HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215002015
Ders İsmi: Yoğun Bakım Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Nurgül ARPAG
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere yoğun bakım hemşiresinin profesyonel, etik ve yasal sorumlulukları doğrultusunda kritik hasta tanılama ve bakım uygulamalarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Yoğun bakım hastasının tedavi ve takibini yapabilme, bakım sürecini sağlama

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yoğun bakımda akut ve kritik hastada sürekli tanılama yapabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Yoğun bakım hemşiresinin profesyonel, etik ve yasal sorumluluklarını açıklayabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yoğun bakımda akut ve kritik hastada sağlık sorunlarının fizyopatolojisini açıklayabilir.
2) Yoğun bakımda akut ve kritik hastaların verilerini analiz edebilme, fizyolojik ve psikososyal sorunları erken tanılayabilir.
3) Yoğun bakım hemşireliğin de yeni bilgiye ulaşma ve bireysel gelişimini sürdürebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Yoğun bakımda akut ve kritik hastada, sistem fonksiyonlarının sürdürülmesinde hemşirelik girişimlerini sıralayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin hedefleri, ders programı ve ödev yönergelerinin açıklanması Yoğun bakım hemşireliğinin profesyonel etik ve yasal sorumluluğu, Yoğun Bakım Hemşireliği ve Temel Kavramlar Yoğun Bakım Ünitesinin Tasarımı ve Organizasyonu 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
2) Yoğun bakım ünitesine hasta kabulü, taburculuğu ve transferi ile iletişim 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
3) Yoğun bakımda ünitesinde hasta izlemi ve temel yaşam desteği 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
4) Hemodinami ve sıvı-elektrolit bozuklukları izlemi 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
5) Yoğun bakım ünitelerinde hasta beslenme değerlendirmesi ve beslenme 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
6) Yoğun bakım ünitesinde basınç ülserleri, kısıtlama ve pozisyone etme 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
7) Arasınav 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
8) Solunum desteği ve mekanik ventilasyonda hasta izlemi, hemşirelik bakımı 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
9) Nörolojik tanılama, Kafa içi basınç artışı sendromlu ve sedasyonlu hastanın bakım yönetimi 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
10) Dolaşım ve boşaltım sistemi problemi olan hastaların izlemi ve özel uygulamalar 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
11) Multiple Travmalı Hastanın Hemşirelik Bakımı ve MODS, Beyin ölümü 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
12) Yoğun bakım hastalarında beslenmenin tanılanması; enteral beslenme ve hemşirelik bakımı 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
13) Yoğun bakım hastalarında parenteral beslenme ve hemşirelik bakımı 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
14) Yoğun bakım hastasında temel hijyenik bakımı ve deri bütünlüğünü sürdürmede önleyici yaklaşımlar 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
15) Yogun bakım hasta ve ailesinin psikososyal gereksinimleri: duyusal yüklenme, yoksunluk, anksiteye, depresyon, deliryum ve hemşirelik bakımı 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.
16) Final sınav 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.



Diğer Kaynaklar: 1.Akyol AD. (2017) Yoğun bakım Hemşireliği. İstanbul tıp Kitapevi 1. Baskı. İstanbul 2. Çelik S. (2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar Ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi. Çapa İstanbul.



Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 4
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 4
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 3
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 3
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 4
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 11 154
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü 238