HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215002001
Ders İsmi: Adli Hemşirelik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere özellikle acil olgular başta olmak üzere tüm tıbbi olgularda, genel sağlık bilgilerinin yanı sıra, adli değerlendirmeleri de yapabilme bilgi ve becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Adli tıbbın ve adli hemşireliğin tarihsel süreci,amacı, deliler ve sınıflandırılması, adli yaralar ve sınıflandırması, adli olgularda uyuşturucu ve alkol kullanımının etkileri, çocuk istismarı , adli hemşirelik uygulamaları, TCK 456, 457, 458, 459. maddelerin konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Adli hemşirelik uygulamalarına rehberlik eden bakım ve standartların tarihsel ve teorik gelişimini analiz eder.
2) Adli hemşirelik uygulamalarına rehberlik eden yasaları sentez eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Adli olaylarda ekip çalışmasına katılır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tıbbi vakaların adli boyutları konusunda hekimle eş güdüm içinde olmayı sağlar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Hemşirelik bakımının uygulandığı tüm alanlarda adli hemşireliğin ilkelerinin kullanılabilirliğini değerlendirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Adli bilimlere genel bakış Okuma-araştırma
2) Adli tıbbın tarihçesi Okuma-araştırma
3) Adli hemşirelik tarihçesi ve amacı Okuma-araştırma
4) Deliller ve sınıflandırılması Okuma-araştırma
5) Adli olguların orjinlere göre ayrımı Okuma-araştırma
6) Adli yaralar ve sınıflandırılması, kısımları Okuma-araştırma
7) Vizesınav Okuma-araştırma
8) Ateş mesafeleri Okuma-araştırma
9) Ateşli silahlarla oluşan yaralar Okuma-araştırma
10) Adli olgularda alkol ile uyuşturucu ve uyuşturucu maddenin rolü Okuma-araştırma
11) Çocuk istismarı ve sınıflandırılması Okuma-araştırma
12) Cinsel suçlar ve bu mağdurların muayenesinde hemşirenin rolü Okuma-araştırma
13) Adli hemşirelik uygulamaları Okuma-araştırma
14) Yaralanma sonucu kişide meydana gelen hasarın derecesinin tespiti (muessir fiiller) Okuma-araştırma
15) TCK 456, 457, 458, 459. maddeleri ve bu maddelerin, kavramların açıklanması Okuma-araştırma
16) Final sınav Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Adli Tıp Cilt 1, Cilt 2, Cilt 3, Ed: Prof. Dr. Zeki SOSYAL, Prof. Dr. Canser ÇAKALER.
2.Eşiyok, B., Hancı, İ. H., Özdemir, Ç., Yelken, N., & Zeyfeoğlu, Y. (2004). Adli hemşirelik. Sted, 13(5), 169-171.
3.ÇEVİK, S. A., & BAŞER, M. (2012). ADLİ HEMŞİRELİK VE ÇALIŞMA ALANLARI. Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(2), 143-152.
4.PINAR, R., & BAHAR, M. T. (2011). Acil Servis Hizmetleri ve Adli Hemşirelik. Turkiye Klinikleri Hemsirelik Bilimleri, 3(1).
Diğer Kaynaklar: 1.İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Adli Tıp Cilt 1, Cilt 2, Cilt 3, Ed: Prof. Dr. Zeki SOSYAL, Prof. Dr. Canser ÇAKALER.
2.Eşiyok, B., Hancı, İ. H., Özdemir, Ç., Yelken, N., & Zeyfeoğlu, Y. (2004). Adli hemşirelik. Sted, 13(5), 169-171.
3.ÇEVİK, S. A., & BAŞER, M. (2012). ADLİ HEMŞİRELİK VE ÇALIŞMA ALANLARI. Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(2), 143-152.
4.PINAR, R., & BAHAR, M. T. (2011). Acil Servis Hizmetleri ve Adli Hemşirelik. Turkiye Klinikleri Hemsirelik Bilimleri, 3(1).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 4
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 3
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 4
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 3
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 4
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 48
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 80