HEMŞİRELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1215002008 | ||||||||
Ders İsmi: | Kültürlerarası Hemşirelik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; kültürlerarası hemşirelik modelleri doğrultusunda, kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonu konusunda bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; İnsan ve kültür, sağlık, hastalık kavramları, sağlık ve hastalığı etkileyen kültürel faktörler, din, göç ve beslenmenin kültür ve sağlıkla ilişkisi, kültürlerarası hemşireliğin tanımı, amacı, önemi ve tarihsel gelişimi, kültürlerarası iletişim, kültürlerarası hemşirelik modelleri, kronik hastalıklarda, ağrıda ve ölümde, çocuk bakımında, psikiyatrik hastalıklarda ve üreme sağlığında kültürlerarası yaklaşımları, bakımda kültürel yeterliliği, güvenliği ve hemşirelik bakımında kültürel yeterlilik için uygulama standartları konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kültür ve kültürle ilgili kavramlar, kültürün özellikleri, ögeleri, kültür çeşitleri | Okuma-Araştırma |
2) | Sağlık ve Hastalığı Etkileyen Kültürel Faktörler | Okuma-araştırma |
3) | Din, Kültür ve Sağlık İlişkisi | Okuma-araştırma |
4) | Göç, Kültür ve Sağlık İlişkisi | Okuma-araştırma |
5) | Kültür ve Beslenme | Okuma-araştırma |
6) | Kültürlerarası Hemşirelikte Temel Kavramlar | Okuma-araştırma |
7) | Kültürlerarası Hemşireliğin Tanımı, Amacı, Önemi ve Tarihsel Gelişimi | Okuma-araştırma |
8) | Arasınav | Okuma-araştırma |
9) | Kültürlerarası Hemşirelik Modelleri | Okuma-araştırma |
10) | Kültürlerarası İletişim | Okuma-araştırma |
11) | Kronik Hastalıklar, Ağrı ve Ölüme Kültürel Yaklaşımlar | Okuma-araştırma |
12) | Çocuk Bakımında Kültürel Yaklaşım | Okuma-araştırma |
13) | Psikiyatrik Hastalıklar ve Bakımda Kültürlerarası Yaklaşım | Okuma-araştırma |
14) | Üreme Sağlığı ve Kültürel Yaklaşım | Okuma-araştırma |
15) | Bakımda Kültürel yeterlilik ve güvenlik , Hemşirelik bakımında kültürel yeterlilik için uygulama standartları | Okuma-araştırma |
16) | Final sınav | Okuma-araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4). |
Diğer Kaynaklar: | 1.Öztürk, E., & Öztaş, D. (2012). Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 293-300. 2.Nazan, T. U. N. A. (2015). Kültürlerarası hemşirelik ve etik. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 7-13. 3.TEMEL, A. B. (2008). Kültürlerarasi (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 92-101. 4.Tanrıverdi, G. (2017). 1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Journal of Human Sciences, 14(4). |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | ||||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | ||||||||||
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | ||||||||||
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | 4 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | |
3) | Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |
5) | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 4 |
6) | Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 4 |
7) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | 3 |
8) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 4 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 4 |
10) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 3 |
11) | Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 48 |
Ödevler | 7 | 7 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 87 |