HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215002018
Ders İsmi: Afet Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Çağla TOPRAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Afet tıbbında hemşirelik hizmetleri konusunda öğrencilerin yeterli bilgi ve beceri
kazanmalarına katkıda bulunmaktır.
Dersin İçeriği: Afet ve risk kavramları; afet, risk ve zararlarının azaltılması; afet eğitimleri ve önemi; afetlere hazırlık, afetlere müdahale, afet iyileştirmesi; doğal ve beşeri afetler; afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri; iklim değişikliği ve meteorolojik afetler; Türkiye’de ve dünyada afet zararlarını azaltma çalışmaları; deprem yönetmeliği, afet yönetiminde etkinlik; afet yönetimi döngüsü, afet terminolojisi; afet yönetiminde koordinasyon, acil ve afet koordinasyon merkezleri; afet yönetiminde etik değerler, proje sunumları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Afetin tanımını yapar ve afetleri sınıflandırır.
2) Afet hemşireliğinin, afet yönetimi ve afetlerdeki rolünü tanımlar.
3) Afetlerin sağlık üzerine etkilerini tartışır.
4) Afet hemşireliği uygulamaları hakkında Türkiye ve Dünya uygulamalarını değerlendirir.
5) Olası bir afetin kriz durumunun nasıl yönetileceği ve organize edileceğini değerlendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Afetlerin tanımı ve tarihçesi Okuma-araştırma
2) Afet ve acil durum planları Okuma-arştırma
3) Afetlerde eylem planı
4) Afetlerde triyaj Okuma-araştırma
5) Afet hemşireliği Okuma-araştırma
6) Afetlerin sağlık üzerine etkileri Okuma-araştırma
7) Afet hazırlığı Okuma-araştırma
8) Ara Sınav Okuma-araştırma
9) Afetlerde ilkyardım
10) Biyolojik ajan salgınları ve bakımı
11) Kimyasal ajan ve bakımı
12) Crush yaralanmaları ve bakımı
13) Afetlerde Hassas popülasyon
14) Doğada ilkyardım
15) Afet konulu belgesel gösterimi Okuma-araştırma
16) Final Sınavı Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Altıntaş KH, Bayraktar N, Erden Z, Koçer B, Demiröz F. HAMER Acil ve
Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları;
2013.
2. AFAD, Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü https://aats.afad.gov.tr/
3. Kalanlar B. (2017) Afet Hemşireliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi
Yayınları
4. TAMP, Türkiye Afet ve Acil Durum Müdahale Planı.
https://www.afad.gov.tr/
5. HAP, Hastane Afet ve Acil Durum Planı Hazırlama Kılavuzu, T.C Sağlık
Bakanlığı Yayın No:1020 ISBN:978-975-590-590-7, 2015. FTR-SEC-207
AFET VE KRİZ YÖNETİMİ
6. WHO (2006). The contribution of nursing and midwifery in emergencies.
Geneva: World Health Organization.
7. World Health Organization and International Council of Nurses. (2009). ICN
Framework of Disaster Nursing Competencies. Geneva, Switzerland
Diğer Kaynaklar: 1. Altıntaş KH, Bayraktar N, Erden Z, Koçer B, Demiröz F. HAMER Acil ve
Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları;
2013.
2. AFAD, Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü https://aats.afad.gov.tr/
3. Kalanlar B. (2017) Afet Hemşireliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi
Yayınları
4. TAMP, Türkiye Afet ve Acil Durum Müdahale Planı.
https://www.afad.gov.tr/
5. HAP, Hastane Afet ve Acil Durum Planı Hazırlama Kılavuzu, T.C Sağlık
Bakanlığı Yayın No:1020 ISBN:978-975-590-590-7, 2015. FTR-SEC-207
AFET VE KRİZ YÖNETİMİ
6. WHO (2006). The contribution of nursing and midwifery in emergencies.
Geneva: World Health Organization.
7. World Health Organization and International Council of Nurses. (2009). ICN
Framework of Disaster Nursing Competencies. Geneva, Switzerland

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 4
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 4
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 4
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 4
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 4
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 5
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 30
Laboratuvar 16 16
Uygulama 2 2
Derse Özgü Staj 2 2
Arazi Çalışması 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 2
Final 16 17
Toplam İş Yükü 127