ERGOTERAPİ (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3000002004
Ders İsmi: İnme Rehabilitasyonu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hemipleji sonrası görülen klinik özelliklerin değerlendirilmesi ve hemipleji
rehabilitasyonunda temel nörofizyolojik yaklaşımlara ek olarak kullanılan güncel alternatif
tekniklerin öğrenilmesi, inmeye fizyoterapist ve ergoterapist bakış açısıyla değerlendirme ve
tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi, inmeli vakanın çözümlenebilmesi.
Dersin İçeriği: İnme rehabilitasyonunda kullanılan yardımcı teknikler (ayna tedavisi, zorunlu
kısıtlayıcı hareket tedavisi vb.) ile ilgili genel bilgiler, inmeye özgü kullanılan değerlendirme
ölçekleri ve anketleri, inme vakasına fizyoterapi ve ergoterapi yaklaşımları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İnmeli hastanın nasıl değerlendirileceğini açıklar
2) İnme rehabilitasyonunda kullanılan temel tedavi yaklaşımlarını açıklar.
3) İnme rehabilitasyonunda kullanılan alternatif tedavi yaklaşımlarını sayar.
4) İnme rehabilitasyonunda klinik problem çözme becerisini edinir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İnmede Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Değerlendirmesi: Fiziksel Değerlendirme İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
2) İnmede Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Değerlendirmesi: Psikosoyal Değerlendirme
3) İnmede Kognitif Değerlendirme İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
4) İnmede Okupasyonel Değerlendirme İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
5) İnme Değerlendirmesinde Kullanılan Ölçekler İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
6) İnmede Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Uygulamaları İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
7) İnmede Ergoterapi İş ve Uğraşı Tedavisi İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
8) Ayna Tedavisi İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
9) Bilateral Hareket Tedavisi İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
10) Zorunlu Kısıtlayıcı Hareket Tedavi İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
11) Beyin – Bilgisayar Arayüz Sistemleri İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
12) Motor Yeniden Öğrenme Programı İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
13) İnmede Ortotik Yaklaşımlar İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
14) Robotik Rehabilitasyon İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
15) Görev Odaklı Yaklaşım İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.
16) Oyun Temelli Tedavi Yaklaşımları İnme Sonrası Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman, Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2016.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: İnme Sonrası Fizyoterapi ve
Rehabilitasyon, A.Ayşe Karaduman,
Sibel Aksu Yıldırım, Öznur Tunca
Yılmaz, Hipokrat Kitabevi, Ankara,
2016.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ergoterapi alanındaki kanıta dayalı mesleki bilgilerin ve becerilerin ergoterapi bakış açılarının temeli ile değerlendirme planlama ve müdahale etmeye yönelik becerileri kazanır.
2) Ergoterapideki müdahale prensiplerinde korumaya, tedavi etmeye ve geliştirmeye yönelik kavramları anlar, kendi mesleki rolünü ergoterapist rolüyle düşünür ve bu müdahaleleri kanıta dayalı bilgileri kullanarak mesleğin gereklerini yerine getirir ve bununla ilgili becerileri kazanır.
3) Ergoterapi biliminin kişiselleştirilebilirliğini ve özgünlüğünün yaratıcı özelliklerini kavrayarak bilişim teknolojileri ve uluslararası dil becerileriyle danışmanlık ve doğrudan hizmet verebilen akademik araştırma ve müdahale sahasında çalışma becerilerini kazanır.
4) Etik standartlarını , etik değerlerini, haklarını ve mesleki özgünlüğünü koruyucu bir tutum sergiler.
5) Çalıştığı sahadaki interdisipliner paydaşları ile dış mesleki paydaşlarıyla etkili çalışabilir. Bulunduğu müdahale sahasında ve klinikte öğrencilerin gözetimini sağlar ve eğitimlerine katkı sağlayacak deneyimi aktarabilir. Ergoterapistlerin özgün becerilerini klinik uygulama sahasında öğrencilere aktarabilir.
6) Toplumsal müdahale alanlarında ergoterapi hizmetlerinin sosyal hizmet değerlerindeki geliştirme süreçlerine ve yaşam boyu öğrenme ve öğretme süreçlerine uygun davranış geliştirir.
7) Rehabilitasyon uygulamalarındaki evrensel modelleri multidisipliner ergoterapi yaklaşımlarındaki yetkin bilgileri ile eleştirel bir şekilde ele alabilir.
8) Toplumda bulunan dezavantajlı kişi,grup ve toplulukların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) toplumda bulunan sosyal rollerindeki katılımlarını ve temsillerindeki yaklaşımları desteklemekle birlikte bu hakların geliştirici evrensel değerlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinde aktif rol oynar.
9) Kültürel, fiziksel, sosyal çevre ile ekonomik, politik, coğrafik ve demografik faktörlerin, kişilerde oluşturduğu kendine bakım, üretkenlik ve serbest zaman aktiviteleri üzirindeki etki dinamiklerini analiz eder; Bu konuda geliştirilen güncel yaklaşımları takip eder, toplumu bu konuda bilgilendirerek bilinçlendirir ve bu konuda eğitim verir.
10) Ergoterapi alanındaki tıbbi, sosyolojik ve teorik bilim alanındaki bilgi genişliğine ulusal ve uluslararası erişerek ergoterapi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısı sergileyerek eleştiri yapabilir ve geliştirmeye yönelik katılım sağlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ergoterapi alanındaki kanıta dayalı mesleki bilgilerin ve becerilerin ergoterapi bakış açılarının temeli ile değerlendirme planlama ve müdahale etmeye yönelik becerileri kazanır.
2) Ergoterapideki müdahale prensiplerinde korumaya, tedavi etmeye ve geliştirmeye yönelik kavramları anlar, kendi mesleki rolünü ergoterapist rolüyle düşünür ve bu müdahaleleri kanıta dayalı bilgileri kullanarak mesleğin gereklerini yerine getirir ve bununla ilgili becerileri kazanır.
3) Ergoterapi biliminin kişiselleştirilebilirliğini ve özgünlüğünün yaratıcı özelliklerini kavrayarak bilişim teknolojileri ve uluslararası dil becerileriyle danışmanlık ve doğrudan hizmet verebilen akademik araştırma ve müdahale sahasında çalışma becerilerini kazanır.
4) Etik standartlarını , etik değerlerini, haklarını ve mesleki özgünlüğünü koruyucu bir tutum sergiler.
5) Çalıştığı sahadaki interdisipliner paydaşları ile dış mesleki paydaşlarıyla etkili çalışabilir. Bulunduğu müdahale sahasında ve klinikte öğrencilerin gözetimini sağlar ve eğitimlerine katkı sağlayacak deneyimi aktarabilir. Ergoterapistlerin özgün becerilerini klinik uygulama sahasında öğrencilere aktarabilir.
6) Toplumsal müdahale alanlarında ergoterapi hizmetlerinin sosyal hizmet değerlerindeki geliştirme süreçlerine ve yaşam boyu öğrenme ve öğretme süreçlerine uygun davranış geliştirir.
7) Rehabilitasyon uygulamalarındaki evrensel modelleri multidisipliner ergoterapi yaklaşımlarındaki yetkin bilgileri ile eleştirel bir şekilde ele alabilir.
8) Toplumda bulunan dezavantajlı kişi,grup ve toplulukların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) toplumda bulunan sosyal rollerindeki katılımlarını ve temsillerindeki yaklaşımları desteklemekle birlikte bu hakların geliştirici evrensel değerlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinde aktif rol oynar.
9) Kültürel, fiziksel, sosyal çevre ile ekonomik, politik, coğrafik ve demografik faktörlerin, kişilerde oluşturduğu kendine bakım, üretkenlik ve serbest zaman aktiviteleri üzirindeki etki dinamiklerini analiz eder; Bu konuda geliştirilen güncel yaklaşımları takip eder, toplumu bu konuda bilgilendirerek bilinçlendirir ve bu konuda eğitim verir.
10) Ergoterapi alanındaki tıbbi, sosyolojik ve teorik bilim alanındaki bilgi genişliğine ulusal ve uluslararası erişerek ergoterapi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısı sergileyerek eleştiri yapabilir ve geliştirmeye yönelik katılım sağlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 0 3 0
Ödevler 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0