BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3000002005
Ders İsmi: Etkili Konuşma ve Diksiyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin yazı dili ile konuşma dili arasındaki farkları bilerek; uygun prosodi ve beden dili ile Türkçe konuşma kurallarına uygun akıcı ve anlaşılır konuşma becerisi geliştirmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği: Bu ders nefes, ses, ve artikülatörlerin tanıtılmasının ardından Türkçe'de yazılı dil ve konuşulan dil arasındaki farkların öğretilmesi , öğretilen bilgilerin farklı kaynaklar üzerinden pratik edilerek günlük hayata kazandırılması konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Standart Türkiye Türkçesi konuşma kurallarını öğrenir.
2) Türkçe konuşma ve yazı dili kurallarını ayırt eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Türkçe konuşma kurallarını uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Nefes, ses, konuşma ve artikülatörlerin tanıtılması. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
2) Nefes, ses, konuşma ve artikülatörlerin tanıtılması. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
3) Nefes, ses ve artikülatörlerle ile ilgili egzersizlerin öğretilmesi. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
4) Nefes, ses ve artikülatörlerle ile ilgili egzersizlerin pratik edilmesi. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
5) Türkçe konuşma dili kurallarının öğretilmesi. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
6) Türkçe konuşma dili kurallarının öğretilmesi. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
7) Türkçe konuşma dili kurallarının öğretilmesi. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
8) Vizeler Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
9) Türkçe 'de yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklılıkların öğretilmesi. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
10) Türkçe 'de yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklılıkların öğretilmesi. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
11) Türkçe 'de yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklılıkların öğretilmesi. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
12) Türkçe'de yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklılıkların öğretilmesi. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
13) Nefes, ses, artikülatörlerin kullanımı ile çeşitli metinlerin Türkçe telaffuzunu içeren pratiklerin yapılması. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
14) Nefes, ses, artikülatörlerin kullanımı ile çeşitli metinlerin Türkçe telaffuzunu içeren pratiklerin yapılması. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
15) Nefes, ses, artikülatörlerin kullanımı ile çeşitli metinlerin Türkçe telaffuzunu içeren pratiklerin yapılması. Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
16) Finaller Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi
Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.
Diğer Kaynaklar: Sırrı Er, Sözün Büyüsü, Suna Okur-Diksiyon, Doğan Aksan-Her Yönüyle Dil, Suat Taşer- Ses Konuşma Eğitimi
Ebubekir Eraslan, Diksiyon, Akademik Kitaplar.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 3
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır. 3
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır. 2
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 1
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. 1
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 3
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. 4
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir. 4
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir. 3
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 54