HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215002020
Ders İsmi: Kişilerarası Şiddet ve Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencinin evrensel bir problem olan kişilerarası şiddetin, bireysel ve toplumsal düzeyde tüm formlarının oluşumu, sonuçları, mağdurla çalışma ve önlenmesinde bilgi ve farkındalık kazanarak, şiddet yönetiminde beceri sahibi olmasını kapsar.
Dersin İçeriği: Bu ders Kişilerarası şiddet tanımı ve doğası Kişilerarası şiddete tarihsel, sosyal, kültürel bakış ve sebepleri Kişilerarası şiddet türleri ( Aile İçi Şiddet ve Yönetimi) Kişilerarası şiddet türleri (Kadına yönelik Şiddet ve yönetimi) Kişilerarası şiddet türleri (Çocuğa Yönelik Şiddet ve Yönetimi) Kişilerarası şiddet türleri (Cinsel şiddet) Kişilerarası şiddet türleri (Kendine Yönelik Şiddet - Çilecilik, İntihar, Ötenazi ) Kişilerarası şiddet türleri ( İş yerinde şiddet, sağlık kurumlarında şiddet ) Kişilerarası şiddet türleri ( Bireysel ve Örgütlü Şiddet - Mafya, Çete) Kişilerarası şiddet türleri ( Devletler ve Büyük Gruplar Arası Şiddet, Savaş, Soykırım ) ARASINAV Kişilerarası şiddet türleri ( Hayvanlara ve Başka Nesnelere Yönelik Şiddet) Kişilerarası şiddet türleri ( Töre - Ahlaki Şiddet) Kişilerarası şiddetin sonuçları, yasal süreçler Adli hemşirelik ve rolleri konularını içermektedir

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kişilerarası şiddet, doğası ve türleri hakkında bilgi sahibi olur
2) Kişilerarası şiddet oluşumunu kavrar
3) Kişilerarası şiddetin sonuçları ve yasal süreçler hakkında bilgi sahibi olur
4) Kişilerarası şiddet mağdurlarıyla çalışma hakkında bilgi sahibi olur
5) Kişilerarası şiddetin önlenmesinin gereğini ve sorumluluklarını bilir
6) Kişilerarası şiddetin etkili şekilde yönetiminde bilgi sahibi olur
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kişilerarası Şiddetin Tanımı, Doğası, Etiyolojisi ve Türleri Okuma-Araştırma
2) Yaşamda Kişilerarası Şiddet Görüntüleri; Çocuklara, Gençlere ve Yaşlılara Karşı Şiddet Okuma-Araştırma
3) Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Partner (Eş) Şiddeti ; Kadına Yönelik Şiddet, Töre-Ahlaki Şiddet Okuma, Araştırma
4) Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Dezavantajlı Gruplara Yönelik Şiddet (Engelli, Göçmen ve Mültecilere Yönelik Şiddet) Okuma-Araştırma
5) Yaşamda Şiddet Görüntüleri;Bireysel ve Örgütlü Şiddet - Mafya, Çete Okuma-Araştırma
6) Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Hayvanlara ve Başka Nesnelere Yönelik Şiddet Okuma-Araştırma
7) Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Devletler ve Büyük Gruplararasında şiddet; Savaş, Soykırım Okuma-Araştırma
8) Ara sınav Hazırlık
9) Yaşamda Şiddet Görüntüleri; Kendine Yönelik Şiddet - Çilecilik, İntihar, Ötenazi Okuma-Araştırma
10) Yaşamda Şiddet Görüntüleri; İş Yerinde şiddet; Sağlık Kurumlarında şiddet Okuma -Araştırma
11) Kişilerarası Şiddetin Bireysel ve Toplumsal Sonuçları Okuma-Araştırma
12) Kişilerarası Şiddetin Önlenmesi Okuma-Araştırma
13) Kişilerarası Şiddetin Bireysel ve Toplumsal Düzeyde Yönetilmesi Okuma-Araştırma
14) Kişilerarası şiddetin Yönetiminde Sağlık Çalışanlarının Rolleri Okuma-Araştırma
15) Kişilerarası Şiddete Yönelik Yasal Süreçler Okuma-Araştırma
16) Final sınavı Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Gürhan N., (2016), Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği; Nobel Tıp Kitabevi, Ankara 2- Özcan CT., Gürhan N., ( 2016), Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3- Öz F., Demiralp M., ( 2014), Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 4- Gürhan N., (2013), A’dan Z’ye Mobbing; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 5- Balcıoğlu İ., Turan Ş., ( 2015), Olgu Dosyaları Psikiyatri; Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 6- Yakıncı C., Kızılay A., Kavruk H., (2016), Sağlık ve İletişim Öyküleri; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara
Diğer Kaynaklar: 1- Gürhan N., (2016), Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği; Nobel Tıp Kitabevi, Ankara 2- Özcan CT., Gürhan N., ( 2016), Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3- Öz F., Demiralp M., ( 2014), Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 4- Gürhan N., (2013), A’dan Z’ye Mobbing; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 5- Balcıoğlu İ., Turan Ş., ( 2015), Olgu Dosyaları Psikiyatri; Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 6- Yakıncı C., Kızılay A., Kavruk H., (2016), Sağlık ve İletişim Öyküleri; Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. 4
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. 4
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 4
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 4
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 2
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 4
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Raporlama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Küçük Sınavlar 3 2 6
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 80