BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3013002014
Ders İsmi: Spor Beslenmesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Egzersizde enerji ve enerji sistemleri; karbonhidratlar, proteinler, yağlar, mineraller, vitaminler ve suyun organizmadaki görevleri ve fiziksel performansa etkileri; yarış öncesi, süresi ve sonrası beslenme ilkeleri; sporda ağırlık kontrolü ve farklı spor dallarına göre sporcu beslenmesi konularının öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Farklı spor dallarında beslenmenin önemini vurgulamak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Egzersiz, beslenme ve sağlık etkileşimini öğrenebilmesi.
2) Çocuk, adolesan ve yetişkin sporcuların, enerji, makro ve mikro besin öğeleri gereksinimini ve bu bireylerdeki beslenme ilkelerini öğrenebilmesi
3) Gebe, şişman ve çeşitli hastalık durumlarında egzersiz ve beslenme ilkelerini öğrenebilmesi.
4) Antrenman / müsabaka öncesi, sırasında ve sonrasında beslenme ilkelerini öğrenebilmesi .
5) Ergojenik yardımları öğrenebilmesi.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Egzersiz, beslenme ve sağlık ilişkisi Ders için hazırlanmış PPT
2) Çocuk sporcularda beslenme ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
3) Adolesan sporcularda beslenme ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
4) Yetişkin sporcularda beslenme ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
5) Gebelik döneminde egzersiz ve beslenme ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
6) Şişmanlarda egzersiz ve beslenme ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
7) Çeşitli hastalıklarda egzersiz ve beslenme ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
8) Ara sınav -
9) Farklı fiziksel aktivite türlerinde beslenme ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
10) Antrenman / Müsabaka öncesi, sırası ve sonrası beslenme ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
11) Performans artırmada kullanılan beslenme yöntemleri Ders için hazırlanmış PPT
12) Sıvı tüketiminin önemi Ders için hazırlanmış PPT
13) Ergojenik destekler Ders için hazırlanmış PPT
14) Vücut kompozisyonu, farklı koşullarda egzersizde beslenme özellikleri Ders için hazırlanmış PPT
15) Öğrenci sunumları Ders için hazırlanmış PPT
16) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders için hazırlanmış PPT
Diğer Kaynaklar: 1. Konu ile ilgili süreli yayınların güncel sayılarında yayınlanan makaleler.
2. Greenwood M. Nutritional Supplements in Sports and Exercise, 2008.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 3 20 60
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 186