Dersin Amacı: |
Bu dersi alan öğrenci;
1. Üreme sağlığı kavramının tanımını yapar.
2. Üreme sağlığının önemini ve amacını açıklar.
3. Üreme sağlığının temel öğelerini sayar.
4. Üreme haklarını açıklar.
5. Üreme sağlığı kapsamındaki hizmetleri sayar.
6. Üreme sağlığında bütüncül yaklaşıma yönelik gerekli olan bilgi ve becerileri kazanır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Üreme sağlığı kavramının ortaya çıkışı, üreme sağlığı tanımı, Üreme sağlığı hakları, Üreme sağlığının kadınlar için önemi, Üreme sağlığını etkileyen faktörler (kültür, din, cinsiyet, toplumsal cinsiyet) ve kadın sağlığı, Dünyada ve Türkiye’de cinsel sağlık ve üreme sağlığı, Adolesan sağlığı, Gebelik fizyolojisi ve doğum süreci, Doğurganlığın düzenlenmesi ve güvenli annelik, Kadına yönelik şiddet, kadın cinayetleri ve çocuk istismarı ve Farklı cinsel yönelimi olan bireylerde üreme sağlığı sorunlarını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Tanışma, Ders Programının Tanıtılması ve Beklentiler
• Üreme Sağlığı Genel Kavram ve İlkeleri
|
1.Ross M. Pawlina W.Histology: A Text and Atlas : with Correlated Cell and Molecular Biology. Ankara: Palme yayınları.
2.Karakoç L., Fındıklı N., Enginsu E., at all. Üremeye Yardımcı Tekniklerde Laboratuvar. Ankara. Ankara Nobel Tıp Kitapevi
3. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
2) |
• Dünyada ve Türkiyede Üreme Sağlığı ve Cinsel Sağlık
• Üreme ve Cinsel Sağlık Hakları
|
1. Özbek H., 2022, Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, ISBN: 9786254277702, Nobel Akademik Yayıncılık
2. Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Hakları Platformu adına Türkiye Aile Sağlığı ve Planlaması Vakfı (TAPV), PANDEMİ DÖNEMLERİNDE CİNSEL SAĞLIK VE ÜREME SAĞLIĞI (CSÜS) HİZMETLERİ: TOPLUM TEMELLİ HİZMETLER İÇİN REHBER, ISBN 978-605-70326-1-4, Acar Basım Cilt Sanayi Ticaret Anonim Şirketi
|
3) |
• Üreme Sistemi Anatomisi-1
• Kadın Üreme Sistemi
|
1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
4) |
• Üreme Sistemi Anatomisi-2
• Erkek Üreme Sistemi |
1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
5) |
• Üreme Sistemi Fizyolojisi |
1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
6) |
• Gençlerde Üreme Sağlığı Sorunları
• Kadın ve Erkekte Üreme Sağlığı Sorunları ve Yaklaşımlar |
1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
7) |
Ara sınav |
|
8) |
• Üreme Sağlığı Sorunlarında Tanı Yöntemleri |
1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
9) |
• Üreme Sağlığı ve Doğurganlık Bilinci
• Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması
|
1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
10) |
• Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar |
1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
11) |
• Riskli Gruplarda Cinsel Sağlık Ve Üreme Sağlığının Korunması ve Sorunlara İlişkin Çözümler
|
1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
12) |
• İklim Değişikliğinin Kadın ve Erkek Üreme Sağlığına Etkileri |
1. Omaç Sönmez M. ve Turan Z. 2022, Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması, ISBN: 9786254399183, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
13) |
Ödev teslim ve sunum |
|
14) |
Ödev teslim ve sunum |
|
15) |
Dersin Değerlendirmesi |
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
|
2) |
Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir. |
|
3) |
Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. |
|
4) |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. |
|
5) |
Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. |
|
6) |
Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. |
|
7) |
Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir. |
|
8) |
Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur. |
|
9) |
Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir. |
|
10) |
Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir. |
|
11) |
Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir. |
|
12) |
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
|
13) |
Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır. |
|
14) |
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. |
|