AMELİYATHANE HİZMETLERİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003035
Ders İsmi: Biyoistatistik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık bilimleri alanında verilerin toplanması, işlenmesi, topluma ilişkin kararların alınması için istatistiksel yöntemleri doğru seçmelerini ve sonuçları doğru yorumlamalarını öğretmektir.
Dersin İçeriği: Biyoistatistik ve Bazı Temel Kavramların Tanımları, Verinin Ölçüm Biçimi, Biyoistatistiğin Sağlık Bilimlerinde Kullanımı, Frekans Dağılımları ve Tanımlayıcı Ölçüler, Tablo ve Grafikler, Teorik Dağılımlar, Evren Ortalaması Önemlilik Testi, Evren Oranı Önemlilik Testi, İki Eş Arasındaki Farkın Önemlilik Testi, İki Ortalama Arasındaki Farkın Önemlilik Testi, Ki-Kare Testi, Varyans Analizi, Korelasyon Analizi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tanımlayıcı temel istatistikleri bilir
2) Hipotez kontrolü ve hata tiplerini bilir
3) Anlam çıkarma istatistiklerini bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Grup karşılaştırması ve ilişki kurma istatistiklerini yapar
2) Bilimsel araştırmaların istatistiklerini çözme ve değerlendirme yetkinliği kazanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel Kavramlar Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
2) Frekans Dağılımları Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
3) Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
4) Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
5) Tablo ve Grafikler Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
6) Tablo ve Grafikler Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
7) Olasılık Dağılımları Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
8) Ara Sınav-1
9) Hipotez Testleri Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
10) Hipotez Testleri Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
11) Hipotez Testleri Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
12) Ara Sınav -2
13) Varyans Analizi Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
14) Korelasyon Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
15) Regresyon Analizi Sümbüllüoğlu, K. ve Sümbüllüoğlu, V. (2019). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları:53
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Slaytlar
Diğer Kaynaklar: Akgül, A., (2005). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri.
Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., (2016) Biyoistatistik,17.Baskı, Hatiboğlu yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Kalite süreçlerini uygular ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturur.
2) Mesleki görev ve sorumluluklarıyla ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur
3) Ameliyat sırasında dolaşan tekniker olarak ekibi destekler, çıkarılan materyalleri uygun şartlarda ilgili birimlere gönderebilir.
4) Sterilizasyon öncesi cerrahi setleri temizleyerek, set dizimi, tekstil bohça ve paket malzeme hazırlığı yapabilir.
5) Cerrahi malzemelerin sterilizasyonu ve korunmasına yönelik kuralları bilir.
6) Ameliyat odasını malzeme ve ekipman yönünden hazır hale getirir.
7) Cerrahi işlemlerde asepsi ilkelerine uygun, steril olarak cerraha yardımcı olur
8) Mesleği ile ilgili öğrenme gereksinimlerini analiz eder; öğrenme yöntemlerini araştırır.
9) Mesleğine yönelik yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarını bağımsız uygular.
10) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi ve becerilerini ekip içi ve ilgili kişilerle paylaşır.
11) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları ekiple uyumlu çözebilir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre, iş güvenliği konularını analiz eder, kaynakları etkin kullanır.
13) Etik çerçeveye ilişkin ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
14) Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Kalite süreçlerini uygular ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturur.
2) Mesleki görev ve sorumluluklarıyla ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur
3) Ameliyat sırasında dolaşan tekniker olarak ekibi destekler, çıkarılan materyalleri uygun şartlarda ilgili birimlere gönderebilir.
4) Sterilizasyon öncesi cerrahi setleri temizleyerek, set dizimi, tekstil bohça ve paket malzeme hazırlığı yapabilir.
5) Cerrahi malzemelerin sterilizasyonu ve korunmasına yönelik kuralları bilir.
6) Ameliyat odasını malzeme ve ekipman yönünden hazır hale getirir.
7) Cerrahi işlemlerde asepsi ilkelerine uygun, steril olarak cerraha yardımcı olur
8) Mesleği ile ilgili öğrenme gereksinimlerini analiz eder; öğrenme yöntemlerini araştırır. 4
9) Mesleğine yönelik yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarını bağımsız uygular.
10) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi ve becerilerini ekip içi ve ilgili kişilerle paylaşır. 3
11) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları ekiple uyumlu çözebilir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre, iş güvenliği konularını analiz eder, kaynakları etkin kullanır. 4
13) Etik çerçeveye ilişkin ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
14) Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 92