HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215002013
Ders İsmi: Sağlık Mevzuatı ve Hemşirelik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere, sağlık çalışanlarının hukuka dayalı hak ve sorumlulukları, sağlık ve hemşirelikle ilgili kanun ve yönetmelikler, hasta ve çalışan hakları, uygulamalarda istenmeyen olaylar ve malpraktis, ulusal ve uluslararası kuruluşların sağlık ve hemşireliğe ilişkin kararları konusunda bilgi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği: Bu ders; sağlık hukuku, sağlık çalışanlarının hukuka dayalı hak ve sorumluluklarına yönelik konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hemşireliğe ilişkin yasaların kapsam ve sınırlılıklarını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sağlık kuruluşlarının sorumluluklarını bilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Ülkemizin sağlık politikalarını bilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sağlık hukuku konusunu ve sağlık çalışanlarının haklarını bilir ve savunur.
2) Uluslararası Çalışma Örgütü ve hemşirelik sözleşmesini bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Sağlık ve hemşirelikle ilgili uluslararası bildirgeleri bilir.
2) Sağlık uygulamalarında oluşabilecek istenmeyen olayların yasal boyutunu bilir ve tartışır.
3) Sağlık organizasyonlarında çalışanlarının ve hemşirelerin hukuki sorumluluğunu bilir ve savunur.
4) Sağlık ve hemşirelikle ilgili uluslararası kuruluşları bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma Toplantısı Dersin ve Öğretim Elemanlarının Tanıtılması Sağlık Sistemi ve Hemşirelik, Hukuk Kavramları Okuma-araştırma
2) Türkiye’de 1980 Öncesi Sağlık Hizmetlerinde Hukuki Düzenlemeler Okuma-araştırma
3) Sağlıkta Dönüşüm Programı Okuma-araştırma
4) Sağlıkta Dönüşüm Programı II Okuma-araştırma
5) Hemşirelik Kanunu ve Yönetmelikleri Okuma-araştırma
6) Uluslararası Çalışma Örgütü Okuma-araştırma
7) Vize sınav Okuma-araştırma
8) Hasta ve Çalışan Güvenliği I Okuma-araştırma
9) Hasta ve Çalışan Güvenliği II Okuma-araştırma
10) Hemşirelikte Örgütlenme Okuma-araştırma
11) Hemşireliği ilgilendiren Uluslararası Bildirgeler I Okuma-araştırma
12) Hemşireliği ilgilendiren Uluslararası Bildirgeler II Okuma-araştırma
13) Türk Ceza Kanunu ve Hemşirelik I Okuma-araştırma
14) Türk Ceza Kanunu ve Hemşirelik II Okuma-araştırma
15) Dersin değerlendirilmesi Okuma-araştırma
16) Arasınav Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Özçelik, Z., Karaduman, B., Bafra, K., Yıldırım, A., Çelik, S.Ş., Ülker, S. (2006). Hemşirelikte Haklar Ve Sorumluluklar. Ankara: Odak Ofset
2.Savaş S. (2001) Türkiye?de Sağlık Sistemi, Yeni Türkiye Dergisi, Sayı 39
3.http://www.saglik.gov.tr/default.asp?sayfa=mevzuat
4.http://www.adlitaabiplik.saglik.gov.tr http://www.tuik.gov.tr/preTablo.do?tb_id=6&ust_id=1
5.http://www.calısma.gov.tr/birimler/isggm/usul_esas_yonetmeligi.htm
Diğer Kaynaklar: 1.Özçelik, Z., Karaduman, B., Bafra, K., Yıldırım, A., Çelik, S.Ş., Ülker, S. (2006). Hemşirelikte Haklar Ve Sorumluluklar. Ankara: Odak Ofset
2.Savaş S. (2001) Türkiye?de Sağlık Sistemi, Yeni Türkiye Dergisi, Sayı 39
3.http://www.saglik.gov.tr/default.asp?sayfa=mevzuat
4.http://www.adlitaabiplik.saglik.gov.tr http://www.tuik.gov.tr/preTablo.do?tb_id=6&ust_id=1
5.http://www.calısma.gov.tr/birimler/isggm/usul_esas_yonetmeligi.htm

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

3

4

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 4
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 3
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 4
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 3
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 3
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 52
Ara Sınavlar 1 5
Final 1 5
Toplam İş Yükü 118