BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3013002009
Ders İsmi: Besin İlaç Etkileşimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Fuat Nihat ÖZAYDIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çeşitli biyokimyasal mekanizmalar yoluyla deplesyona neden olabilen çok sayıda ilacı tanımlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: İlaç ile birlikte besin tüketiminin vücut üzerindeki etkilerini gözden geçirmek. Ayrıca ders kapsamında en önemli bitki/ilaç etkileşimlerini gözden geçirilecek ve bu konuyla ilgili veri tabanları ve güncel bilgiler sağlayacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Besin ve ilaçların karıştırılmasının ana etkileşimlerini, mekanizmalarını ve sonuçlarını tanımlamak
2) Farmakolojik tedavilerde olası yan etkiler açısından ilaca verilen reaksiyonların mekanizmasını açıklamak.
3) Besin ve ilaçların karıştırılmasının ana etkileşimlerini, mekanizmalarını ve sonuçlarını tanımlamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tıbbi bitkiler ve ilaçlar arasındaki etkileşimleri tanımlamak ve tartışmak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Klinik etkilerin uygunluğunu göz önünde bulundurarak, farklı türdeki besin ve ilaçların etkileşimlerine yanıt verme kriterlerini belirlemek.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Besin-ilaç etkileşime giriş Ders için hazırlanmış PPT
2) İlaç farmakodinamiği Ders için hazırlanmış PPT
3) İlaç farmakokinetiği Ders için hazırlanmış PPT
4) İlaç absorpsiyonu ve besinlerle etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
5) İlaç metabolizması ve besinlerle etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
6) İlaçların vücuttan atılımı ve besinlerle etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
7) Besin destekleri ve ilaçlarla etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
8) Vize sınavı -
9) Bitki çayları ve ilaçlarla etkileşim Ders için hazırlanmış PPT
10) İlaç- alkol etkileşimi sonucu görülebilecek olası sonuçlar Ders için hazırlanmış PPT
11) İlaç-meyve suyu ve minerallerle ilgili etkileşimi örnekleri Ders için hazırlanmış PPT
12) İlaç- besin, besin desteği sonucu olası hepatotoksisite Ders için hazırlanmış PPT
13) İlaç- besin, besin desteğine bağlı kardiyovasküler sorunlar Ders için hazırlanmış PPT
14) İlaç- besin, besin desteğine bağlı sindirim sistemi ve üriner sistem sorunları Ders için hazırlanmış tüm PPT
15) Diyabet ve hipertansiyonda olası ilaç-besin etkileşimleri Ders için hazırlanmış tüm PPT
16) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Şensoy F, Nihat Özaydın. Besin –İlaç Etkileşimi. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara
Diğer Kaynaklar: Konu ile ilgili süreli yayınların güncel sayılarında yayınlanan makaleler.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

5

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenmesini yönlendirebilir.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 5 70
Ödevler 14 3 42
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 5 3 15
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 173