HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215002004
Ders İsmi: Hemşirelikte Bakım Teknolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere sağlık alanındaki teknolojik gelişmeleri izlemeye ve hemşirelik bakımında güvenliği, etkinliği kanıtlanmış teknolojik ürünleri kullanmaya yönlendiren bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasına yönelik hemşirelik bakımı uygulamalarında kullanılan teknoloji ile ilişkili bilgi ve becerileri içerir. Teknolojik Gelişimin Hemşirelik Eğitimi ve Uygulamalarındaki Yeri, Sağlık ve Hemşirelik Bilişimi, Yaşam Aktiviteleri (Roper, Logan, Thierney'in Hemşirelik Modeli) Doğrultusunda Hemşirelik Bakımında Kullanılan Teknolojik Ürünler, Güvenli Çevrenin Sağlanması Aktivitesi, Solunum Aktivitesi, Beslenme Aktivitesi, Boşaltım Aktivitesi, Kişisel temizlik ve Hijyen Aktivitesi, Vücut sıcaklığının Kontrolü Aktivitesi, Hareket Aktivitesi, Çalışma ve Eğlenme Aktivitesi, Cinselliği İfade Etme Aktivitesi, Uyku Aktivitesi, Dersin Değerlendirilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlık teknolojisine yönelik temel kavramları tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlık alanında teknoloji kullanımının önemini açıklar.
2) Yeni gelişen bakım ürünlerini seçerek uygulamada kullanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sağlık bakımında kullanılacak teknolojiyi değerlendirir
2) Sağlık alanında teknoloji kullanımının etkisini ifade eder.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sağlık bakımı teknolojisine ilişkin hemşirelik rol ve sorumluluklarını sıralar.
2) Sağlık ve hemşirelik bilişimini tanımlar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Teknolojinin Gelişimin Hemşirelik Eğitimi ve Uygulamalarındaki Yeri Okuma-araştırma
2) Sağlık ve Hemşirelik Bilimi Okuma-araştırma
3) Yaşam Modeli- Yaşam Aktiviteleri Doğrultusunda Hemşirelik Bakımında Kullanılan Teknolojik Ürünler Okuma-araştırma
4) Güvenli Çevrenin Sağlanması ve Sürdürülmesi Aktivite Okuma-araştırma
5) Solunum Aktivitesi Okuma-araştırma
6) Beslenme Aktivitesi Okuma-araştırma
7) Arasınav Okuma-araştırma
8) Boşaltım Aktivitesi Okuma-araştırma
9) Kişisel Hijyenin Sağlanması ve Sürdürülmesi Aktivitesi Okuma-araştırma
10) Vücut Sıcaklığının Sağlanması ve Sürdürülmesi Aktivitesi Okuma-araştırma
11) Hareket Aktivitesi Okuma-araştırma
12) Çalışma ve Eğlenme Aktivitesi Okuma-araştırma
13) Cinselliği İfade Etme Aktivitesi Okuma-araştırma
14) Uyku ve Dinlenme Aktivitesi Okuma-araştırma
15) Dersin değerlendirmesi Okuma-araştırma
16) Final sınav Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Türkinaz, A. Ş. T. I., & Nurten, K. A. Y. A. HEMŞiRELiK BAKIM TEKNOLOJiSi DERSiNiN DEGERLENDiRiLMESi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 12(49).
2.Erdemir, F., & Akman, A. (2009). Tele-Hemşirelik. TURKMIA’09 Proceedings, VI. Ulusal Tıp Bilişimi Kongresi Bildirileri. Accessed, 2.
3.Bilgiç, Ş., & Şendir, M. (2014). Hemşirelik bilişimi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 3(1), 24-28.
Diğer Kaynaklar: 1.Türkinaz, A. Ş. T. I., & Nurten, K. A. Y. A. HEMŞiRELiK BAKIM TEKNOLOJiSi DERSiNiN DEGERLENDiRiLMESi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 12(49).
2.Erdemir, F., & Akman, A. (2009). Tele-Hemşirelik. TURKMIA’09 Proceedings, VI. Ulusal Tıp Bilişimi Kongresi Bildirileri. Accessed, 2.
3.Bilgiç, Ş., & Şendir, M. (2014). Hemşirelik bilişimi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 3(1), 24-28.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 4
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 4
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 3
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 4
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Laboratuvar
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 48
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 80