HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215002034
Ders İsmi: Hemşirelikte Araştırma
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Selda SEÇGİNLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak; hemşirelik uygulamalarını geliştirmek için güçlü bir bilimsel taban oluşturması ve yaratmasını, klinik alanda araştırmaları kullanılabilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Meslek disiplini ve araştırma, Araştırma ve etik, Araştırma süreci, Araştırmada evren ve örneklem, Araştırmada hata kaynakları, Araştırma tasarım türlerine genel bakış, Veri toplamada genel ilkeler, Veri toplama yöntem teknik ve araçları, Anket yöntemi, Görüşme yöntemi, Gözlem yöntemi, Ölçme ve ölçekler, Araştırma raporu hazırlama.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hemşirelikte araştırmanın önemini kavrar
2) Araştırmada etik ilkeleri bilir
3) Araştırma yöntemlerini bilir
4) Araştırmada yapılan hata kaynaklarını bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Araştırmayı yürütebilir
2) Araştırma raporu yazabilir
3) Araştırmaları değerlendirebilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Araştırma planlayabilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Meslek disiplini ve araştırma -Araştırma nedir? -Bilim nedir? -Bilimin temel nitelikleri -Bilimsel yöntemin aşamaları -Hemşirelik araştırmaları ve hemşirelik kuramları -Hemşirelik araştırmalarının amacı -Hemşirelikte araştırmanın önemi -Hemşirelikte bilimsel araştırmaların doğuşu ve gelişimi yok
2) Araştırma süreci -Araştırmanın aşamaları -Konunun seçilmesi ve sınırlandırılması, problemin tanımı -Değişkenlerin belirlenmesi, hipotezlerin kurulması -Kaynakça taraması ve toplanması okuma, hazırlık, sunum
3) Araştırma ve etik -Etik nedir? -Araştırmaya alınacak bireylerin temel hakları -Araştırma yaparken göz önünde bulundurulacak değerler ve etik ilkeler -Etik işlemler, araştırma izin formunun hazırlanması -Etik açıdan bir araştırmanın özellikleri yok
4) Araştırma süreci -Kuramsal(teorik) çerçeve -Araştırma planının yapılması -Bulguların yorumlanması -Bulguların rapor edilmesi okuma, hazırlık, sunum
5) Araştırmada evren ve örneklem -Evren ve örneklem nedir? -Örneklem üzerinde inceleme yapmanın yararları -Örneklemin evreni temsil niteliği -Örneklem çerçevesi okuma, hazırlık, sunum
6) Araştırmada evren ve örneklem -Örnekleme yöntemleri -Olasılıksız örnekleme yöntemi -Olasılıklı örnekleme yöntemi -Örneklem büyüklüğünü belirleme okuma, hazırlık, sunum
7) Araştırmada hata kaynakları -Araştırmada en sık yapılan hata kaynakları -Yan tutma -Ölçüm işlemlerinden kaynaklanan hatalar -Rastlantıya bağlı hatalar okuma, hazırlık, sunum
8) Ara sınav hazırlık
9) Araştırma tasarım türlerine genel bakış -Araştırmaların sınıflandırılması -Gözlemsel araştırmalar -Deneysel araştırmalar -Metodolojik araştırmalar okuma, hazırlık, sunum
10) Veri toplama yöntem teknik ve araçları -Veri toplama yöntemleri -Veri toplama aracının özellikleri -Veri toplama aracının seçimi okuma, hazırlık, sunum
11) Anket yöntemi -Soru türleri -Soru türlerinin seçimi -Anket formunun hazırlanması -Soru cümlelerinin yapısının denetlenmesi -Soru içeriğinin denetlenmesi -Anket formunun uygulanması -Anket yönteminin olumlu-olumsuz yönleri okuma, hazırlık, sunum
12) Görüşme yöntemi -Görüşme yönteminin türleri -Görüşme araçları -Görüşme süreci -Görüşme yönteminin olumlu-olumsuz yönleri Gözlem yöntemi -Gözlem yönteminin türleri -Gözlem araçları -Gözlem süreci -Gözlem yönteminin olumlu-olumsuz yönleri Ölçme ve ölçekler -Ölçme kavramı -Ölçme çeşitleri -Ölçekler okuma, hazırlık, sunum
13) Araştırma raporu hazırlama -Raporun özellikleri -Rapor yazımında temel ilkeler -Rapor bölümlerinin yazımı -Ön bölüm -Ana bölüm okuma, hazırlık, sunum
14) Araştırma raporu hazırlama -Raporun özellikleri -Rapor yazımında temel ilkeler -Rapor bölümlerinin yazımı -Ön bölüm -Ana bölüm okuma, hazırlık, sunum
15) Araştırma raporu hazırlama -Giriş -Genel bilgiler -Gereç ve yöntem -Bulgular -Tartışma -Sonuç ve öneriler -Özet -Kaynakça -Ekler okuma, hazırlık, sunum
16) Final sınavı okuma, hazırlık, sunum

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Erefe İ. (Ed) (2002). Hemşirelikte Araştırma. İlke, Süreç ve Yöntemleri. İstanbul: Odak Ofset.
2. Aksakoğlu G. (2001). Sağlıkta Araştırma Teknikleri ve Analiz Yöntemleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlük Matbaası.
3. Sümbüloğlu V., Sümbüloğlu K. (1998). Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. 2. baskı. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
4. Hemşirelikte Araştırma Dergisi.
5. Karasar, Niyazi (1999)“Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Ankara, Nobel Yayınevi,.
6. Erdoğan S., Nahcivan N., Esin M.N. (2014)Hemşirelikte Araştırma: Süreç, uygulama ve kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
7. Jolley J. (2014) Hemşirelik ve Sağlık Bakımı Profesyonelleri İçin Araştırma ve Kanıta Dayalı Uygulamaya Giriş. Çeviri Editörü Sultan Ayaz. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: 1. Erefe İ. (Ed) (2002). Hemşirelikte Araştırma. İlke, Süreç ve Yöntemleri. İstanbul: Odak Ofset.
2. Aksakoğlu G. (2001). Sağlıkta Araştırma Teknikleri ve Analiz Yöntemleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlük Matbaası.
3. Sümbüloğlu V., Sümbüloğlu K. (1998). Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. 2. baskı. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
4. Hemşirelikte Araştırma Dergisi.
5. Karasar, Niyazi (1999)“Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Ankara, Nobel Yayınevi,.
6. Erdoğan S., Nahcivan N., Esin M.N. (2014)Hemşirelikte Araştırma: Süreç, uygulama ve kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
7. Jolley J. (2014) Hemşirelik ve Sağlık Bakımı Profesyonelleri İçin Araştırma ve Kanıta Dayalı Uygulamaya Giriş. Çeviri Editörü Sultan Ayaz. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 3
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 4
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 3
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 5
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 3
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Grup Projesi
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100