BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3013002017
Ders İsmi: Sürdürülebilir Beslenme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sürdürülebilir besin sistemlerinde ve beslenme de sürdürülebilirlik kavramını öğrenmek ve sürdürülebilir beslenme kapsamında yer alan faktörler konusunda bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriği: Sürdürülebilir beslenme, beslenme ve sağlık ilişkisi, besin zincirleri ve besin ağı, endüstriyel gıda üretiminin sağlık ve çevre üzerindeki etkileri, gıdaların karbon ve su ayak izleri, gıda güvenliği ve gıda güvencesi kavramları, yetersiz beslenme ve aşırı beslenmenin sağlık etkileri, gıda israfı, gıda atıkları ve değerlendirilmesi, geleceğin alternatif besinleri üzerine çalışmalar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sürdürülebilirlik kavramı ve sürdürülebilir beslenme hakkında güncel bilgileri öğrenir.
2) Bireysel ve toplumsal aktivitelerin çevre ve besin ağı üzerindeki etkilerini farkeder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Gıda güvenliği, gıda güvencesi, beslenme ve sağlık ilişkisini sürdürülebilirlik açısından yorumlayabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Besin sistemleri, Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilir beslenme kavramı ve etkileyen faktörler Ders için hazırlanmış PPT
2) Besin sistemleri, Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilir beslenme kavramı ve etkileyen faktörler Ders için hazırlanmış PPT
3) İklim değişikliği - Besine ilişkin küresel sorunlar Ders için hazırlanmış PPT
4) İklim değişikliği - Besine ilişkin küresel sorunlar Ders için hazırlanmış PPT
5) Nüfus değişimleri, göçler ve sürdürülebilirliğe etkileri Ders için hazırlanmış PPT
6) Nüfus değişimleri, göçler ve sürdürülebilirliğe etkileri Ders için hazırlanmış PPT
7) Yoksulluk ve açlık - Besin güvencesi Ders için hazırlanmış PPT
8) Vize sınavı -
9) Yoksulluk ve açlık - Besin güvencesi Ders için hazırlanmış PPT
10) Tarım, su ve sürdürülebilir gelişme hedefleri Ders için hazırlanmış PPT
11) Besin kayıpları ve atıklar Ders için hazırlanmış PPT
12) Besin kayıpları ve atıklar Ders için hazırlanmış PPT
13) Sürdürülebilir Sağlıklı Diyetler: Modeller ve ölçümler Ders için hazırlanmış PPT
14) Sürdürülebilir Sağlıklı Diyetler: Modeller ve ölçümler Ders için hazırlanmış PPT
15) Sürdürülebilir Sağlıklı Diyetler: Modeller ve ölçümler Ders için hazırlanmış PPT
16) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders için hazırlanmış PPT
Diğer Kaynaklar: 1. Chiba, L. (2013). Sustainable swine nutrition. L. Chiba (Ed.). Wiley-Blackwell.
2. Farmer, G. T., & Cook, J. (2013). Climate change science: A modern synthesis: Volume 1-The physical
climate (Vol. 1). Springer Science & Business Media.
3. Mason, P., & Lang, T. (2017). Sustainable diets: how ecological nutrition can transform consumption
and the food system. Taylor & Francis.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 10 10 100
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 188