ERGOTERAPİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1214311003
Ders İsmi: Performans Alanları - Duyu Motor
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Aybüke ERSİN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Duyu sistemlerini ve bunların günlük yaşamla ilişkisini açıklama, duyu bütünlüğünün teori ve teknikleri ile ilgili temel prensipleri, klinik değerlendirme ve tedavi yaklaşımları temeline dayalı olarak inme, motor bozukluklar, duyu bozukluklarının ve algı bozukluklarının değerlendirilmesi ve ergoterapi prensipleri konularında bilgi beceri ve davranış geliştirilir

Dersin İçeriği: Bu ders; Ayres Duyu bütünlüğü teorisi, ,Duyusal Sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi ,Duyusal Sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi FOnskiyon/Dİsfonksiyon,Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları ,Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları - vaka örneği,Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi ile ilgili teorik bilgi verilmesi ve uygulamalı olarak gösterilmesi , öğrencilerin uygulama yapması İyileşmenin farklı devrelerine göre tedavi- Devre I teorik,Devre 1ve 2 uygulamaÖğrenciler ergoterapi ile ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak örnek vakalar üzerinde hazırlarlar, sınıf ortamında sunarak tartışırlar.,





Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Duyu Motor komponentlerin aktivite performans alanları (günlük yaşam, boş zaman, üretim ile ilişkisini açıklar.
2) İnme ile ilgili duyu motor problemler ve bunların aktivite katılımı ile ilişkilendirilmesini tanır.
3) inmeli hastada fonksiyonel değerlendirme için ergoterapi prensiplerini uygular.
4) Ölçme ve rehabilitasyon yaklaşımları içinde ergoterapinin etkinliğini bilir.
5) Duyu sistemlerinin günlük yaşamla ilişkisini açıklar.
6) Kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak inmeli bir hastanın aktivite katılımı için farklı tedavi seçeneklerini açıklar.
7) İnmeli hastada duyu algı bozukluklarının değerlendirmesini uygularİnmeli hastada duyu algı bozukluklarının tedavisini açıklar.
8) İnmeli hastada duyu algı bozukluklarının tedavisini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ayres Duyu bütünlüğü teorisi 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
2) Duyusal Sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
3) "Duyusal Sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi FOnskiyon/Dİsfonksiyon " 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
4) Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
5) Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları - vaka örneği 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
6) Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi ile ilgili teorik bilgi verilmesi ve uygulamalı olarak gösterilmesi , öğrencilerin uygulama yapmasıİyileşmenin farklı devrelerine göre tedavi- Devre I teorik 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
7) Devre 2a ve 3 teorik ve uygulama, Öğrenciler ergoterapi ile ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak örnek vakalar üzerinde hazırlarlar, sınıf ortamında sunarak tartışırlar.Devre 1ve 2 uygulamaÖğrenciler ergoterapi ile ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak örnek vakalar üzerinde hazırlarlar, sınıf ortamında sunarak tartışırlar. 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
8) Ara sınav 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
9) Devre 4 teorik ve uygulama Öğrenciler ergoterapi ile ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak örnek vakalar üzerinde hazırlarlar, sınıf ortamında sunarak tartışırlar. 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
10) Hemiplejik hastada duyu- algı problemlerinin ölçülmesi v e değerlendirilmesi (teorik ve uygulamalı olarak ) 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
11) Devre 1ve 2 uygulamaÖğrenciler ergoterapi ile ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak örnek vakalar üzerinde hazırlarlar, sınıf ortamında sunarak tartışırlar. 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
12) Duyusal sistemlerin uygulama alanları 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
13) Hemiplejik hastada duyu-algı bozukluklarının tedavisi ( teorik ve uygulama ) 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
14) Duyusal Bütünleme sisteminin yaş grubuna göre incelenmesi 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
15) Duyu sistemlerinin günlük yaşamla ilişkisi (teorik ve uygulama) 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989
16) Final sınavı 1. Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002 2. Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, 1989

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Bundy A, Lane S, Murray E; Sensory Integration: Theroy and Practice second ED, fA Davis Company 2002
"
Kayıhan H, Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi Hacettepe Ünivesitesi Yayınları 1989
Diğer Kaynaklar: YOK/NON

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir.
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür.
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar.
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür.
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar.
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar.
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır.
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar.
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur.
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar.
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir.
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir.
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir. 1
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür. 3
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar. 3
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür. 2
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar. 3
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar. 3
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır. 3
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar. 2
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 2
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur. 2
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar. 2
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır. 2
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir. 2
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir. 1
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 126