ERGOTERAPİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003044
Ders İsmi: Tıbbi Biyoloji ve Genetik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Hilal ŞAHİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bir canlı organizmanın genel yapısını, moleküler ve genetik özelliklerini öğrenmek, hücreyi ve fonksiyonlarını anlamak, hücrede meydana gelen metabolik reaksiyonları öğrenmek, kalıtımın temel prensiplerini anlamak, temel genetik ve moleküler genetik prensipler hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriği: Biyoloji Bilimi, Moleküler Biyolojinin Doğuşu, Biyolojik Moleküller, Enzimler, Hücresel Organizasyon, Hücre Zarında Taşınma ve Uyarı İletimi, Hücresel Enerji ve Metabolizma, Hücre Döngüsü ve Bölünme, Hafta Büyüme ve Gelişme, Yaşlanma Biyolojisi, Genetik Materyalin Yapısı, Çoğalması ve Protein Sentezi, Mutasyon ve Tamir, Gen İfadesinin Kontrolü, DNA Teknolojisi ve Uygulamaları, Genom Organizasyonu, DNA Dizileri ve Kromozom, Kalıtımın Temel Prensipleri, Kalıtsal Metabolik Hastalıklar, Kanser Moleküler Biyolojisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Canlıların sınıflandırılmasını ayırt edebilmeli, hücre bölünme şekillerini ve aşamalarını açıklar.
2) Hücrenin biyolojik moleküllerini kavrayarak, hücre zarında moleküllerin taşınmasını tarif eder.
3) Hücrenin organellerini ayırt eder, hücrenin organel özelliklerini sayar.
4) Hücrede enerji metabolizmasını kavrayarak, hücre bölünmesini anlatır.
5) Kromozomun yapısı, protein sentezi ve mutasyon çeşitlerini tanımlar.
6) Nütrigenetik ve nütrigenomik konusunu aktarır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hücreye Giriş, Hücre Yapısı ve Tipleri (Prokaryotik ve Ökaryotik Hücreler) Ders için hazırlanmış PPT
2) Hücre Membranının Yapısı ve İşlevi, Taşınma Mekanizmaları (Endositoz, Ekzositoz) Ders için hazırlanmış PPT
3) Mikroskop Eğitimi Ders için hazırlanmış PPT
4) Hücre Organellerinin Yapısı ve İşlevleri Ders için hazırlanmış PPT
5) Hücre İskeleti (Sentriyol, Mikrotübüller,Filamentler,Silia,Flagella) Ders için hazırlanmış PPT
6) Hücre Morfolojilerinin İncelenmesi Preparat Hazırlama Ders için hazırlanmış PPT
7) Ara Sınav
8) Nükleus Yapısı ve İşlevleri, Nükleer Taşınmanın Moleküler Mekanizmaları Ders için hazırlanmış PPT
9) Genetik Materyaller; DNA, DNA’dan Kromozoma; DNA’nın Paketlenmesi DNA – RNA Yapısı, İşlevi ve Gen, Genetik Kod Ders için hazırlanmış PPT
10) Replikasyon, Transkripsiyon, Translasyon Ders için hazırlanmış PPT
11) Hücre Döngüsü, Mitoz- Mayoz Bölünme Hücre Döngüsünü Kontrol Eden Mekanizmalar Ders için hazırlanmış PPT
12) Genetik Kavramlar, Mendel Kalıtımı-Non Mendelian Kalıtım Ders için hazırlanmış PPT
13) Mutajenler ve Mutasyonlar, DNA Hasarı ve Onarım Mekanizmaları Ders için hazırlanmış PPT
14) Nütrigenetik Ders için hazırlanmış PPT
15) Nütrigenetik Ders için hazırlanmış PPT
16) Final Sınavı Ders için hazırlanmış PPT

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Halil Kasap ve Mülkiye Kasap ve arkadaşları. Akademisyen yayınevi, 2020
2. Nutrigenomik.Çeviri. Serkan Yılmaz, Aslı Uçar. Pelikan Tıp Teknik ve Yayıncılık, 2019
Diğer Kaynaklar: 2. Nutrigenomik.Çeviri. Serkan Yılmaz, Aslı Uçar. Pelikan Tıp Teknik ve Yayıncılık, 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir.
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür.
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar.
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür.
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar.
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar.
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır.
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar.
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur.
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar.
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir.
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir.
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir.
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür.
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar.
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür.
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar.
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar.
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır.
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar.
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur.
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar.
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir.
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir.
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 9 54
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 90