İÇ MEKAN TASARIMI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 21,48,54,58

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003048
Ders İsmi: Üreme Sağlığına Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma SOYLU ÇAKMAK
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrenci;
1. Üreme sağlığı kavramının tanımını yapar.
2. Üreme sağlığının önemini ve amacını açıklar.
3. Üreme sağlığının temel öğelerini sayar.
4. Üreme haklarını açıklar.
5. Üreme sağlığı kapsamındaki hizmetleri sayar.
6. Üreme sağlığında bütüncül yaklaşıma yönelik gerekli olan bilgi ve becerileri kazanır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Üreme sağlığı kavramının ortaya çıkışı, üreme sağlığı tanımı, Üreme sağlığı hakları, Üreme sağlığının kadınlar için önemi, Üreme sağlığını etkileyen faktörler (kültür, din, cinsiyet, toplumsal cinsiyet) ve kadın sağlığı, Dünyada ve Türkiye’de cinsel sağlık ve üreme sağlığı, Adolesan sağlığı, Gebelik fizyolojisi ve doğum süreci, Doğurganlığın düzenlenmesi ve güvenli annelik, Kadına yönelik şiddet, kadın cinayetleri ve çocuk istismarı ve Farklı cinsel yönelimi olan bireylerde üreme sağlığı sorunlarını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Üreme sağlığının önemini açıklar.
2) Üreme sağlığını etkileyen faktörleri belirler.
3) Üreme hakları kavramını tanımlar.
4) İnsan hayatının çeşitli evrelerinde üreme sağlığı sorunlarını tanımlar ve çözüm önerileri üretir.
5) Üreme sağlığı kapsamında ele alınması önerilen konuları öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Dünyada ve Türkiye'de üreme sağlığı sorunlarını tanımlar.
2) Farklı cinsel yönelimi olan bireylerin üreme sağlığı sorunlarını tanımlar ve çözüm önerileri üretir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Tanışma, Ders Programının Tanıtılması ve Beklentiler • Üreme Sağlığı Genel Kavram ve İlkeleri 1.Ross M. Pawlina W.Histology: A Text and Atlas : with Correlated Cell and Molecular Biology. Ankara: Palme yayınları. 2.Karakoç L., Fındıklı N., Enginsu E., at all. Üremeye Yardımcı Tekniklerde Laboratuvar. Ankara. Ankara Nobel Tıp Kitapevi 3. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
2) • Dünyada ve Türkiyede Üreme Sağlığı ve Cinsel Sağlık • Üreme ve Cinsel Sağlık Hakları 1. Özbek H., 2022, Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, ISBN: 9786254277702, Nobel Akademik Yayıncılık 2. Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Hakları Platformu adına Türkiye Aile Sağlığı ve Planlaması Vakfı (TAPV), PANDEMİ DÖNEMLERİNDE CİNSEL SAĞLIK VE ÜREME SAĞLIĞI (CSÜS) HİZMETLERİ: TOPLUM TEMELLİ HİZMETLER İÇİN REHBER, ISBN 978-605-70326-1-4, Acar Basım Cilt Sanayi Ticaret Anonim Şirketi
3) • Üreme Sistemi Anatomisi-1 • Kadın Üreme Sistemi 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
4) • Üreme Sistemi Anatomisi-2 • Erkek Üreme Sistemi 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
5) • Üreme Sistemi Fizyolojisi 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
6) • Gençlerde Üreme Sağlığı Sorunları • Kadın ve Erkekte Üreme Sağlığı Sorunları ve Yaklaşımlar 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
7) Ara sınav
8) • Üreme Sağlığı Sorunlarında Tanı Yöntemleri 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
9) • Üreme Sağlığı ve Doğurganlık Bilinci • Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
10) • Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
11) • Riskli Gruplarda Cinsel Sağlık Ve Üreme Sağlığının Korunması ve Sorunlara İlişkin Çözümler 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
12) • İklim Değişikliğinin Kadın ve Erkek Üreme Sağlığına Etkileri 1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
13) Ödev teslim ve sunum
14) Ödev teslim ve sunum
15) Dersin Değerlendirmesi
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Ross M. Pawlina W.Histology: A Text and Atlas : with Correlated Cell and Molecular Biology. Ankara: Palme yayınları.
2.Karakoç L., Fındıklı N., Enginsu E., at all. Üremeye Yardımcı Tekniklerde Laboratuvar. Ankara. Ankara Nobel Tıp Kitapevi
Diğer Kaynaklar: 1.Ross M. Pawlina W.Histology: A Text and Atlas : with Correlated Cell and Molecular Biology. Ankara: Palme yayınları.
2.Karakoç L., Fındıklı N., Enginsu E., at all. Üremeye Yardımcı Tekniklerde Laboratuvar. Ankara. Ankara Nobel Tıp Kitapevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

5

7

Program Kazanımları
1) İç mekan tasarımı alanındaki temel kavramlar, ilkeler ve tasarım teorileri hakkında bilgi sahibidir. Tasarım tarihi, sanat akımları ve kültürel etkiler bağlamında mekânı analiz edebilir. Malzeme bilgisi, yapı elemanları ve iç mekânda kullanılan donatı sistemleri hakkında bilgi sahibidir. İç mekan tasarımında kullanılan çağdaş dijital teknolojiler ve yazılımlar hakkında bilgi sahibidir.
2) Teknik çizim, perspektif ve üç boyutlu modelleme tekniklerini hem geleneksel hem dijital ortamda uygulayabilir. İç mekân projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarına ve ergonomiye uygun çözümler geliştirebilir. Görsel sunum tekniklerini kullanarak projelerini etkili bir şekilde ifade edebilir. Tasarım sürecinde araştırma, analiz, kavramsal düşünme ve uygulama basamaklarını etkin biçimde yürütebilir. Farklı iç mekân türleri (konut, ofis, mağaza, sergi, vb.) için işlevsel ve estetik çözümler geliştirebilir.
3) Tasarım sürecinde bireysel olarak sorumluluk alır ve gerektiğinde ekip çalışmalarına katkı sağlar.
4) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar; mesleki gelişimini sürdürebilecek bilgi kaynaklarına ulaşabilir. Tasarım alanındaki yenilikleri takip eder, değişen kullanıcı ihtiyaçlarına yaratıcı çözümler üretir.
5) Tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık ve etkili biçimde sunabilir. Disiplinlerarası çalışmalarda iletişim kurabilir, meslektaşları ve diğer uzmanlarla iş birliği yapabilir.
6) İç mekan tasarımı uygulamalarında mesleki etik ilkelere ve yasal mevzuata uygun hareket eder. Sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve kullanıcı sağlığını gözeten tasarım çözümleri geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mekan tasarımı alanındaki temel kavramlar, ilkeler ve tasarım teorileri hakkında bilgi sahibidir. Tasarım tarihi, sanat akımları ve kültürel etkiler bağlamında mekânı analiz edebilir. Malzeme bilgisi, yapı elemanları ve iç mekânda kullanılan donatı sistemleri hakkında bilgi sahibidir. İç mekan tasarımında kullanılan çağdaş dijital teknolojiler ve yazılımlar hakkında bilgi sahibidir.
2) Teknik çizim, perspektif ve üç boyutlu modelleme tekniklerini hem geleneksel hem dijital ortamda uygulayabilir. İç mekân projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarına ve ergonomiye uygun çözümler geliştirebilir. Görsel sunum tekniklerini kullanarak projelerini etkili bir şekilde ifade edebilir. Tasarım sürecinde araştırma, analiz, kavramsal düşünme ve uygulama basamaklarını etkin biçimde yürütebilir. Farklı iç mekân türleri (konut, ofis, mağaza, sergi, vb.) için işlevsel ve estetik çözümler geliştirebilir.
3) Tasarım sürecinde bireysel olarak sorumluluk alır ve gerektiğinde ekip çalışmalarına katkı sağlar.
4) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar; mesleki gelişimini sürdürebilecek bilgi kaynaklarına ulaşabilir. Tasarım alanındaki yenilikleri takip eder, değişen kullanıcı ihtiyaçlarına yaratıcı çözümler üretir.
5) Tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık ve etkili biçimde sunabilir. Disiplinlerarası çalışmalarda iletişim kurabilir, meslektaşları ve diğer uzmanlarla iş birliği yapabilir.
6) İç mekan tasarımı uygulamalarında mesleki etik ilkelere ve yasal mevzuata uygun hareket eder. Sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve kullanıcı sağlığını gözeten tasarım çözümleri geliştirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 2 32
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 94