BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3013002018
Ders İsmi: Enteral –Parenteral Beslenme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Nazlı BATAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Enteral ve parenteral beslenme ilkeleri, hastalıklarda uygulanması, kullanılan ürünler, bu ürünlerin bileşikleri ve beslenme durumunun yorumlanması hakkında bilgilendirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Enteral - parenteral beslenme gerektiren durumlar, enteral - parenteral beslenme ürünleri , enteral–parenteral beslenme ünitelerinde görev alan sağlık personeli, görev tanımları, ekip çalışması ilkeleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hastanın beslenme durumunu yorumlamak
2) Hastanın beslenme gereksinimlerini tanımlamak
3) Enteral ve parenteral beslenme yöntemlerini açıklar, ürünlerini listeler, ürünlerin özelliklerini değerlendirir, ürün seçimi için mevcut ürünleri karşılaştırır ve besin-ilaç etkileşimini ilişkilendirmeyi kazanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hastanın beslenme durumunun değerlendirilmesi-I Ders için hazırlanmış PPT
2) Hastanın beslenme durumunun değerlendirilmesi-II Ders için hazırlanmış PPT
3) Enteral beslenmenin tanımı ve tarihçesi Ders için hazırlanmış PPT
4) Enteral beslenme endikasyonları Ders için hazırlanmış PPT
5) Enteral beslenme yolları Ders için hazırlanmış PPT
6) Enteral beslenme kontrendikasyonları Ders için hazırlanmış PPT
7) Enteral beslenme ürünleri ve özellikleri Ders için hazırlanmış PPT
8) Enteral beslenme ürün seçimi Ders için hazırlanmış PPT
9) Parenteral beslenmenin tanımı ve tarihçesi Ders için hazırlanmış PPT
10) Parenteral beslenme endikasyonları Ders için hazırlanmış PPT
11) Parenteral beslenme yolları Ders için hazırlanmış PPT
12) Parenteral beslenme kontrendikasyonları Ders için hazırlanmış PPT
13) Parenteral beslenme ürünleri ve özellikleri Ders için hazırlanmış PPT
14) Parenteral beslenme ürün seçimi Ders için hazırlanmış PPT
15) Derste öğrenilen tüm konuları öğrencilerle tartışmak Ders için hazırlanmış PPT
16) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Nutrisyonda Güncel Konular. Erdem NZ., Gümüşel S. Ata Ofset Matbaacılık, Ankara, 2011.
2. Klinik nutrisyon: temel kavramlar. Simon P. Allison - Peter Fürst - Remy Meier - Marek Pertkiewicz - Peter Soeters. Çeviri: Korfalı G.,2006.
3. Nütrisyon ve gastrointestinal hastalık. Mark H. DeLegge. Çeviri Editörü: Koray Topgül, Zafer Malazgirt . Nobel tıp kitabevi, İstanbul, 2011.
4. Dietitian's Handbook of Enteral and Parenteral Nutrition. Skipper A., Jones & Bartlett Publishers, 3rd edition, 2011.
5. Enteral-Parenteral Beslenme ve Kronik Kompleks Hastalıklarda Nütrisyonel Gereksinimlerin Belirlenmesi. In: Alphan MET. (eds). Hastalıklarda Beslenme Tedavisi. Hatipoğlu Basım ve Yayın Sanayi Tic. Ltd. Şti. Hatipoğlu Yayınları: 168,
6. Beslenme ve Diyetetik Dizisi: 06. Baskı: Alp Ofset Matbaacılık Ltd. Şti. Yayıncı Sertifika No: 13777. Ankara. Birinci Baskı, 945-980, (2013). ISBN: 978-975-8322-57-2
7. Makronütrient Gereksinimleri. In: Skipper A. (Türkçe In: Besler HT, İnanç N, Dağ A.) (eds). Diyetisyen El Kitabı. Enteral ve Parenteral Nütrisyon. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. Türkiye Diyetisyenler Derneği Yayını: 69-81, (2014).ISBN: 978-975-961-10-0-2
8. Ders için hazırlanan ppt
Diğer Kaynaklar: 1. Nutrisyonda Güncel Konular. Erdem NZ., Gümüşel S. Ata Ofset Matbaacılık, Ankara, 2011.
2. Klinik nutrisyon: temel kavramlar. Simon P. Allison - Peter Fürst - Remy Meier - Marek Pertkiewicz - Peter Soeters. Çeviri: Korfalı G.,2006.
3. Nütrisyon ve gastrointestinal hastalık. Mark H. DeLegge. Çeviri Editörü: Koray Topgül, Zafer Malazgirt . Nobel tıp kitabevi, İstanbul, 2011.
4. Dietitian's Handbook of Enteral and Parenteral Nutrition. Skipper A., Jones & Bartlett Publishers, 3rd edition, 2011.
5. Enteral-Parenteral Beslenme ve Kronik Kompleks Hastalıklarda Nütrisyonel Gereksinimlerin Belirlenmesi. In: Alphan MET. (eds). Hastalıklarda Beslenme Tedavisi. Hatipoğlu Basım ve Yayın Sanayi Tic. Ltd. Şti. Hatipoğlu Yayınları: 168,
6. Beslenme ve Diyetetik Dizisi: 06. Baskı: Alp Ofset Matbaacılık Ltd. Şti. Yayıncı Sertifika No: 13777. Ankara. Birinci Baskı, 945-980, (2013). ISBN: 978-975-8322-57-2
7. Makronütrient Gereksinimleri. In: Skipper A. (Türkçe In: Besler HT, İnanç N, Dağ A.) (eds). Diyetisyen El Kitabı. Enteral ve Parenteral Nütrisyon. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. Türkiye Diyetisyenler Derneği Yayını: 69-81, (2014).ISBN: 978-975-961-10-0-2
8. Ders için hazırlanan ppt

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Uygulama 4 15 60
Ödevler 3 20 60
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 167