MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (YL) (TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | 3000001001 | ||||||||
Ders İsmi: | Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Aytolan YILDIRIM | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Yaşar Gül BALTACI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere araştırma etiğine uygun bilimsel bir araştırma önerisinin hazırlanması, kaynaklara ulaşılması, araştırmaya uygun gereç ve yöntemin belirlenmesi bulguların yorumlanması ve tartışılması, yayın etiğine uygun raporlanması ve paylaşılması konusunda bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders bilimsel araştırma sürecini ve adımlarını, (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama), bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi vd.) , araştırma türlerini, literatür taramayı, verilerin analizini, evren ve örneklem yöntemleri, veri toplama araçlarını, araştırma bulgularının raporlandırılmasını, araştırma hata kaynaklarını, araştırma ve yayın etiğini, etik ihlalleri ve önleme yöntemlerini, ihlal tespitinde izlenecek yolların neler olduğunu içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilim, Araştırma, Etik, Ahlak, Genel Kavramlar, Bilimsel Çalışmaların Önemi | |
2) | Araştırma etiği | |
3) | Araştırma etiği | |
4) | Araştırma süreci ve adımları | |
5) | Literatür Tarama | |
6) | Araştırma Tasarımları | |
7) | Niceliksel Araştırmalar | |
8) | Niteliksel Araştırmalar | |
9) | Evren ve Örneklem Yöntemleri | |
10) | Veri toplama yöntemleri | |
11) | Veri toplama araçları | |
12) | Verilerin analizi | |
13) | Araştırma Bulgularının raporlandırılması( Yazım kuralları, Kaynak Kullanma, Atıf Yöntemleri, Kaynakça Düzenleme) | |
14) | Araştırmalarda Hata Kaynakları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları, Sunum materyalleri/Lecture notes, Presentation materials |
Diğer Kaynaklar: | -Al, H (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 4. Baskı. Sakarya Yayıncılık, Sakarya. -Balcı, A. (2009), Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (7. Baskı), Ankara: Pegem Akademi. -Büyüköztürk , Ş, Aygün, Ö, KılıçÇakmak, Karadeniz, E, Ş. (2014) “Bilimsel Araştırma Yöntemleri” , Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289. -Creswell, J. W. (2014). Nitel, Nicel Araştırma Deseni ve Karma Yöntem Yaklaşımları (Çev. Ed. S. B. Demir), Eğiten Kitap, Ankara. -Demircioğlu, Y (2014). İdari Yargı Kararları Çerçevesinde Bilimsel Yayın Etiği Soruşturmaları, Ankara Barosu Dergisi. -Ekiz, D. (2003).Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Ankara. -Ertekin,C, Berker, N, Tolun, A, Ülkü, D (2002). “Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Sorunlar” , TÜBA yayınları, , TÜBİTAK Matbaası, ISBN: 9758593129. -Gay, L. R., Mills, G.E., Airasian, P.(2006).Quantative and Qualitative Research.(2nd edition).New Jersey:Merill Prentice Hall.,Karasar, N.(2008).Bilimsel Araştırma Yöntemi.Ankara:Nobel Yayın Dağıtım. -Karasar, N. (2004). Araştırmalarda Rapor Hazırlama, 12. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. -Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, 15. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. -Katz, M.H.(2006). Study Desgn and Statistical Analysis, Cambridge Univ. Press. -Küçük, O (2016).. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa. -Little JW., Parker R., How to Read a Scientific Paper, BIOC/MCB 568, 2010. -Lobiondo-Wood G, Haber J(2006).Nursing Research, Methotds and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice, 6th Edition, Mosby Elsevier -McNeal A.( 2010). How to Read a Scientific Paper, e-book, Hamshire Coll. Sch. Of Natural Science. -Nodoushan, M.A.S. (2004)APA Style and Research Report Writing, Zabankadeh Pub., Tehran. -Karasar, N. (2007). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Nobel Yayınevi, Ankara.Thousand Oaks, CA: Sage. -Odabaşı, F.(2008).Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Ölçme Değerlendirme.Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları. -Özdamar, K (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir, 2003 -Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V. (2004).Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri.Ankara -Tuncay, C (2022).Hukuksal Etik Dersleri, Seçkin Yayınları, 5. Baskı, 2017. -Ural, A., Kılıç, İ.(2006).Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi.Ankara:Detay Yayıncılık -Yüksel, A, Yanık, A, Ayazlar, R (Editörler)(2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri : Kavramlar-Analizler-Araştırmalar. 1. Baskı. Seçkin Kitabevi, Ankara. -Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |||||||||||||||
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |||||||||||||||
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |||||||||||||||
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |||||||||||||||
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |||||||||||||||
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | |||||||||||||||
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | |||||||||||||||
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |||||||||||||||
9) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, | |||||||||||||||
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |||||||||||||||
11) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | |||||||||||||||
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |||||||||||||||
13) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |||||||||||||||
14) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |||||||||||||||
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |||||||||||||||
16) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 4 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 4 |
3) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 5 |
4) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | 4 |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 4 |
6) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | 4 |
7) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | 3 |
8) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 3 |
9) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, | 4 |
10) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 4 |
11) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 4 |
12) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | 5 |
13) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 3 |
14) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 5 |
15) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | 4 |
16) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 4 |
Anlatım | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 2 | 120 | 240 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 283 |