BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3013002007
Ders İsmi: Diyabet ve Beslenme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hastalara diyabetin kontrol ve komplikasyon göstergelerini açıklamak. Hastalara diyabetin risklerini ve yönetim hedeflerini açıklamak. Diyabet tanısı için tanı kriterlerini sıralamak. Tip I diyabetten Tip II diyabetin nasıl ayırt edileceğini açıklamak. Yeni diyabet teşhisi konan bir hastanın ilk değerlendirmesini tanımlamak. Diyabetli bir hastanın yönetimini ve izlenmesini tanımlamak. Hipertansiyonu ve hiperlipidemisi olan şeker hastaları için diyabeti olmayan hastalarla karşılaştırıldığında kontrast tedavi hedeflerini belirlemek. Diyabetin arteriyel hastalığı (periferik ve koroner) olan hastaların tedavisi üzerindeki etkisini tanımlamak.
Dersin İçeriği: Diyabetin etiyolojisi, komplikasyonları, klinik belirtileri ve tedavi ve önlenmesinde beslenmenin etkinliği

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Diyabet ve beslenme tedavisi hakkında tüm bilgilere sahip olacaklardır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Diyabetin tarihçesi, tanımlaması, teşhisi ve sınıflandırılması 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
2) Diyabetin karbonhidrat homeostazı ve fizyopatolojisi 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
3) Diabetes Mellitus'ta beslenme tedavisi-1 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
4) Diabetes Mellitus'ta beslenme tedavisi-2 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
5) Diabetes Mellitus eğitimi ve davranış değiştirme tedavisi 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
6) Hipoglisemide beslenme tedavisi 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
7) Diabetes Mellitus'ta egzersiz ilkeleri 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
8) Ara sınav haftası -
9) Oral antidiyabetik tedavi ve beslenmeye etkileri 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
10) İnsülin tedavisi ve beslenmeye etkisi 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
11) Diyabetik nefropati 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
12) Diyabet tedavisinde tamamlayıcı ve alternatif besinler 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
13) Temel karbonhidrat sayım tekniği 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
14) İleri düzey karbonhidrat sayım tekniği-1 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
15) İleri düzey karbonhidrat sayım tekniği-2 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572 3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012 4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
16) Final haftası -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ders için hazırlanmış PPT
2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572
3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012
4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993
Diğer Kaynaklar: 1. Ders için hazırlanmış PPT
2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Hatiboğlu Yayınevi, 2014 Ankara ISBN: 9789758322572
3. Krause's Food & the Nutrition Care Process, Mahan, 2012
4. Diyabetliyim Belirli Kurallarla Her Şeyi Yiyebilirim! Ed: M. Emel Tüfekçi Alphan. Akademi Yayınevi, 2014 İstanbul ISBN: 9786056123993

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Uygulama 9 3 27
Sunum / Seminer 1 48 48
Ödevler 1 48 48
Rapor Teslimi 1 24 24
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 188