DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3000002002
Ders İsmi: Yaşam Kalitesinin Değerlendirilmesi ve İyileştirilmesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlıkla ilişkili yaşam kalitesi kavramı, çeşitli durumlarda yaşam kalitesinin değerlendirilmesi, ve iyileştirilmesi konusunda bilgi düzeyinin arttırılması ve yaşam kalitesi kavramının öğrenilmesi.
Dersin İçeriği: Sağlıklı bireylerde, nörolojik hastalıklarda, kas iskelet problemlerinde, çocuklarda, kardiyopulmoner hastalıklarda, romatolojik hastalıklarda, kadın sağlığında, kronik hastalıklarda, mesleki rehabilitasyonda, psikososyal problemlerde sağlıkla ilişkili yaşam kalitesinin değerlendirilmesi ve iyileştirilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yaşam kalitesi kavramını tanımlayabilir.
2) Genel, spesifik ve hastalığa özgü yaşam kalitesini değerlendirebilir.
3) Yaşam kalitesinin iyileştirilmesinin yollarını tanımlar ve uygulayabilir.
4) Yaşam kalitesi ile ilişkili faktörleri ayırt edebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yaşam Kalitesi Kavramı, Değerlendirilmesi ve Sağlıkla İlişkili Yaşam Kalitesinin Önemi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) Ders Sunumları
2) Jeneralize, Spesifik ve Hastalığa Özgü Yaşam Kalitesi Ölçekleri Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) İlgili Bilimsel Literatür Ders Sunumları
3) Yaşam Kalitesinin İyileştirilmesi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) Fizyoterapi ve rehabilitasyon (Nobel Tıp Kitabevi) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları
4) Sağlıklı Bireylerde Yaşam Kalitesi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları Konuya İlişkin Literatür Araştırması
5) Nörolojik Hastalıklarda Yaşam Kalitesi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) Fizyoterapi ve rehabilitasyon (Nobel Tıp Kitabevi) Nörolojik hastalıkların rehabilitasyonu (Bilimsel Medikal Yayıncılık) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları
6) Kas İskelet Sistemi Problemlerinde Yaşam Kalitesi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) Fizyoterapi ve rehabilitasyon (Nobel Tıp Kitabevi) Kas-iskelet sistemi değerlendirmesi (İstanbul Tıp Kitabevi) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları
7) Çocuklarda Yaşam Kalitesi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) Fizyoterapi ve rehabilitasyon (Nobel Tıp Kitabevi) Pediatrik fizyoterapi rehabilitasyon / Bülent Elbasan (İstanbul Tıp Kitabevi) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları
8) Ara Sınav Ara Sınav
9) Kardiyopulmoner Hastalıklarda Yaşam Kalitesi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) Fizyoterapi ve rehabilitasyon (Nobel Tıp Kitabevi) Kardiyak ve Pulmoner Rehabilitasyon (İstanbul Tıp Kitabevi) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları
10) Romatolojik Hastalıklarda Yaşam Kalitesi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) Fizyoterapi ve rehabilitasyon (Nobel Tıp Kitabevi) Romotolojik hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon (İstanbul Medikal Yayıncılık) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları
11) Kadın Sağlığında Yaşam Kalitesi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) Fizyoterapi ve rehabilitasyon (Nobel Tıp Kitabevi) Kadın sağlığı ve fizyoterapi (İstanbul Tıp Kitabevi) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları
12) Kronik Hastalıklarda Yaşam Kalitesi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) Fizyoterapi ve rehabilitasyon (Nobel Tıp Kitabevi) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları
13) Mesleki Rehabilitasyonda Yaşam Kalitesi Sağlık ve iyi olmanın geliştirilmesinde ergoterapi (İstanbul Tıp Kitabevi) Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları
14) Psikososyal Faktörler ve Yaşam Kalitesi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) Fizyoterapi ve rehabilitasyon (Nobel Tıp Kitabevi) Sağlık ve iyi olmanın geliştirilmesinde ergoterapi (İstanbul Tıp Kitabevi) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları
15) Oküpasyonel Denge ve Yaşam Kalitesi Fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi (Okur Akademi) Sağlık ve iyi olmanın geliştirilmesinde ergoterapi (İstanbul Tıp Kitabevi) International handbook of occupational therapy interventions (Springer) İlgili bilimsel literatür Ders Sunumları
16) Final Sınavı Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukluklarını değerlendirebilmek için gerekli ekipmanları tanımlar, tanır ve kullanır. Dil ve konuşma bozuklukları için gerekli uygulamaları yapar.
2) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak gerekli değerlendirmeleri, tanımlamaları ve planlamayı yapar.
3) Bireysel farklılıkları, inançları, örf ve adetleri göz önünde bulundurur ve saygı duyar.
4) Dil ve konuşma terapisi alanında öğrendiği bilgi ve becerileri etik prensipler çerçevesinde uygular, gerekli durumlarda uygulamayı değiştirir ve süreci sonlandırır.
5) Toplumun dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili değişen ve çeşitlenen sağlık ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkı sağlar ve toplum sağlığının korunmasına yönelik girişimlerde bulunur.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında hizmetleri etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir, analiz eder ve sorunlar karşısında bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
7) Mesleki ve akademik çalışmaları sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Teknolojik gelişmeleri takip ederek dil ve konuşma terapisi alanında yapılacak olan araştırma ve proje uygulamalarına katılım sağlar.
9) Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını, ihtiyaçlarını, bu ihtiyaçların karşılanma yollarını ve günlük aktivitelerini belirleyerek bu doğrultuda yaşam kalitesini artıracak uygulamaları belirler ve düzenlemelerde görev alır.
10) Mesleki performansının gerektirdiği tüm sorumlulukları yerine getirir, dil ve konuşma terapisi alanındaki bilgisini ve kendi uygulamalarını birleştirir, bütünleştirir ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 0 3 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 1 0
Ödevler 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0