TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003046
Ders İsmi: Toplum Sağlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Gamze OĞUZ ERDEM
Dr.Öğr.Üyesi Tümer ULUS
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, toplumun sağlık sorunlarını tanımlamak, bu sağlık sorunlarını etkileyen çevresel, sosyal ve davranışsal faktörleri analiz etme, birey aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi ve sağlık eğitimi uygulamalarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Toplum Sağlığına Giriş ve Tarihçe, sağlık ve hastalık Kavramları, toplum beslenmesi, toplum sağlığı ve Koruyucu hekimlik İlkeleri, İş ve Meslek Hastalıkları, Epidemiyoloji, Bağışıklama, Okul Sağlığı,Yaşlı Sağlığı, Çevre Sağlığı, Bulaşıcı Hastalıklar, Kronik Hastalıklar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlığın korunmasında birincil korumanın önemini kavrar.
2) Toplumda sağlığı ilgilendiren olayları irdeler
3) Çevre ve iş sağlığını sağlık yönetimi çatısı altında değerlendirme
4) Sağlık düzeyini belirleyen ölçütleri kullanarak toplumun sağlık düzeyini belirler
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Halk Sağlığı Dersine Giriş
2) Türkiye'de Sağlık Hizmetlerinin Tarihsel Gelişimi 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
3) Sağlık ve Hastalık Kavramları/Koruyucu Sağlık Hizmetleri 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
4) Epidemiyoloji 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
5) Toplum Beslenmesi 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
6) Bağışıklama 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
7) Okul Sağlığı 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
8) Ara Sınav Haftası
9) Resmi Tatil (Ramazan Bayramı)
10) Adölesan Sağlığı 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
11) Yaşlı Sağlığı 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
12) İşçi Bayramı
13) Çevre Sağlığı 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
14) Bulaşıcı Hastalıklar 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
15) Kronik Hastalıklar 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. 2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021. 3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017. 4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023. 5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.
16) Bitirme Sınavı Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders için hazırlanmış PPT
Diğer Kaynaklar: 1.Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. (editör) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2015.
2.Aslan, D. Halk Sağlığı ve Beslenme. Hipokrat Yayıncılık, 2021.
3.Akbaba M, Demirhindi H.(editör). Temel Halk Sağlığı. Akademisyen Kitabevi, 2017.
4. Öztek Z. Diş Hekimliği Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri. Papatya Bilim, 2023.
5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, 2016.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 87