FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217111003
Ders İsmi: Isı Işık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
1 2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, ısı ve ışık modalitelerinin fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki kullanımını öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler, ağrı, inflamasyon ve doku iyileşme mekanizmalarını anlayarak, ısı ve ışığın fiziksel ve fizyolojik etkilerini öğrenir. Klinik uygulamalarda doğru modalite seçimi, güvenli uygulama ve hasta yönetimi konularında yetkinlik kazanır.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında ağrı, inflamasyon ve yara iyileşme mekanizmaları, ısı ve ışık ajanlarının fiziksel ve fizyolojik özellikleri, terapötik etkileri, endikasyon ve kontraendikasyonları ele alınır. Ayrıca, hastaya uygun modalite seçimi, uygulama teknikleri, hasta güvenliği ve iletişim becerileri üzerinde durularak klinik karar verme süreci desteklenir.



Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ağrı, inflamasyon, yara iyileşmesi mekanizmalarını ve ısı-ışığın fiziksel, fizyolojik özelliklerini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Endikasyona uygun ısı-ışık modalitesini seçer, uygular ve hasta pozisyonlamasını yapar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Hasta, fizyoterapist ve çevre güvenliğini sağlar, hasta iletişimini etkin şekilde yönetir.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hastalığa özgü semptomların yönetiminde uygun fiziksel modaliteyi belirler, tedavi programını planlar ve uygular.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Isı-ışık modalitelerini fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerinde bağımsız şekilde kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hücre- Doku Yapı ve Özellikleri Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
2) İnflamasyon Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
3) Ağrı Mekanizması Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
4) Ağrı Mekanizması- 2 Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
5) Yara İyileşmesi Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
6) Isının Fiziksel Özellikleri Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
7) Işığın Fiziksel Özellikleri Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
8) Ara Sınav Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
9) Yüzeyel Sıcaklık Ajanlarının Fizyolojik Etkileri Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
10) İnfraruj Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
11) Ultraviyole Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
12) Hotpack- Parafin Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
13) Lazer Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
14) Kriyoterapi Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
15) Vaka Tartışmaları Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.
16) Yıl Sonu Sınavı Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi.
2. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi.
3. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.



Diğer Kaynaklar: 1. Özdinçler, A. R. (2020). Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş. İstanbul Tıp Kitabevi.
2. Özdinçler, A. R. (2020). Elektroterapi ve Fiziksel Modaliteler: Kanıtlar ve Olgular Eşliğinde. İstanbul Tıp Kitabevi.
3. Harutoğlu, H. (2022). Isı, Işık ve Hidroterapi. Hipokrat Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular.
4) Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır.
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar. 4
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler. 3
3) Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular. 3
4) Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır.
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 14
Uygulama 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 21
Final 1 29
Toplam İş Yükü 120