HEMŞİRELİK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
Ders Kodu: | 1215002002 | ||||||||||
Ders İsmi: | Engellilik ve Hemşirelik | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Fatma SOYLU ÇAKMAK | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrenci; 1. Engelli birey ve ailesinin sağlığının korunması ve geliştirilmesini kavrar. 2. Engelli bireyin hastalık halinde iyileştirilmesi ve rehabilitasyonunu kavrar. 3. Engelliliğin birey, aile ve toplum üzerindeki etkilerini kavrar. 4. Engelli haklarının savunulmasına yönelik bilgi ve duyarlılık kazanır ve bunu meslek hayatında uygular. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, engelli bireylerin ve ailesinin gereksinimleri konusunda duyarlılık ve farkındalık düzeyinin yüksek olması gereken hemşirelerin, engelli bireyin özelliklerinin değerlendirilmesi ve toplumsal yaşama uyum sağlaması için gerekli hemşirelik girişimlerinin uygulanmasına yönelik konuları içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Tanışma, Ders Programının Tanıtılması ve Beklentiler • Engellilik Ile Ilgili Temel Kavramlar, Engelliliğe Yol Açan Durumlar, Engelliliğin Tarihsel Süreci | 1. AYDIN A. R., KESKİN İ., YELÇE N. Z., 2020, ENGELLİLİK TARİHİ YAZILARI, İstanbul Üniversitesi Yayınevi, İstanbul |
2) | Engelli çocuğu fiziksel ve ruhsal yönden değerlendirme | 1. Vural Yüzbaşı, D., 2019; ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP ANNELERİN PSİKOLOJİK İYİ OLUŞLARI: BİR MODEL ÖNERİSİ, İksad yayınları, Ankara, ISBN: 978-625-7029-37-7 |
3) | Engelli erişkin ve yaşlıyı fiziksel ve ruhsal yönden değerlendirme | 1. Seyyar A., 2013, Engelli ve Yaşlı Hizmetlerinde Sosyal Bakım, Rağbet Yayınları, ISBN: 9786055378714 2. Elibol F., 2020, Engelli, Hasta ve Yaşlı Bakım Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi, ISBN: 9786257095051 |
4) | Görme engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri | 1. AİLE EĞİTİM REHBERİ GÖRME ENGELLİ ÇOCUKLAR, 2014, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü, ISBN: 978 - 605 - 4628 - 71 -1 |
5) | İşitme engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri | 1. Aydın A.R., ve Keskin İ., 2022, ENGELLİLİK ARAŞTIRMALARI YAZILARI, İstanbul Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, E-ISBN: 978-605-07-1222-3 |
6) | Ortopedik engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri | 1. Timur Taşhan S. ve Erci B., 2018, Her Yönüyle Engellilik, Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri, ISBN: 9786058392878 |
7) | Arasınav | |
8) | Zihinsel engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri | 1. Timur Taşhan S. ve Erci B., 2018, Her Yönüyle Engellilik, Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri, ISBN: 9786058392878 |
9) | Engelli Birey İle Ailesine Destek Ve Rehabilitasyon, Engellilerle İlgili Kuruluşlar ve Mevzuat | Okuma-araştırma |
10) | Engellilik ve Çalışma Yaşamı | Okuma-araştırma |
11) | Sağlık Bakım Sisteminde Engelli Bireye Yaklaşım ve Sağlık Bakımı Almada Yaşanan Eşitsizlikler | Okuma-Araştırma |
12) | Hemşirelik Bakımında Engelli Hastaya ve Ailesine Yaklaşım | Okuma-Araştırma |
13) | Engellilik Konusundaki Toplumsal Duyarlılığı Arttırma Ve Farkındalık Sağlama | Okuma-araştırma |
14) | Ödev Teslimi ve Sunum | Okuma-araştırma |
15) | Ödev Teslimi, Sunum ve Dersin değerlendirilmesi | Powerpoint Sunumu ve Ödev Dosyası |
16) | Final sınav | Okuma-araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Cardell B. Reframing Health Promotion for People with Intellectual Disabilities. Glob Qual Nurs Res. 2015 Apr 20;2. 2.Küçük EE, Küçük Alemdar D. Life Satisfaction and Psychological Status of Mothers with Disabled Children: A Descriptive Study. Community Ment Health J. 2017 Mar 31. doi: 10.1007/s10597-017-0135- 3.Belagaje SR. Stroke Rehabilitation. Continuum (Minneap Minn). 2017 Feb;23 (1, Cerebrovascular Disease): 238-253. 4.Nursing Care for Individuals with Intellectual and Developmental Disabilities: An Integrated Approach. Ed. Cecily Betz, Wendy Nehring. Paul H. Brookes Publishing, Maryland, USA, 2010. 5.Learning Disabilities Towards Inclusion, 6th Edition, Ed. Helen Atherton, Debbie Crickmore, ISBN : 9780702051876, Elseiver, 2011. 6.Nurses with Disabilities Professional Issues and Job Retention, Ed. Leslie Neal-Boylan, Springer Publishing, New York, 2013. 7.Hilberink SR, van der Slot WM, Klem M. Health and participation problems in older adults with long-term disability. Disabil Health J. 2017 Apr;10(2):361-366. |
Diğer Kaynaklar: | 1.Cardell B. Reframing Health Promotion for People with Intellectual Disabilities. Glob Qual Nurs Res. 2015 Apr 20;2. 2.Küçük EE, Küçük Alemdar D. Life Satisfaction and Psychological Status of Mothers with Disabled Children: A Descriptive Study. Community Ment Health J. 2017 Mar 31. doi: 10.1007/s10597-017-0135- 3.Belagaje SR. Stroke Rehabilitation. Continuum (Minneap Minn). 2017 Feb;23 (1, Cerebrovascular Disease): 238-253. 4.Nursing Care for Individuals with Intellectual and Developmental Disabilities: An Integrated Approach. Ed. Cecily Betz, Wendy Nehring. Paul H. Brookes Publishing, Maryland, USA, 2010. 5.Learning Disabilities Towards Inclusion, 6th Edition, Ed. Helen Atherton, Debbie Crickmore, ISBN : 9780702051876, Elseiver, 2011. 6.Nurses with Disabilities Professional Issues and Job Retention, Ed. Leslie Neal-Boylan, Springer Publishing, New York, 2013. 7.Hilberink SR, van der Slot WM, Klem M. Health and participation problems in older adults with long-term disability. Disabil Health J. 2017 Apr;10(2):361-366. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. | |||||||||
3) Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir. | |||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |||||||||
5) Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | |||||||||
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır. | |||||||||
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | |||||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | |||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 5 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. | |
3) | Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir. | |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |
5) | Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 4 |
6) | Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır. | 3 |
7) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 4 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 4 |
10) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. | 3 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Okuma | |
Sosyal Faaliyet |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Yazma Ödev Dosyası | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 24 | 288 |
Sunum / Seminer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 300 |