ERGOTERAPİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003015
Ders İsmi: Gönüllülük Çalışmaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Orhan SEZGİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gönüllülük Çalışmaları dersinin en temel amacı öğrencilerin eğitim yaşantıları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirmek; insani, sosyal, ekonomik vb. problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başta olmak üzere çeşitli konu ve sorunlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamaktır. Bu doğrultuda, katılacakları ve gerçekleştirecekleri bazı gönüllülük faaliyetleriyle toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda da farkındalığı artırmak; böylece öğrencilerin seçecekleri bir gönüllülük alanında -önceden hazırlanacak bir plan dâhilinde- bir dönem boyunca gönüllü çalışmalarda görev almalarını ve sonuçlarını paylaşmalarını sağlamak olacaktır.
Dersin İçeriği: Gönüllülük, bir kişinin hiçbir maddi karşılık beklemeden diğer bireyler, toplum, çevre ya da hayvanlar yararına faaliyetler göstermesidir. Gönüllü faaliyette bulunmak insanlara sosyal, psikolojik ve toplumsal anlamda pek çok katkı sağlar; onların toplumu ve çevrelerini daha iyi anlamalarını kolaylaştırır, özgüvenlerini artırarak topluma faydalı birer insan olarak yetişmelerini sağlar. Bu maksatla, içerik ve amaçları oluşturulan “gönüllülük çalışmaları” dersinin ilk yedi haftasında konuların teorik ağırlıklı işlenmesi, daha sonra en az beş hafta kamu kurumları, yerel yönetimler ve STK’larda gönüllülük çalışmaları şeklinde planlanarak sahada uygulanması, yapılan çalışmaların paylaşım ve sunumlarının öğrenciler tarafından hazırlanarak sınıfta paylaşılması öngörülmektedir. Bu ders ile üniversitenin en önemli görevlerinden biri olan topluma hizmet görevine katkı sağlama; öğrencilerin eğitim yaşantıları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirme ve öğrencilerde gönüllülük çalışmalarına isteyerek katılma duygusunun yaygınlaştırılması sağlanabilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) - Gönüllülük kavramının anlam ve önemini açıklar.
2) - Gönüllülük kavramında takım çalışmasının öneminin farkına varır.
3) Gönüllülük projelerinin nasıl uygulanması gerektiğini öğrenir.
4) Sosyal, doğal, kültürel vb. çevre sorunlarını saptar.
5) Hayvanlara ve doğal çevreye karşı sorumlu hareket eder.
6) - Toplumda dezavantajlı grupları tanır ve onlara yardım eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Dersin Tanıtımı -
2) Gönüllülük nedir? Gönüllülük Çalışmaları nelerdir? -
3) Gönüllülüğün sağladığı faydalar -
4) STK’larda Gönüllülük -
5) Gönüllü yönetimi -
6) Gönüllülerin motivasyonu -
7) Gönüllülük çalışmalarında dezavantajlı gruplar -
8) Vize sınavı haftası -
9) Türkiye’de Gönüllülük Çalışmalarının yürütüldüğü bazı STK’lar. -
10) Türkiye’de gönüllülük -
11) Türkiye'de Gönüllülük -
12) Gönüllülük Çalışmalarının Hukuki Boyutları -
13) Avrupa Birliği ve Birleşmiş Milletler Gönüllülük Çalışmaları (Proje Ödevlerinin Teslimi) -
14) Öğrencilerin Yürüttükleri Gönüllü Proje Çalışmaları -
15) Öğrencilerin Yürüttükleri Gönüllü Proje Çalışmaları -
16) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Türkiye’de Gönüllülük: Deneyimler, Sınırlılıklar ve Yeni Açılımlar”, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Diğer Kaynaklar: - Adıgüzel, Y., Şentürk, M. & Turan, B. (2016). “Üniversitede gönüllü olmak”. Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu. ISBN: 978-975-7641-57-5.
- Aksoy, B., Çetin, T. ve Sönmez, Ö.F (2009). “Topluma hizmet uygulamaları”, Ankara: Pegem Akademi.
- Ders slaytları/sunumları ve öğretim üyesinin vereceği ders notları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir.
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür.
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar.
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür.
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar.
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar.
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır.
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar.
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur.
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar.
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir.
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir.
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir.
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür.
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar.
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür.
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar.
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar.
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır.
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar.
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur.
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar.
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir.
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir.
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Proje Hazırlama
Sosyal Faaliyet
Teknik gezi
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 1 12
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 90