HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215421002
Ders İsmi: Klinik Uygulama
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 32 18 26
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Kafiye EROĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere birinci, ikinci, üçüncü basamak sağlık hizmetlerinde kapsamlı
hemşirelik uygulaması deneyimi kazandırmaya odaklanır. Öğrencinin hemşireliğin
uygulama alanlarında liderlik, yönetim, danışmanlık, öğretim, araştırma, karar
verme becerilerini geliştirerek hemşirelik bakımı uygulamalarında yeterlilik
kazanması sağlanır. Öğrenciyi farklı uygulama alanlarında liderlik, yönetim,
danışmanlık, öğretim, araştırma ve karar verme becerilerini geliştirmesini
sağlayarak profesyonel yaşama hazırlar.
Dersin İçeriği: Bu ders öğrencinin zorunlu olarak aldığı diğer hemşirelik dersleri kapsamında
öğrenilen becerilerde, bireyin sağlığını koruma ve iyileştirme, akut ya da kronik
sağlık sorunu olan bireyi kapsamlı değerlendirme, bakım gereksinimlerini
belirleme, bakımını planlayıp uygulama ve değerlendirme ile ilgili klinik alanda
uygulamaya yöneliktir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Güvenilir ve kapsamlı hemşirelik bakımı sunma yeterliliğini gösterebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Birey, aile ve toplumun sağlığını etkileyebilecek kültürel uygulamaların farkında olabilme ve kültürel farklılıklara duyarlı davranabilme
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Vermiş olduğu hemşirelik bakımının geliştirilmesinde kanıta dayalı araştırma sonuçlarını kullanabilme
2) Sağlığı geliştirme ve hastalıkları önleme stratejilerini etkili bir biçimde kullanabilme
3) Hemşirelik hizmetlerinin planlanması ve sunumunda karşılaştığı sorunları çözümleyebilme
4) Geliştirmiş olduğu yönetim ve liderlik becerilerini gösterebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
2) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
3) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
4) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
5) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
6) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
7) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
8) Arasınav okuma-araştırma
9) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
10) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
11) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
12) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
13) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
14) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
15) Klinik Uygulama /Alan Uygulaması okuma-araştırma
16) Final sınav okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Urden, L. Stacy, K., Lough, M.E. (2014). Critical care nursing : diagnosis and
management, St. Louis, Mo. : Elsevier/Mosby, 7th edition. (WY154 U741 2014).
Advanced practice in critical care a case study approach Chichester, West Sussex,
UK Ames, Iowa : Wiley-Blackwell, 2010. 2010 (E-book)
Akbayrak, N. (2007). Hemşirelik Bakım Planları: Dahiliye- Cerrahi Hemşireliği ve
Psiko-sosyal Boyut.: Alter Yayıncılık.
Aksoy, G., Akyolcu, N., Kanan, N. (2012). Cerrahi Hemşireliği-1. İstanbul: Nobel
Tıp Kitabevi.
Aştı T., K. A. (2011). Klinik Uygulama Beceri ve Yöntemler.
Badır, A (2005). Klinik Cep Kitabı. İstanbul. Deomed Medikal Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Urden, L. Stacy, K., Lough, M.E. (2014). Critical care nursing : diagnosis and
management, St. Louis, Mo. : Elsevier/Mosby, 7th edition. (WY154 U741 2014).
Advanced practice in critical care a case study approach Chichester, West Sussex,
UK Ames, Iowa : Wiley-Blackwell, 2010. 2010 (E-book)
Akbayrak, N. (2007). Hemşirelik Bakım Planları: Dahiliye- Cerrahi Hemşireliği ve
Psiko-sosyal Boyut.: Alter Yayıncılık.
Aksoy, G., Akyolcu, N., Kanan, N. (2012). Cerrahi Hemşireliği-1. İstanbul: Nobel
Tıp Kitabevi.
Aştı T., K. A. (2011). Klinik Uygulama Beceri ve Yöntemler.
Badır, A (2005). Klinik Cep Kitabı. İstanbul. Deomed Medikal Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 4
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 4
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 5
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 4
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 5
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bilgisayar Destekli Sunum
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Uygulama 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 20 280
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 396