MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3000001001
Ders İsmi: Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 9
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Aytolan YILDIRIM
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Yaşar Gül BALTACI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere araştırma etiğine uygun bilimsel bir araştırma önerisinin hazırlanması, kaynaklara ulaşılması, araştırmaya uygun gereç ve yöntemin belirlenmesi bulguların yorumlanması ve tartışılması, yayın etiğine uygun raporlanması ve paylaşılması konusunda bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders bilimsel araştırma sürecini ve adımlarını, (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama), bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi vd.) , araştırma türlerini, literatür taramayı, verilerin analizini, evren ve örneklem yöntemleri, veri toplama araçlarını, araştırma bulgularının raporlandırılmasını, araştırma hata kaynaklarını, araştırma ve yayın etiğini, etik ihlalleri ve önleme yöntemlerini, ihlal tespitinde izlenecek yolların neler olduğunu içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Meslek uygulamalarında bilimsel araştırmaların önemini bilir ve temel kavramları tanımlar
2) Araştırma tasarımını ve araştırma sürecinin aşamalarıyla ilgili yöntemleri bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Araştırma problemini ve konusunu belirleyebilir
2) Literatür taraması ve incelemesi yapabilir
3) Araştırma planı ve uygulaması yapabilir.
4) Araştırma raporu yazabilir.
5) Araştırmalarda uyulması gereken etik ilkeleri bilir ve uygular
6) Etik ihlalleri ve yasal sınırlamaları bilir ve intihal tespit yazılımlarını kullanabilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Araştırma raporunu ulual ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunabilir ve süreli dergilerde yayınlayabilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilim, Araştırma, Etik, Ahlak, Genel Kavramlar, Bilimsel Çalışmaların Önemi
2) Araştırma etiği
3) Araştırma etiği
4) Araştırma süreci ve adımları
5) Literatür Tarama
6) Araştırma Tasarımları
7) Niceliksel Araştırmalar
8) Niteliksel Araştırmalar
9) Evren ve Örneklem Yöntemleri
10) Veri toplama yöntemleri
11) Veri toplama araçları
12) Verilerin analizi
13) Araştırma Bulgularının raporlandırılması( Yazım kuralları, Kaynak Kullanma, Atıf Yöntemleri, Kaynakça Düzenleme)
14) Araştırmalarda Hata Kaynakları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları, Sunum materyalleri/Lecture notes, Presentation materials
Diğer Kaynaklar: -Al, H (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 4. Baskı. Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
-Balcı, A. (2009), Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (7. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
-Büyüköztürk , Ş, Aygün, Ö, KılıçÇakmak, Karadeniz, E, Ş. (2014) “Bilimsel Araştırma Yöntemleri” , Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289.
-Creswell, J. W. (2014). Nitel, Nicel Araştırma Deseni ve Karma Yöntem Yaklaşımları (Çev. Ed. S. B. Demir), Eğiten Kitap, Ankara.
-Demircioğlu, Y (2014). İdari Yargı Kararları Çerçevesinde Bilimsel Yayın Etiği Soruşturmaları, Ankara Barosu Dergisi.
-Ekiz, D. (2003).Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Ankara.
-Ertekin,C, Berker, N, Tolun, A, Ülkü, D (2002). “Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Sorunlar” , TÜBA yayınları, , TÜBİTAK Matbaası, ISBN: 9758593129.
-Gay, L. R., Mills, G.E., Airasian, P.(2006).Quantative and Qualitative Research.(2nd edition).New Jersey:Merill Prentice Hall.,Karasar, N.(2008).Bilimsel Araştırma Yöntemi.Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
-Karasar, N. (2004). Araştırmalarda Rapor Hazırlama, 12. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
-Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, 15. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
-Katz, M.H.(2006). Study Desgn and Statistical Analysis, Cambridge Univ. Press.
-Küçük, O (2016).. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa.
-Little JW., Parker R., How to Read a Scientific Paper, BIOC/MCB 568, 2010.
-Lobiondo-Wood G, Haber J(2006).Nursing Research, Methotds and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice, 6th Edition, Mosby Elsevier
-McNeal A.( 2010). How to Read a Scientific Paper, e-book, Hamshire Coll. Sch. Of Natural Science.
-Nodoushan, M.A.S. (2004)APA Style and Research Report Writing, Zabankadeh Pub., Tehran.
-Karasar, N. (2007). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Nobel Yayınevi, Ankara.Thousand Oaks, CA: Sage.
-Odabaşı, F.(2008).Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Ölçme Değerlendirme.Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
-Özdamar, K (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir, 2003
-Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V. (2004).Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri.Ankara
-Tuncay, C (2022).Hukuksal Etik Dersleri, Seçkin Yayınları, 5. Baskı, 2017.
-Ural, A., Kılıç, İ.(2006).Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi.Ankara:Detay Yayıncılık
-Yüksel, A, Yanık, A, Ayazlar, R (Editörler)(2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri : Kavramlar-Analizler-Araştırmalar. 1. Baskı. Seçkin Kitabevi, Ankara.
-Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
9) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
11) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
13) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
14) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
16) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 4
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 4
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 4
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 4
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 4
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 3
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3
9) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, 4
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 4
11) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 4
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 5
13) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3
14) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 5
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 4
16) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ödevler 2 120 240
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 283