HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215002002
Ders İsmi: Engellilik ve Hemşirelik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Fatma SOYLU ÇAKMAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere engelli birey ve ailesinin sağlığının korunması, geliştirilmesi, hastalık halinde iyileştirilmesi ve rehabilitasyonu, engelliliğin birey, aile ve toplum üzerindeki etkileri, engelli haklarının savunulmasına yönelik bilgi ve duyarlılık kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, engelli bireylerin ve ailesinin gereksinimleri konusunda duyarlılık ve farkındalık düzeyinin yüksek olması gereken hemşirelerin, engelli bireyin özelliklerinin değerlendirilmesi ve toplumsal yaşama uyum sağlaması için gerekli hemşirelik girişimlerinin uygulanmasına yönelik konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Engellilik ile ilgili temel kavramları açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Toplumsal sorumluluk bilinci ile engelli birey ve ailesine yönelik projeler hakkında tutum geliştirir.
2) Engelli birey ve ailesiyle iletişim kurma konusunda yaklaşımları kavrar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Görme, işitme, zihinsel ve ortopedik engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri konusunda görüş geliştirir.
2) Engellilik kapsamına giren diğer durumların neler olduğu konusunda farkındalık kazanır.
3) Engelli bireye destek ve rehabilitasyon konusunda yaklaşımları sınıflandırır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Engelli bireyi (çocuk, erişkin ve yaşlı) fiziksel ve ruhsal yönden değerlendirmeyi açıklar.
2) Engellilerle ilgili kuruluş ve yasal düzenlemeler gibi konularda bilgi sahibi olur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Engelli bireye ve ailesine yaklaşımda hemşirenin rol ve sorumluluklarını kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Engellilik ile ilgili temel kavramlar, engelliliğe yol açan durumlar, engelliliğin tarihsel süreci Okuma-araştırma
2) Engelli çocuğu fiziksel ve ruhsal yönden değerlendirme Okuma-araştırma
3) Engelli erişkin ve yaşlıyı fiziksel ve ruhsal yönden değerlendirme Okuma-araştırma
4) Görme engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri Okuma-araştırma
5) İşitme engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri Okuma-araştırma
6) Ortopedik engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri Okuma-araştırma
7) Arasınav Okuma-araştırma
8) Zihinsel engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri Okuma-araştırma
9) Zihinsel engelli birey ve ailesinin özellikleri ve gereksinimleri Okuma-araştırma
10) Engelli birey ve ailesine destek ve rehabilitasyon, Engellilerle ilgili kuruluşlar Okuma-araştırma
11) Engellilik ve çalışma yaşamı Okuma-araştırma
12) Sağlık bakım sisteminde engelli bireye yaklaşım Okuma-araştırma
13) Sağlık bakım sisteminde engelli bireye yaklaşım Okuma-araştırma
14) Engellilik alanında çalışan sivil toplum kuruluşları ve mevzuat Okuma-araştırma
15) Dersin değerlendirilmesi Okuma-araştırma
16) Final sınav Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Cardell B. Reframing Health Promotion for People with Intellectual Disabilities. Glob Qual Nurs Res. 2015 Apr 20;2.
2.Küçük EE, Küçük Alemdar D. Life Satisfaction and Psychological Status of Mothers with Disabled Children: A Descriptive Study. Community Ment Health J. 2017 Mar 31. doi: 10.1007/s10597-017-0135-
3.Belagaje SR. Stroke Rehabilitation. Continuum (Minneap Minn). 2017 Feb;23 (1, Cerebrovascular Disease): 238-253.
4.Nursing Care for Individuals with Intellectual and Developmental Disabilities: An Integrated Approach. Ed. Cecily Betz, Wendy Nehring. Paul H. Brookes Publishing, Maryland, USA, 2010.
5.Learning Disabilities Towards Inclusion, 6th Edition, Ed. Helen Atherton, Debbie Crickmore, ISBN : 9780702051876, Elseiver, 2011.
6.Nurses with Disabilities Professional Issues and Job Retention, Ed. Leslie Neal-Boylan, Springer Publishing, New York, 2013.
7.Hilberink SR, van der Slot WM, Klem M. Health and participation problems in older adults with long-term disability. Disabil Health J. 2017 Apr;10(2):361-366.
Diğer Kaynaklar: 1.Cardell B. Reframing Health Promotion for People with Intellectual Disabilities. Glob Qual Nurs Res. 2015 Apr 20;2.
2.Küçük EE, Küçük Alemdar D. Life Satisfaction and Psychological Status of Mothers with Disabled Children: A Descriptive Study. Community Ment Health J. 2017 Mar 31. doi: 10.1007/s10597-017-0135-
3.Belagaje SR. Stroke Rehabilitation. Continuum (Minneap Minn). 2017 Feb;23 (1, Cerebrovascular Disease): 238-253.
4.Nursing Care for Individuals with Intellectual and Developmental Disabilities: An Integrated Approach. Ed. Cecily Betz, Wendy Nehring. Paul H. Brookes Publishing, Maryland, USA, 2010.
5.Learning Disabilities Towards Inclusion, 6th Edition, Ed. Helen Atherton, Debbie Crickmore, ISBN : 9780702051876, Elseiver, 2011.
6.Nurses with Disabilities Professional Issues and Job Retention, Ed. Leslie Neal-Boylan, Springer Publishing, New York, 2013.
7.Hilberink SR, van der Slot WM, Klem M. Health and participation problems in older adults with long-term disability. Disabil Health J. 2017 Apr;10(2):361-366.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

7

3

4

5

6

9

8

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 4
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 3
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 4
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 4
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 3
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Sosyal Faaliyet

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Yazma Ödev Dosyası 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 12 48
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 80