve Ders notları
4) Kanserde DNA metilassyon Değişiklikleri Ders kitabı ve Ders notları
5) Genom tamamında ve gene spesifik DNA matilasyon seviyesi ve yapısı Ders kitabı ve Ders notları
6) Histon Modifikasyonu ve Epigenetik Ders kitabı ve Ders notları
7) Histon Farkları ve Nükleozom Yerleşimi Ders kitabı ve Ders notları
8) Ara Sınav
9) Gen Regülasyonunda Kodlanmayan RNA’lar Ders kitabı ve Ders notları
10) Genomik İmpirintig Biyolojisi Ders kitabı ve Ders notları
11) Memeli X Kromozom İnaktivasyonunun Moleküler Mekanizması Ders kitabı ve Ders notları
12) Kanser Epigenetikleri Ders kitabı ve Ders notları
13) Gelişimsel Programlama ve Gen Ekpresyonunun Epigenetik Regülasyonu üzerine Cevresel Etkileri Ders kitabı ve Ders notları
14) Bitki Epigenetikleri Ders kitabı ve Ders notları
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Genomes,2nd edit. Terence A Brown. Department of Biomolecular Sciences, UMIST, Manchester, UK Oxford: Wiley-Liss; 2002 Epigenetic, Jörg Tost CEA, Caister Academic Press, 2008 ISBN:978-1-904455-23-3
Epigenetic: A reference Manual, Jeffrey M. Craig and Nicholas C. Wong Caister Academic Press, March 2008, ISBN: 978-1-904455-88-2 Genomic Technologies: Present and Future, David J. Galas, 2002, ISBN: 978-0-9542464-2-6
Diğer Kaynaklar: Genomes,2nd edit. Terence A Brown. Department of Biomolecular Sciences, UMIST, Manchester, UK Oxford: Wiley-Liss; 2002 Epigenetic, Jörg Tost CEA, Caister Academic Press, 2008 ISBN:978-1-904455-23-3
Epigenetic: A reference Manual, Jeffrey M. Craig and Nicholas C. Wong Caister Academic Press, March 2008, ISBN: 978-1-904455-88-2 Genomic Technologies: Present and Future, David J. Galas, 2002, ISBN: 978-0-9542464-2-6

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Sunum / Seminer 5 3 15
Ödevler 10 4 40
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 181