TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | 5010003032 | ||||||||
Ders İsmi: | Fiziksel Aktivite ve Sağlık | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Erkan KOLAT | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ Dr.Öğr.Üyesi Hikmet UÇGUN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Fiziksel aktivite ve sağlığı açıklamak, fiziksel aktivitenin sağlık açısından önemini ve farklı fiziksel aktivite tiplerini kavramak. |
Dersin İçeriği: | Sağlığın tanımı ve temel sağlık unsurları, fiziksel aktivite, egzersiz, ve spor kavramlarının açıklanması, egzersiz eğitiminin önemi ve yararları, egzersiz eğitiminde endikasyon, kontraendikasyon ve riskler, özel egzersizler,rekreasyonel aktiviteler ve hedef gruplar, sağlıklı yaşam için yapılabilecek fiziksel aktivite ve egzersiz uygulamaları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sağlık | Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, Buket Akıncı, 2022, Eğiten Kitap. |
2) | Fiziksel aktivite ve etkileri | Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, Buket Akıncı, 2022, Eğiten Kitap. |
3) | Egzersiz | Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, Buket Akıncı, 2022, Eğiten Kitap. |
4) | Egzersiz Programları | Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, Buket Akıncı, 2022, Eğiten Kitap. |
5) | Spor | Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, Buket Akıncı, 2022, Eğiten Kitap. |
6) | İnaktivite ve etkileri | Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, Buket Akıncı, 2022, Eğiten Kitap. |
7) | Farklı fiziksel aktiviteler (Öğrenci grup ödevleri) | Sunum ve etkinlik hazırlama |
8) | Fiziksel Aktivitenin Değerlendirilmesi | Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, Buket Akıncı, 2022, Eğiten Kitap. |
8) | Ara Sınav | Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, Buket Akıncı, 2022, Eğiten Kitap. |
9) | Egzersizin Endikasyonları ve Kontraendikasyonları | Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, Buket Akıncı, 2022, Eğiten Kitap. |
10) | Rekreasyonel Aktiviteler | Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, Buket Akıncı, 2022, Eğiten Kitap. |
11) | Dünya Sağlık Örgütü Fiziksel Aktivite Rehberi | Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, Buket Akıncı, 2022, Eğiten Kitap. |
12) | Farklı fiziksel aktiviteler (Öğrenci grup ödevleri) | Sunum ve etkinlik hazırlama |
13) | Farklı fiziksel aktiviteler (Öğrenci grup ödevleri) | Sunum ve etkinlik hazırlama |
14) | Farklı fiziksel aktiviteler (Öğrenci grup ödevleri) | Sunum ve etkinlik hazırlama |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders sunumları |
Diğer Kaynaklar: | Bulaşıcı olmayan hastalıklarda fiziksel aktivite ve egzersiz (İstanbul Tıp Kitapevi) Sağlıklı yaşam ve fiziksel aktivite (EĞİTEN KİTAP) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur. | |||||||||||||||||||
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar. | |||||||||||||||||||
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir. | |||||||||||||||||||
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir. | |||||||||||||||||||
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar. | |||||||||||||||||||
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar. | |||||||||||||||||||
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur. | |||||||||||||||||||
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular. | |||||||||||||||||||
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır. | |||||||||||||||||||
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır. | |||||||||||||||||||
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür. | |||||||||||||||||||
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. | |||||||||||||||||||
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur. | |||||||||||||||||||
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır. | |||||||||||||||||||
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır | |||||||||||||||||||
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar. | |||||||||||||||||||
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular. | |||||||||||||||||||
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |||||||||||||||||||
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur. | |
2) | Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur. | |
3) | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar. | |
4) | Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir. | |
5) | Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir. | |
6) | Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar. | |
7) | Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar. | |
8) | Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur. | |
9) | Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular. | |
10) | Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır. | |
11) | Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır. | |
12) | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür. | |
13) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. | |
14) | Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur. | |
15) | Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır. | |
16) | Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır | |
17) | Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar. | |
18) | Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular. | |
19) | Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
20) | Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 1 | 15 |
Sunum / Seminer | 1 | 13 | 13 |
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 90 |