BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3013002006
Ders İsmi: Beslenme Araştırma Yöntemleri ve Bulgu Değerlendirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Beslenme ve Diyetetik alanında araştırma yöntemleri, araştırma planlama aşamaları, araştırma ve yayın etiği ile ilgili genel bilgilerin verilmesi ve bu konularda öğrencilere farkındalık kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği: Araştırma amaç ve hipotezlerinin kurulması, beslenme ve Diyetetik alanında uygulanabilecek farklı araştırma yöntemleri, araştırmanın planlanması, yürütülmesi sırasında gerçekleşebilecek olası hatalar ve önleme yöntemleri.
Araştırma sonuçlarının raporlanması, araştırma ve yayın etiği temel ilkeleri, araştırma konusu ile ilgili uygun etik kurul başvurusu gereklilikleri, en sık görülen araştırma etiği ihlalleri ve önleme yöntemleri, en sık görülen yayın etiği ihlalleri ve önleme yöntemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Beslenme bilimleri alanında yapılan araştırmalarda kullanılan temel metotların teorik ve pratik uygulamaları ile ilgili bilgi edinilir
2) Beslenme bilimleri alanında yapılan araştırmalardan elde edilen verilerin yorumlanması ve etkili bir şekilde raporlanmasında kullanılan bilgi ve beceriler gelişir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Beslenme bilimleri alanında yapılan araştırmalarda kullanılan metotların ölçüm hataları ve bu hataların değerlendirilmesi ile ilgili bilgi edinilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Beslenme ve Diyetetik araştırmalarına giriş, temel kavramlar ve tanımlar Ders için hazırlanmış PPT
2) Farklı araştırma türleri Ders için hazırlanmış PPT
3) Araştırma planlama, araştırma sorusunu belirleme, literatür tarama ve değerlendirme Ders için hazırlanmış PPT
4) Araştırma planlama, hipotez ve amaç belirleme, değişkenlerin belirlenmesi, karıştırıcı değişkenler Ders için hazırlanmış PPT
5) Araştırma planlama, yöntemin belirlenmesi Ders için hazırlanmış PPT
6) Beslenme ve Diyetetik araştırmalarının temel ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
7) Araştırmanın yürütülmesi sırasında gerçekleşebilecek olası hatalar ve önleme yöntemleri Ders için hazırlanmış PPT
8) Vize sınavı -
9) Araştırma etiğinin temel ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
10) Farklı araştırma türlerinde etik ilkeler, biyoetik Ders için hazırlanmış PPT
11) Etik kurul başvurusu, aydınlatılmış onam formu Ders için hazırlanmış PPT
12) Yayın etiğinde temel ilkeler Ders için hazırlanmış PPT
13) Öğrenci proje sunumları Ders için hazırlanmış PPT
14) Öğrenci proje sunumları Ders için hazırlanmış PPT
15) Öğrenci proje sunumları Ders için hazırlanmış PPT
16) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders için hazırlanmış PPT
1. Walter Willett, Nutritional Epidemiology, 3rd Edition, Oxford Publishing, 2013.
2. Julie A. Lovegrove, Leanne Hodson, Sangita Sharma, Susan A. Lanham-New. Nutrition Research Methodologies, Blackwell Publishing, Oxford 2015.
3. Helen Aveyard, Doing a Literature Review in Health and Social Care: A Practical Guide, McGraw-Hill, England 2014.
4. European Textbook on Ethics in Research, EU Commission, 2010.
5. Ezekiel J. Emanuel, Christine C. Grady, Robert A. Crouch, Reidar K. Lie, Franklin G. Miller, David D. Wendler, The Oxford Textbook of Clinical Research Ethics, Oxford Publishing, New York 2011.
6. Marcus Düwell, Bioethics. Taylor and Francis, 2012.
Diğer Kaynaklar: 1. Walter Willett, Nutritional Epidemiology, 3rd Edition, Oxford Publishing, 2013.
2. Julie A. Lovegrove, Leanne Hodson, Sangita Sharma, Susan A. Lanham-New. Nutrition Research Methodologies, Blackwell Publishing, Oxford 2015.
3. Helen Aveyard, Doing a Literature Review in Health and Social Care: A Practical Guide, McGraw-Hill, England 2014.
4. European Textbook on Ethics in Research, EU Commission, 2010.
5. Ezekiel J. Emanuel, Christine C. Grady, Robert A. Crouch, Reidar K. Lie, Franklin G. Miller, David D. Wendler, The Oxford Textbook of Clinical Research Ethics, Oxford Publishing, New York 2011.
6. Marcus Düwell, Bioethics. Taylor and Francis, 2012.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

Program Kazanımları
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 5 10 50
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 3 30
Sunum / Seminer 4 10 40
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 166