TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003045
Ders İsmi: Tıbbi Terminoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Dilek TOPRAK
Dr.Öğr.Üyesi Sibel YOLCU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrenciye tıp terimlerini doğru yazma, telaffuz etme ve analiz etme becerisi kazanmak suretiyle tıbbın diğer konularına alt yapı oluşturmak, böylece öğrencinin konuyu daha iyi kavramasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders terminoloji kuralları, terimlerin temel yapıları, sistemlere ilişkin terimleri içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tıbbi terimlerin kurumsal iletişimdeki önemini bilir.
2) Tıbbi terimleri meydana getiren temel öğelerden kökler, önekler ve sonekleri tanıyabilir ve bunlarla ilgili tıbbi terimleri anlayabilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tıbbi terminolojinin temel tanım ve kavramlarını ifade eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Tıbbi terminolojide genel kural ve ilkeleri bilir ve uygular, konular arasında bağlantı kurabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tıbbi terminolojinin önemini, yöntemlerini ve kullanım alanlarını açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı ve Giriş
2) Tıbbi Terminolojinin Tanımı, Tarihçesi
3) Terimlerin Temel Yapısı-Ön ek-Kök-Son ek
4) İnsan Vücudu Ile Ilgili Terimler
5) Kan Terimleri Ile Ilgili Terimler
6) Solunum Sistemi Ile Ilgili Terimler
7) Kardiyovasküler Sistem Ile Ilgili Terimler
8) ARA SINAV
9) Ramazan Bayramı
10) Sindirim Sistemi Ile Ilgili Terimler
11) Hareket Sistemi Ile Ilgili Terimler
12) 1 Mayıs İşçi Bayramı
13) Endokrin Sistemi Ile Ilgili Terimler
14) Üriner Sistem Ile Ilgili Terimler
15) Kadın ve Erkek Üreme Sistemi Ile Ilgili Terimler
16) Dersin değerlendirilmesi-ödev teslimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: None
Diğer Kaynaklar: 1. Sağlık Bilimleri için Tıbbi Terminoloji. Mutuş R, Pehlevan F. Ankara Nobel Tıp Kitapevi,3. Baskı, 2022.
2. Tıbbi Terminoloji. Akbaba M,Nazlıcan E.Akademisyen Kitabevi,2018.
3. Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı. Ekinci S, Hatipoğlu H.G, Hatiboğlu Yayıncılık, 10. Baskı,2019.
4. Tıbbi Terminoloji.Mesut R, Çıkmaz S. Nobel Tıp Kitabevleri,2. Baskı,2010.
5. Tıbbi Terminolojiye Giriş Ed: Nazlıcan E., Acar O. Akademisyen yayınevi 2023.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 28 392
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14 196
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 591