HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215002019
Ders İsmi: Girişkenlik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, iletişim biçimlerini yerinde kullanma yeteneği kazanabilme, iletişim biçiminin önemini ve etkili iletişimi anlama, iletişim sırasında kendi iletişim biçiminin farkına varma bilgi, beceri ve davranışının kazanılmasını amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders seçimlik bir ders olup 1. ve 2. dönem haftada iki saat kuramsal olmak üzere total 28 saat kuramsalı içeren lisans düzeyinde bir hemşirelik dersidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çekingen, girişken ve saldırgan davranışı tanıması ve ayırt edebilmesi
2) Ben dili kullanımının önemi hakkında bilgi edinmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sözsüz iletişimin önemini anlaması
2) Girişken davranışın önemini anlaması ve iletişim sırasındaki duyguların farkına varması
3) Girişken iletişimi etkileyen düşünceleri tanıması
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı Okuma-araştırma
2) Kendini Tanıma Okuma-araştırma
3) İletişim Okuma-araştırma
4) Sözel Olmayan Davranışlar Okuma-araştırma
5) Etkin Dinleme Okuma-araştırma
6) Ben Dili Sen Dili Okuma-araştırma
7) Girişken Pasif Saldırgan Davranışlar Okuma-araştırma
8) Arasınav Okuma-araştırma
9) Empati-Empatik Tepki Verme Okuma-araştırma
10) Nefes ve Gevşeme Egzersizleri Okuma-araştırma
11) Gerçek Dışı Düşünceler Okuma-araştırma
12) Hayır Diyebilme Okuma-araştırma
13) Kişilerarası İlişkilerdeki Haklar Okuma-araştırma
14) Kişilerarası İlişkilerdeki Haklar Okuma-araştırma
15) Dersin Değerlendirilmesi Okuma-araştırma
16) Final sınav Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Baltaş Z, Baltaş A. (1992) Bedenin Dili. Remzi Kitabevi, İstanbul.
2.Buzlu S. (1999) Hemşirelerde Girişkenlik Hakları Ve Beden Dili. Hemşirelik Bülteni, 11 (43-44), 338-342.
3.Buzlu S. Hemşire öğrencilerde girişkenlik eğitiminin değerlendirilmesi. İ.Ü. Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 56:14,17-26, 2006.
4.Buzlu S, Küçük L. (2006) Bölüm- İletişim ve İletişim Becerileri, Ed. Ş Solmaz, G Kaçar, Sağlık Kurumlarında İletişim. Doyuran Matbaacılık, İstanbul.
5.Cüceloğlu D. (1995) İnsan İnsana. Altın Kitaplar Basımevi, İstanbul.
6.Lingenfield G. (1997) Kendine Güvenen Çocuk Yetiştirme. Çeviren: Gülder Tümer, HYB Yayıncılık, Ankara.
8.Şahin N. (1994) Stresle Başa Çıkma. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
Ders Kaynak Önerilen:
Diğer Kaynaklar: 1.Baltaş Z, Baltaş A. (1992) Bedenin Dili. Remzi Kitabevi, İstanbul.
2.Buzlu S. (1999) Hemşirelerde Girişkenlik Hakları Ve Beden Dili. Hemşirelik Bülteni, 11 (43-44), 338-342.
3.Buzlu S. Hemşire öğrencilerde girişkenlik eğitiminin değerlendirilmesi. İ.Ü. Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 56:14,17-26, 2006.
4.Buzlu S, Küçük L. (2006) Bölüm- İletişim ve İletişim Becerileri, Ed. Ş Solmaz, G Kaçar, Sağlık Kurumlarında İletişim. Doyuran Matbaacılık, İstanbul.
5.Cüceloğlu D. (1995) İnsan İnsana. Altın Kitaplar Basımevi, İstanbul.
6.Lingenfield G. (1997) Kendine Güvenen Çocuk Yetiştirme. Çeviren: Gülder Tümer, HYB Yayıncılık, Ankara.
8.Şahin N. (1994) Stresle Başa Çıkma. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
Ders Kaynak Önerilen:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 3
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 3
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 1
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 3
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 3
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 2
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 1
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Seminer
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 60