HEMŞİRELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1215002003 | ||||||||
Ders İsmi: | Evde Bakım Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilere, evde bakım hizmetine gereksinimi olan bireyin özgün gereksinimlerini değerlendirme ve gerekli bakımın planlanmasına yönelik bilgi ve beceriler kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; evde bakım ekibinin rol ve sorumlulukları, hasta, aile, diğer sağlık çalışanları ile etkili iletişim süreci, birey ve aileye yönelik bakımı planlamada etik ilkelere ve hasta haklarına uygun davranma, akut veya kronik hastalığı olan bireyler ile terminal dönemdeki hastalara uygun bakımı planlama, sağlık eğitimi ve kayıt tutmanın önemine yönelik konuları içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sağlık bakım sistemi içinde evde bakım hizmetlerinin yeri | Okuma-araştırma |
2) | Evde bakım profesyonellerinin rol ve sorumlulukları, | Okuma-araştırma |
3) | Evde bakım hizmet sunumunda ekip çalışmasının önemi | Okuma-araştırma |
4) | Ev ziyareti sürecinin aşamaları ve ilkeleri | Okuma-araştırma |
5) | Evde bakımda hasta, aile, diğer sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurma yolları | Okuma-araştırma |
6) | Birey ve aileye yönelik sağlık değerlendirmesi yapılırken uyulması gereken etik ilkeler ve hasta haklar | Okuma-araştırma |
7) | Arasınav | Okuma-araştırma |
8) | Evde bakım hizmetinde sıklıkla kullanılan araç gereçler | Okuma-araştırma |
9) | Ev ortamında birey, aile, sağlık çalışanları açısından güvenli çevrenin sağlanması | Okuma-araştırma |
10) | Bireylerin gelişimsel özelliklerine uygun; akut, kronik ve terminal dönemdeki hastalıklarda beslenme | Okuma-araştırma |
11) | Akut, kronik ve terminal dönemdeki hastalıklarda boşaltım | Okuma-araştırma |
12) | Akut, kronik ve terminal dönemli hastalıklarda pozisyonlama, aktivite ve egzersiz | Okuma-araştırma |
13) | Akut, kronik ve terminal dönemli hastalıklarda dolaşım ve solunum fonksiyonuna yardım | Okuma-araştırma |
14) | Evde sağlık eğitimi ve danışmanlık ilkeler | Okuma-araştırma |
15) | Evde sağlık eğitimi ve kayıt tutma | Okuma-araştırma |
16) | Final sınav | Okuma-araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.BAHAR, Z., & ERSİN, F. (2016). Evde Bakım Hizmetleri: Türkiye Perspektififi. Türkiye Klinikleri Halk Sağlığı Hemşireliği-Özel Konular, 2(3), 1-7. 2.Akdemir, N., Bostanoğlu, H., Yurtsever, S., Kutlutürkan, S., Kapucu, S., & Canlı Özer, Z. (2011). Yatağa bağımlı hastaların evde yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik evde bakım hizmet gereksinimleri. Dicle Medical Journal/Dicle Tip Dergisi, 38(1). 3.ÇOBAN, M., & ESATOĞLU, A. E. (2004). Evde bakım hizmetlerine genel bir bakış. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 12(2), 109-120. 4.Şahin, Z. A., Polat, H., & Ergüney, S. (2009). Kemoterapi Alan Hastalara Bakim Verenlerin Bakim Verme Yüklerinin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-9. |
Diğer Kaynaklar: | 1.BAHAR, Z., & ERSİN, F. (2016). Evde Bakım Hizmetleri: Türkiye Perspektififi. Türkiye Klinikleri Halk Sağlığı Hemşireliği-Özel Konular, 2(3), 1-7. 2.Akdemir, N., Bostanoğlu, H., Yurtsever, S., Kutlutürkan, S., Kapucu, S., & Canlı Özer, Z. (2011). Yatağa bağımlı hastaların evde yaşadıkları sağlık sorunlarına yönelik evde bakım hizmet gereksinimleri. Dicle Medical Journal/Dicle Tip Dergisi, 38(1). 3.ÇOBAN, M., & ESATOĞLU, A. E. (2004). Evde bakım hizmetlerine genel bir bakış. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 12(2), 109-120. 4.Şahin, Z. A., Polat, H., & Ergüney, S. (2009). Kemoterapi Alan Hastalara Bakim Verenlerin Bakim Verme Yüklerinin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-9. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
5 |
2 |
4 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | ||||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | ||||||||||
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | ||||||||||
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | 5 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | |
3) | Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |
5) | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
6) | Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 3 |
7) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | 5 |
8) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 4 |
10) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 3 |
11) | Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Anlatım | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Gözlem | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 92 |