TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003035
Ders İsmi: Biyoistatistik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Esma TAYRAN
Öğr.Gör. Yasemin GÜNTER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık bilimleri alanında verilerin toplanması, işlenmesi, topluma ilişkin kararların alınması için istatistiksel yöntemleri doğru seçmelerini ve sonuçları doğru yorumlamalarını öğretmektir.
Dersin İçeriği: Biyoistatistik ve Bazı Temel Kavramların Tanımları, Verinin Ölçüm Biçimi, Biyoistatistiğin Sağlık Bilimlerinde Kullanımı, Frekans Dağılımları ve Tanımlayıcı Ölçüler, Tablo ve Grafikler, Teorik Dağılımlar, Evren Ortalaması Önemlilik Testi, Evren Oranı Önemlilik Testi, İki Eş Arasındaki Farkın Önemlilik Testi, İki Ortalama Arasındaki Farkın Önemlilik Testi, Ki-Kare Testi, Varyans Analizi, Korelasyon Analizi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tanımlayıcı temel istatistikleri bilir
2) Hipotez kontrolü ve hata tiplerini bilir
3) Anlam çıkarma istatistiklerini bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Grup karşılaştırması ve ilişki kurma istatistiklerini yapar
2) Bilimsel araştırmaların istatistiklerini çözme ve değerlendirme yetkinliği kazanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel Kavramlar Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
2) Frekans Dağılımları Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
3) Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
4) Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
5) Tablo ve Grafikler Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
6) Tablo ve Grafikler Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
7) Olasılık Dağılımları Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
8) Ara Sınav-1
9) Hipotez Testleri Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
10) Hipotez Testleri Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
11) Hipotez Testleri Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
12) Ara Sınav -2
13) Varyans Analizi Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
14) Korelasyon Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
15) Regresyon Analizi Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Slaytlar
Diğer Kaynaklar: Akgül, A., (2005). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri.
Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., (2016) Biyoistatistik,17.Baskı, Hatiboğlu yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 92