Dersin Amacı: |
Öğrencinin araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak; hemşirelik uygulamalarını geliştirmek için güçlü bir bilimsel taban oluşturması ve yaratmasını, klinik alanda araştırmaları kullanılabilmesini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Meslek disiplini ve araştırma, Araştırma ve etik, Araştırma süreci, Araştırmada evren ve örneklem, Araştırmada hata kaynakları, Araştırma tasarım türlerine genel bakış, Veri toplamada genel ilkeler, Veri toplama yöntem teknik ve araçları, Anket yöntemi, Görüşme yöntemi, Gözlem yöntemi, Ölçme ve ölçekler, Araştırma raporu hazırlama. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Meslek disiplini ve araştırma -Araştırma nedir? -Bilim nedir? -Bilimin temel nitelikleri -Bilimsel yöntemin aşamaları -Hemşirelik araştırmaları ve hemşirelik kuramları -Hemşirelik araştırmalarının amacı -Hemşirelikte araştırmanın önemi -Hemşirelikte bilimsel araştırmaların doğuşu ve gelişimi |
yok |
2) |
Araştırma süreci -Araştırmanın aşamaları -Konunun seçilmesi ve sınırlandırılması, problemin tanımı -Değişkenlerin belirlenmesi, hipotezlerin kurulması -Kaynakça taraması ve toplanması |
okuma, hazırlık, sunum |
3) |
Araştırma ve etik -Etik nedir? -Araştırmaya alınacak bireylerin temel hakları -Araştırma yaparken göz önünde bulundurulacak değerler ve etik ilkeler -Etik işlemler, araştırma izin formunun hazırlanması -Etik açıdan bir araştırmanın özellikleri |
yok |
4) |
Araştırma süreci -Kuramsal(teorik) çerçeve -Araştırma planının yapılması -Bulguların yorumlanması -Bulguların rapor edilmesi |
okuma, hazırlık, sunum |
5) |
Araştırmada evren ve örneklem -Evren ve örneklem nedir? -Örneklem üzerinde inceleme yapmanın yararları -Örneklemin evreni temsil niteliği -Örneklem çerçevesi |
okuma, hazırlık, sunum |
6) |
Araştırmada evren ve örneklem -Örnekleme yöntemleri -Olasılıksız örnekleme yöntemi -Olasılıklı örnekleme yöntemi -Örneklem büyüklüğünü belirleme |
okuma, hazırlık, sunum |
7) |
Araştırmada hata kaynakları -Araştırmada en sık yapılan hata kaynakları -Yan tutma -Ölçüm işlemlerinden kaynaklanan hatalar -Rastlantıya bağlı hatalar |
okuma, hazırlık, sunum |
8) |
Ara sınav |
hazırlık |
9) |
Araştırma tasarım türlerine genel bakış -Araştırmaların sınıflandırılması -Gözlemsel araştırmalar -Deneysel araştırmalar -Metodolojik araştırmalar |
okuma, hazırlık, sunum |
10) |
Veri toplama yöntem teknik ve araçları -Veri toplama yöntemleri -Veri toplama aracının özellikleri -Veri toplama aracının seçimi |
okuma, hazırlık, sunum |
11) |
Anket yöntemi -Soru türleri -Soru türlerinin seçimi -Anket formunun hazırlanması -Soru cümlelerinin yapısının denetlenmesi -Soru içeriğinin denetlenmesi -Anket formunun uygulanması -Anket yönteminin olumlu-olumsuz yönleri |
okuma, hazırlık, sunum |
12) |
Görüşme yöntemi -Görüşme yönteminin türleri -Görüşme araçları -Görüşme süreci -Görüşme yönteminin olumlu-olumsuz yönleri Gözlem yöntemi -Gözlem yönteminin türleri -Gözlem araçları -Gözlem süreci -Gözlem yönteminin olumlu-olumsuz yönleri Ölçme ve ölçekler -Ölçme kavramı -Ölçme çeşitleri -Ölçekler |
okuma, hazırlık, sunum |
13) |
Araştırma raporu hazırlama -Raporun özellikleri -Rapor yazımında temel ilkeler -Rapor bölümlerinin yazımı -Ön bölüm -Ana bölüm |
okuma, hazırlık, sunum |
14) |
Araştırma raporu hazırlama -Raporun özellikleri -Rapor yazımında temel ilkeler -Rapor bölümlerinin yazımı -Ön bölüm -Ana bölüm |
okuma, hazırlık, sunum |
15) |
Araştırma raporu hazırlama -Giriş -Genel bilgiler -Gereç ve yöntem -Bulgular -Tartışma -Sonuç ve öneriler -Özet -Kaynakça -Ekler |
okuma, hazırlık, sunum |
16) |
Final sınavı |
okuma, hazırlık, sunum |
Ders Notları / Kitaplar: |
1. Erefe İ. (Ed) (2002). Hemşirelikte Araştırma. İlke, Süreç ve Yöntemleri. İstanbul: Odak Ofset.
2. Aksakoğlu G. (2001). Sağlıkta Araştırma Teknikleri ve Analiz Yöntemleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlük Matbaası.
3. Sümbüloğlu V., Sümbüloğlu K. (1998). Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. 2. baskı. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
4. Hemşirelikte Araştırma Dergisi.
5. Karasar, Niyazi (1999)“Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Ankara, Nobel Yayınevi,.
6. Erdoğan S., Nahcivan N., Esin M.N. (2014)Hemşirelikte Araştırma: Süreç, uygulama ve kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
7. Jolley J. (2014) Hemşirelik ve Sağlık Bakımı Profesyonelleri İçin Araştırma ve Kanıta Dayalı Uygulamaya Giriş. Çeviri Editörü Sultan Ayaz. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Diğer Kaynaklar: |
1. Erefe İ. (Ed) (2002). Hemşirelikte Araştırma. İlke, Süreç ve Yöntemleri. İstanbul: Odak Ofset.
2. Aksakoğlu G. (2001). Sağlıkta Araştırma Teknikleri ve Analiz Yöntemleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlük Matbaası.
3. Sümbüloğlu V., Sümbüloğlu K. (1998). Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. 2. baskı. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
4. Hemşirelikte Araştırma Dergisi.
5. Karasar, Niyazi (1999)“Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Ankara, Nobel Yayınevi,.
6. Erdoğan S., Nahcivan N., Esin M.N. (2014)Hemşirelikte Araştırma: Süreç, uygulama ve kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
7. Jolley J. (2014) Hemşirelik ve Sağlık Bakımı Profesyonelleri İçin Araştırma ve Kanıta Dayalı Uygulamaya Giriş. Çeviri Editörü Sultan Ayaz. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. |
3 |
2) |
Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. |
|
3) |
Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir. |
|
4) |
Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. |
|
5) |
Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. |
|
6) |
Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır. |
4 |
7) |
Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. |
|
8) |
Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. |
3 |
9) |
Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. |
5 |
10) |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. |
3 |